ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jönköping; Stockaryd.1689 - 1810. C:1. s 246  (läst 701 gånger)

2017-08-16, 11:16
läst 701 gånger

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
Jag behöver hjälp att läsa i födelsebok, Jönköping; Stockaryd.1689 - 1810. C:1. s 246 (enligt Ancestry)

Vad står det mitt på sidan. 26 september föddes...?
Jag tror det kanske är en person jag har i mitt träd men det står olika namn i olika böcker. Ibland står det Lisa ibland Sissela och ibland Sissla. Kan någon se vad det står här? (och vem står som hennes föräldrar)?
Jag har försökt hitta familjen i husförhörslängderna men inte lyckats.

2017-08-16, 12:40
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Det bör vara denna födelse du syftar på.  Den 26 september (1779) föddes Sven Jonssons och hustru Lisbet Göstas(?)dotters flickebarn i Björnhult och kristnades den 3 oktober. Lisbet.

VH Klas

2017-08-16, 12:50
Svar #2

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Kan även tillägga att namnen Lisbet, Elisabet och Lisa är varianter av ett och samma namn (Elisabeth) men att Sissela och Sissla istället är varianter av namnet Cecilia, vilket inte alls har samma ursprung som Elisabet. Nu kanske det komplicerar saker och ting i din forskning men det finns anledning att kolla upp detta extra noga. Ifall det finns en person som du tror är en och samma men som ibland kallas Sissela och ibland Lisa kan det mycket väl röra sig om olika personer. Ifall inte prästen skrivit fel vill säga.

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna