ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Walstenius  (läst 1067 gånger)

2017-08-29, 12:20
läst 1067 gånger

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 08:58
    • Visa profil
Hej! En ana, Anna Persdotter (Pedersdotter) Walstenius, föddes ca 1580 i Pargas, dotter till kyrkoherde "herr Peder i Pargas, Petrus Johanni Walstenius. Hon var gift med Mårten Eriksson Stierna till Holma i Orivesi. I alla genealogiska poster jag stött på uppges hon ha dött 1648 i Pargas. Har försökt hitta dödsåret i Digihakemisto och Hiski, både i kyrkböckerna för Pargas, Orivesi, Längelmäki, Kangasala och Egentliga Finland, men så tidigt saknas uppgifter. Nu är det så att jag hittat dokument i Riksarkivet undertecknade juni 1657 av Anna Pehrsdotter till Holma, Mårten Erikssons efterlämnade änka. Josephus Petri in loco parentis och Johannes Petri har lagt till underskrifter. Skrivelsen till Kongl Maj:t rör reduktioner, ägandeförhållanden och besittningsrätt till några gods, och åberopar samt bifogar ett äldre dokument från 1654. Jag är rätt dålig på att tyda handskrifter, men hon skriver tydligen främst för sonen Erik Stjernkors' och mågen Erik Mårtensson Ulffs räkning - de strider i Polen. Det verkar alltså som om hon lever 1657. Men varifrån kommer dödsuppgiften Pargas 1648, som finns i alla genealogiska poster som rör denna kvinna? Finns någon annan förklaring till skrivelsens datering? Och varför undertecknades skrivelsen också av Josephus Petri och Johannes Petri? Anna var änka och myndig. Jag är tacksam för all hjälp som rör Annas liv och död. Dokumenten finns på SE/RA/756/756.1/S/S 80 a bildnr 303-304 (Annas skrivelse) och 305-307 - försöker bifoga bilder, hoppas att de inte är för stora. Mer också på Geni https://www.geni.com/people/Anna-Walstenius/6000000007289412407#/tab/overview

2017-08-30, 11:50
Svar #1

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 08:58
    • Visa profil
Hm, kanske har jag själv nu kommit på varför de två männens underskrift finns med. Om jag förmår tyda sista delen rätt står det ungefär " lefwerera (?) i denn Kongl. Reduction en underskrifwen lengd oppå the godz som iagh på deras wägnar måste till Kongl. M:t och Cronan o...teligen afträdha till större stadfästelse kann iagh desse undernämbde godhe herrar och män jämpte migh underskrifwa datum holma denn 18 juni 1657". Det verkar som om de båda herrarna med sin underskrift helt enkelt intygar "till större stadfästelse" Annas redogörelse och den lista över gods och ägandeförhållanden som Creutz upprättade 1654 och som hon nu bifogar. Att Josephus står som representant för en avliden förälder, in loco parentis, fortfarande lite kryptiskt. Men det verkar helt klart att Anna måste vara vid liv 1657, då skrivelsen avfattades.

2017-08-30, 14:39
Svar #2

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 08:58
    • Visa profil
Mitt nöt! Det står "p. loci q priū" och det måste betyda " samna plats som ovan", dvs Holma juni 1657. Nu återstår bara problemet med det gängse dödsåret 1648.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna