ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anförluster (DISGEN 8.2d)  (läst 1221 gånger)

2017-08-22, 13:25
läst 1221 gånger

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Jag har ett och annat giftermål inom släkten, vilket då ger upphov till anförluster som det heter, och detta ger en del dubletter, som gör det aningens förvirrande och oöverskådligt.


Nu har jag då inte matat in exakt lika på dom som dubblats, så på vissa har jag lite mera information än på dubbletten eller vice versa, och jag vill ju naturligtvis ha med all information från både den första, och från dubletten. Det finns nåt som heter flytta/koppla, och den har jag aldrig fattat hur den knappen fungerar, för det enda som händer är att jag får se den först inmatade och även dubletten sida vid sida i översikt 1 och översikt 2. Hur gör jag för att först och främst tala om för programmet att till exempel en person gift sig med sitt kusinbarn, som är det första fallet jag har av mina dubletter, och hur gör jag för att få med all information som jag matat in på båda ställena ?



2017-08-22, 16:01
Svar #1

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
ja sånt händer ibland. Jag har gamla Disgen 8 och så här gör jag. 


Jag brukar börja med att ta en säkerhetskopia ifall det strular till sig.


Sedan väljer jag en av personerna av dubbletterna som jag skall ha kvar och planerar för att radera  den andre.


Jag frikopplar den som skall raderas och ser till att den ligger i listan över senast använda personer.


Jag ser till att ha de båda dubbletterna öppna samtidigt bredvid varandra.


Innan jag sedan raderar flyttar jag över all detaljinfo som finns så det är samlat på den som skall vara kvar. Dvs alla "Levde"-notiser mm mm. Då kopierar jag helt enkelt varje notis med Copy-paste mellan personerna.


Ev makar och barn måste då också flyttas över till den som skall vara kvar. Flyttar personer gör jag helt enkelt genom att ha de båda personerna bredvid varandra öppna samtidigt och dra med musen. Då följer ju alla detaljer med personen.


Jag har inte sett hur man kan flytta vigselnotis så det har jag gjort om manuellt. Maken kan man dock flytta via att dra den med musen om giftet är inlagt.


Slutligen när allt ligger på den som skall vara kvar raderar jag dubbletten.


Hoppas det är begripligt. Spårar det ur lägger man in säkerhetskopian igen och börjar om.


Det är lite omständligt så om någon vet bättre sätt blir jag glad.

2017-08-28, 12:53
Svar #2

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Tackar Annika, gjorde som du beskrev, och nu ser det bättre ut, men det tog sin "lilla" tid. Kanske något för framtida programmerare att få till en bekväm övergång, med att få till en "uppsammlare" av information, så att inget går förlorat, och att man trycker på en knapp som talar om att det är samma person, och sedan är det färdigt (all information som är inlagrat på båda, kommer finnas med i dom uppgifter som kommer finnas med den som blir kvar). För detta blev ändå lite omständligt och tog tid.

Vidare så har jag i antavlan när jag tar fram denna, mörkgrön färg på visa personer, och dom har ju något med anförlusten att göra, men dom som gifte sig och orsakade anförlusten är ofärgade, och det är ju anings förvånande, dessutom har jag en som är gul, men det har inte med denna anförlust att göra, men är det någon som vet vad färgerna betyder på visa av personerna i min antavla ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna