ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: släkten Stråhle af Ekna  (läst 1511 gånger)

2017-08-27, 00:11
läst 1511 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:34
    • Visa profil

Hej ! Jag har i mina anor Else Sort som ska vara gift med Bengt Svensson i Mossaryd Osby.
Letar man på nätet kallas denne Bengt Svensson plötsligt Bengt Svensson Stråhle av Ekna ??? och fader ska vara Sven Olofsson Stråhle af Ekna :
Nu undrar jag ! Är detta falsarier eller finns det verkliga belägg för detta. Jag använder Arkiv Digital och har inga andra källor att ösa ur .
Finns någon som kan bevisa att dessa uppgifter  är riktiga .
MVH Brittmarie K

2017-08-31, 23:41
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 957
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:48
    • Visa profil
Uppgiften om en Stråhle i Mossaröd i Osby socken är enbart fel.
Skrivaren har sett i kors eller det är ren hittepå.

Jag antar att din Else syftar till dödbokens 1652 19/4 Else Jonsdaatter född 1562 åu, gift med Bendt i Musserye.

Hon är även min ana.
Eftersom jag inte forskat i danska skattelängder på 1500-talet kan jag inte veta huruvida hon var en Sort.

Innan detta är gjort eller andras forskning trovärdigt presenterats, kan henne mer än namnet Jonsdaatter inte tillskrivas.

Vad Bendt hade för patronymikon vet jag heller inte av samma anledning.

2017-09-01, 19:26
Svar #2

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:34
    • Visa profil

Tack ska Du ha Lennart!
Jag har mina anor i både Sort släkten och Rafn släkten  och det hade ju varit konstigt om alla duktiga forskare i dessa släkter hade missat Stråle af Ekna .
MVH Brittmarie K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna