ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Län eller landskap?  (läst 1913 gånger)

2017-09-01, 12:19
läst 1913 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 10:42
    • Visa profil
Hur ordnar ni era platsangivelser? Mitt intryck är att de flesta anger församling/socken tillsammans med länet (ofta bara förkortat med länsbokstav). Detta trots att en del församlingar ligger i två län.

Det är vad jag ser i kyrkböckerna själva också när någon flyttar till en församling längre bort, då de ofta står angivet vilket län denna ligger i.

Men ibland ser man istället en uppdelning enligt landskap, och så är ju detta forum uppdelat i underforum. Så är det i en del släktforskaranteckningar som jag har ärvt också. Var det vanligare förr? Finns det fördelar med det?

Om ni använder län, är det då dagens län? Eller struntar ni i de senaste hopslagningarna (på 1990-talet)?

2017-09-01, 15:14
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Anbytarforum valde (för 20 år sedan) att sortera in socknarna under LANDSKAP i stället för län med motiveringen att landskapsgränser ändras ej medan länsgränser emellanåt ändras, län slås samman , byter namn, m.fl orsaker. Detta skiljer sig mot Arkiv Digital, SVAR och andra aktörer som har socknarna länsvis.
Viktigast är väl ändå att ange SOCKNEN. Om man begär hjälp från detta forum eller andra så är det viktigt att "hjälparen" får reda på i vilket LÄN socknen finns (fanns), där hen kan söka.
Själv har jag många anor, som föds, lever hela livet och avlider i en och samma socken. I min egen forskning behöver jag inte ange län för varje uppgift för personen ifråga, socknen är tillräcklig.
Lars-Åke Johansson

2017-09-01, 16:50
Svar #2

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Håller med om att socknen är det viktigaste och i min egen forskning vet jag ju t.ex. vilket Nora jag sysslar med, men har satt ut en länsbokstav för att underlätta för andra läsare. Ifall jag tvingas välja mellan att organisera min forskning efter landskap eller län föredrar jag nog det senare. De flesta släktforskare arbetar ju med tidsperioder då landskap slutat existera som faktiska administrativa enheter och istället ersatts av län.
 Inte heller de gamla landskapen var oföränderliga enheter utan problematik. Själv har jag som framgått anor ifrån Nora stad och Nora bergsförsammling. Idag ligger de platserna i Örebro län men anses vara en del av Västmanland. På medeltiden var det dock en del av landskapet Närke men i och med 1570-talet kom det att ingå i Västerås stift, varmed det med åren kom att ses som en del av Västmanland. Detta trots att landskapen i början av 1600-talet kom att ersättas av län. Ifall människor boendes kring Nora idag identifierar sig som Västmanlänningar beror det på att platsen växte in i det landskapet samtidigt som det faktiskt slutade att existera. Historiskt sätt har de ju varit knutna till Örebro och Närke varpå Örebro län bättre speglar den historiska administrativa indelningen.

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna