ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johansson, Karl-August  (läst 1000 gånger)

2017-08-23, 20:38
läst 1000 gånger

Utloggad Charlie Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:28
    • Visa profil
Hej!

Jag söker information om min farfar Karl-August Johansson och hans resor till och vistelse(r) i USA.
Han föddes den 18/12 1873 på torpet Ljusdal under Spåramåla i Tingsås socken. Hans far var drängen Johan Pettersson och hans mor änkan Sissa Fohlin (född Fredriksson). Redan 1874 flyttade familjen till Urshults socken och bodde från 1880 i byn Hunnamåla i Urshults socken. Innan vistelsen i USA torde han ha kallats enbart August.
Han emigrerade år 1893 till USA. I utflyttningsboken anges den 21 juni 1893. Någon tid mellan 1893 0ch 1896 måste han bott i eller kring Prentice Wisconsin för jag har ett foto av honom och två kamrater som är tagit där. I övrigt har jag från min far hört att han någon period arbetade ovan jord vid en gruva där Fred Karlsson som var gift med hans syster Augusta var förman. Förmanen omkom sedan i en olycka.
Han återvände sedan till Sverige och i inflyttningsboken anges den 10/4 1907. Möjligen har han återvänt tidigare för den 1/2 1907 köper han och hans blivande hustru en fastighet om 1/48 mantal i Hunnamåla.
Det står i Urshults Krönika år 2000 att han gjorde flera resor till USA men det har vi inte lyckats belägga. Vidare står det i Urshults Krönika att han återvände till USA under Första Världskriget eftersom han som amerikansk medborgare vägrade att tjänstgöra i Landsstormen.

Är det möjligen någon som kan bidra med ytterligare uppgifter som kan bidra till att klarlägga
1. min farfars resor till och från USA - vilka resor gjorde han när?
2. min farfars vistelse i USA - var vistades han och när?

MVH

Charlie Karlsson

2017-08-26, 14:52
Svar #1

Utloggad Charlie Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:28
    • Visa profil
Hej!

Uppgiften om att Fred Karlsson (Carlson) (egentligen Johan Fredrik Karlsson skulle ha omkommit i en gruvolycka visade sig vara felaktig. Det finns nu anledning att tro att den gruva som Karl-August skall ha arbetat låg i Colorado, kanske i närheten av Denver. Kan detta vara en ledtråd?

MVH

Charlie

2017-10-23, 22:46
Svar #2

Utloggad Charlie Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:28
    • Visa profil
Hej!

En bekant till mig säger att Karl-August Johansson i Denver var inneboende hos sin svåger Fred Carlson and hans hustru Hilma Augusta och att skulle haft en fru Louise. Kan någon hjälpa mig att belägga detta?

MVH

Charlie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna