ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smedjor i Mularp på senare delen av 1800-talet  (läst 1121 gånger)

2017-08-24, 23:01
läst 1121 gånger

Utloggad Sören Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:59
    • Visa profil
Hej! Kan någon hjälpa mig att reda ut var smedjorna låg i Mularp mot slutet av 1800-talet? Jag är speciellt intresserad av smeden Per Samuel Andersson.

2017-08-26, 13:47
Svar #1

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Hej Sören,
Om du hittar något får du gärna berätta det för mig. (Per Samuel Andersson var min farfarsfar.)

2017-08-26, 14:14
Svar #2

Utloggad Sören Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:59
    • Visa profil
Hej  Fabian

Per Samuels yngre bror Gustav Albert Andersson (senare Åsberg) var min morfars far. Då är vi ju släkt på långt håll!

Vad jag har sett så har Per Samuel bott på Sandvadet/Mularps byallmänning men jag vet inte exakt var det låg/ligger. Dessutom ska det ha funnits en äldre och en nyare smedja fast på olika platser.

Bröderna kom långt senare att bo i Östra Gerum på Skattevraksgården respektive Åsatorpet. Jag har god koll på Albert och hans barn och barnbarn men vet inte så mycket om Per Samuel och systrarna. Har du?

Jag finns i Jönköping. Var finns du?

Hälsningar

Sören

2017-08-26, 14:29
Svar #3

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Jag har en del uppgifter som jag kan vidarebefordra mailledes (fabian.persson@some.ox.ac.uk). (I dagsläget är jag i Oxford, annars Lund.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna