ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Hansson i Översätra  (läst 791 gånger)

2017-08-15, 19:29
läst 791 gånger

Utloggad Bengt Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:51
    • Visa profil
    • anor.ericssons.one
Hej
Jag fick ett mail från Ido Leden med en fråga om att tyda platser i Skedvi för en gemensam ana.

Hälsningar
Bengt Ericsson

 Så här skriver Ido:

Hej!
Jag mailar med hopp om att du är både mer kreativ och läskunnig än vad jag själv är. Var är han född? Vigselnotisen lättläst med undantag för den ort som följer på hans namn.
Anders & Malin gifte sig 1705-02-10; Stora Skedvi C:2 (1704-1732) Bild 144 / sid 138 (Anders Hansson ifrån X och Baka, hustru Malin Olofsdotter i Öfersätra). Vad står det? Lunda och Baka?? Har försökt googla på olika församlingar utan resultat. Uppenbarligen är det samma ort som står i hans dödsnotis.
Död 1761-10-31 Översätra (W); Stora Skedvi F:8 (1749-1764) Bild 267 / sid 258 (Nr 20 vän sida, begravd x post Trinit d. 8 November. Sal. Anders Hansson ifrån Öfversätra hwilken är född uti X Socken och x åhr 1684 i September af ährl(ige) och christl(ige) föräldrar samt äkta säng … 19 åhr x och x i äktenskap med sin för detta Sal. K hustru, med henne han x sammanlefwat uti 57 åhr x Gud wälsignat med 3 söner och 5 döttrar, af hwilka 1 son och 3 döttrar äro för sina föräldrar i herranom … osv  Det kanske inte står socken?
 
Kan inte låta bli att också fråga om hans hustru Malin Olsdotter. Har du lyckats få fram fler uppgifter? Märkligt att det inte går att hitta henne vare sig i Födelsebok eller Husförhörslängd Stora Skedvi. Enligt dödsnotisen är hon ju född i Översätra.
Död 1760-08-07 Översätra; Stora Skedvi F:8 (1749-1764) Bild 244 / sid 239 (Nr 14 vän sida: begravdes förlidan Söndag som war d. 14 aug: blefwo … Anders Hanssons Sal. K: hustru Malin Olofsdotter ifrån Öfwersätra , hwilken ähr född därstädes af ährl(ige) och christ(lige) föräldrar och äkta säng åhr 1677 uti aug: … blef 17åhr … 1. gång i äktenskp med sin för detta afleidna K: man, med honom hon sammanlfde uti 9 åhr, deras xliga äktenskap x wälsignades med 2nne döttrar, af hwilka nu och för sin kärliga moder i herranom x. Kom sedan 2a gången i äktenskap med sin i sorgen kwarlefwande K: man, med honom hon i god x sammanlefwat i 56 åhr … wälsignat med 3nne söner och 5 döttrar, af whilka en son och 3nne döttrar ähr för sin sal. moder i herranom. … af Jobs 16 v 22. .. af J: N2. 46.v. 6. min gud, min gud … sistlidna söndag som war d. 7 aug. x lefwat uti 83 åhr).
Det första äktenskapet ingick Malin 1695-07-28 med Mats Olofsson från Översätra; Stora Skedvi C:1 (1650-1703) Bild 34 / sid 101 (Dnica 10 Trinit (som inföll den 28 augjuli detta år ) Mats Olofsson ifrån Öffersätra, Malin Olofsdotter ibidem).
 
Sensommarhälsningar
Ido Leden
Kristianstad



Bengt Ericsson

2017-08-15, 21:04
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21986
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 16:34
    • Visa profil

Anders Hansson ifrån Tuna Sn och Backa

Det fanns/finns ett Backa i Tuna (D).

Men Tuna (från mitten av 1700-talet Stora Tuna) i W-län verkar ju troligare – hittar dock inget Backa där, bara Backgården.
Hälsar vänligen
Maud

2017-08-16, 09:54
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:26
    • Visa profil
Hej på er.
Kanske en Skedvibo med lite kunskaper i trakten (?) får blanda sig i....
När Anders och Malin gifte sig 1705 (källa enl. ovan) anges han komma från Tuna socken och Backa. Hon var hustru, och alltså tidigare gift.
I Anders dödsruna 1761 anges också att han var född i Tuna socken och Backa.
Backa ligger i Gustafs socken, som då var en del av Stora Tuna i Dalarna, krångligare än så är det inte. Tyvärr saknas födelsebok för Tuna åren runt 1684, men Gustafs har egna husförhörslängder från 1688. Det kan vara unge Hans Erssons son Anders, som finns i AI:1, sid 93 och 166, jag hittar i varje fall ingen annan Hans med son Anders i byn.


Beträffande hustru Maiin Olofsdotter, så gifte hon sig 1694 (C:1, s 101) med Mats Olofsson från Översätra. Han dog 1704 (LIa:3, ej filmad så vitt jag vet, men jag har kopior av den här hemma. Dödbok för dessa år saknas annars i Skedvi.) Du hittar dem i AI:1, sid 154 Översätra. Mats Olofsson är överstruken och u. Anders Hansson ditskriven med annan stil. Jag har heller inte funnit Malins födelse. Det är lite märkligt, för det tycks inte finnas någon dotter Malin med fader Olof om man söker genom de olika delarna av AI:1 och Översätra by.


Mats Olofsson måste ju varit barn till den Olof Matsson, som dog 1674 i Översätra, gift med h. Anna Eriksdotter, som 1676 gifte om sig med Lars Larsson från Husby. Lars gifte senare om sig med en hustru Elisabeth och bosatte sig i Forsa. (AI:1, sid 154, tidigare AI:1, sid 106).


Lycka till med allt!
Hälsningar
Leif Olofsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna