ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fråga Anders Olofsson, Bastuträsk 2 (från Ljusvattnet)  (läst 3134 gånger)

2017-08-09, 18:12
läst 3134 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil



Jag har en fråga om källa som någon kanske råkar veta.


Det handlar om Anders Olofsson från Ljusvattnet som var i Bastuträsk 2 mellan 1675 och 1685. Det finns en uppgift på nätet avseende en byteslängd 1686-06-10 och att Anders barns förmyndare skulle vara Jon Olofsson och Nils Hök i Ljusvattnet.
Det låter som om dessa båda uppgifter är nämnda i någon domboksnotis, antagligen avseende någon arvsfråga efter Anders död, men det står ingenstans exakt varifrån/närifrån de kommer. Är det någon som vet deras ursprung? Om de kommer från domböcker tror jag inte de kommer från före 1696 och knappast efter 1707, men utan register eller dylikt är det fortfarande mycket domböcker att leta i, så jag vore väldigt glad om någon känner till ursprunget! Kanske är ursprunget något annat.


Vad jag egentligen behöver detta till är för att styrka indicierna om att Märet Andersdotter, gift med Anders Olofsson (död 1719) i Granträsk/Villvattnet i Burträsk är en dotter till Anders Olofsson i Bastuträsk 2, så om någon har uppgifter/källor som mer direkt stödjer det påståendet vore jag också glad...

2017-08-12, 14:05
Svar #1

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 782
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:41
    • Visa profil
Vad tror du om detta domboksprotokoll? Skellefteå socken 1707vt, nr 7:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3976 (1706-1707) Bild 2670 / Sida 261, v494186.b2670.s261

2017-08-12, 15:33
Svar #2

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil

Tack Gun!


Nja, det är just det protokollet jag behöver bekräfta verkligen avser Anders Olofssons i Bastuträsk barn och hustru. Det var därför jag behöver ett annat protokoll som också talar om denna byteslängd, vilket då borde göra det helt klart att det är en och samma byteslängd och därmed samma personer som avses. Notera att förmyndarna som nämns här är Jon Olofsson och Mats Håkansson, inte Jon Olofsson och Nils Hök, så ursprunget till den uppgiften måste (om korrekt) komma någon annanstans ifrån.


Jag har inte ännu hittat det jag talar om först i frågan, men jag tror jag hittat en annan domboksnotis som faktiskt uppfyller samma syfte från 1697. Jag ska själv sammanfatta det hela här senare för att klargöra min poäng.

2017-08-14, 12:53
Svar #3

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 782
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:41
    • Visa profil
De uppgifter jag kunnat se på nätet kommer troligtvis från Knut Lundbergs 'Familjeregister för Skellefteå', del 2, s274 (1981).
D v s  att, "Jon O(lofsson) och Nils Hök i Ljusvattnet tydligen förmynd. f A.O:s barn". Samt: "1693: A.O:s barn Olof o Johans fastighet försåld. Pengar satta i förvar i kyrkan" .
Uppgiften om byteslängden 1686-06-10 hittar jag inte i boken 'Skellefteå socken 1650-1790 s.479', men den finns i Lundbergs register.

I 'Personregister till renoverade domböcker i nuvarande Västerbottens län 1677-1736', del II, nämns en missnöjd korpral Nils Olofsson Höök, som blivit uttagen för ett nästan öde hemman i Uttersjön (Lövångers sockens dombok 1685vt, nr 4).

Någon Nils Hök nämndes inte heller 1697vt.

2017-08-14, 13:08
Svar #4

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil

Tack igen Gun!

Nej, du har helt rätt. Jag är själv lite tveksam till påståendet att Nils Hök är en av förmyndarna (kan det möjligen misstagits för "Mats Håk" vid något tillfälle?) men det du påpekar att det faktiskt funnits en Nils Hök kan möjligen antyda att han var förmyndare vid något tillfälle.


Som jag sade så behövs det nog inte för mitt huvudsyfte, att försöka reda lite ordning på Anders Olofsson och hans avkomma, utan domboksparagrafen från 1697 kommer räcka som komplettering till den från 1707 ovan. Jag håller fortfarande på att sätta ihop alla delarna här och ska sammanfatta när jag är klar men nu kommer jag vara på semester en vecka så jag får nog återkomma efter det.


Finns förresten domboksregistret du hänvisar till tillgängligt på nätet via SVAR eller Arkiv Digital eller annat? Det som jag hittat på SVAR är en fil som sägs täcka hela tiden från 1637 till 1736 men det är en stor lucka mellan ungefär 1705 och 1730 så det är inte alltid så användbart. Det är också inte speciellt komplett utan många instanser av personer nämns inte.


/Stefan

2017-08-14, 13:21
Svar #5

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 782
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:41
    • Visa profil
Det är samma register som du sett hos Riksarkivet. Luckorna kanske beror på att vissa år finns protokollen i andra län: Västernorrland, Gävleborg, Jämtland? Hovrättens domböcker blev ibland felbundna.

2017-08-14, 13:29
Svar #6

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Nej, det måste vara något annat skäl just när det gäller registret. Själva domboksprotokollen är ju som du säger ofta inbundna i andra län, men det är generellt just de tidigare åren, som faktiskt finns i registret. Det är ju också så att själva kopiorna av domböckerna hos advokatfiskalen för första åren av 1700-talet finns, även om de flesta av dem inte finns tillgängliga på nätet (finns till 1710 ungefär för Västerbotten såvitt jag kan avgöra).

2017-10-02, 11:40
Svar #7

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 782
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:41
    • Visa profil
Knut Lundberg upprättade ett register: "Avskrift av Skellefteå sockens dombok 1637-1696" (1982), med tillhörande: "Personreg. Skellefteå sockens dombok 1637-1696", den senare boken har SVAR´s logga. Han tycks ha gått igenom domböcker placerade även under andra län.

Anders Olofsson, Bastuträsk, har 2 poster:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Gävleborgs län (X) EXIe:3160 (1677-1677) Bild 5050 / Sida 792, v421954.b5050.s792
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3968 (1693-1693) Bild 6280 / Sida 619, v427338.b6280.s619

Anders Olofsson i Ljusvattnet har 6-7 poster i Lundbergs register och excerpterna från renoverade domböcker.

Och jag håller med om att domboksregistret 1635-1736, ibland saknar väsentliga uppgifter, t ex namnen på de personer och orter som berörs.

2017-10-02, 12:42
Svar #8

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil

Tack Gun!


Jag ska strax sammanfatta mina uppgifter om Anders Olofsson. Det hela blev en lite större grej än jag hade tänkt, men jag kommer återkomma. Registret ifråga är mycket användbart här!

2017-11-07, 17:13
Svar #9

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
  Mitt syfte från början var att försöka tolka vilka alla relevanta personer var i domboksnotisen nämnd i denna tråd vilket jag tror mig kunna göra någorlunda, se nedan. Notera att detta är ganska långdraget, men det är för att om någon har något att invända eller lägga till så ska det framgå tydligt vad som är grunden för mina antaganden även då dessa uppgifter redan är väl kända. De flesta av källorna är samlade och numrerade i slutet av varje del. Transkriberingarna är säkerligen fulla med fel, så det är kanske inte nödvändigt att påpeka det om det inte kraftigt ändrar meningen på innehållet. Källhänvisningar avser Arkiv Digital (AID) eller SVAR beroende på var jag tagit fram dem (i vissa fall går de att hitta i båda, tex mantalslängder). Jag benämner boken Skellefteå socken 1650-1790 (red. Ulf Lundström), 2001 för SS nedan.
Jag har valt att dela upp detta på tre inlägg med något olika huvudsyften.
 
   
1)      Dombok Skellefteå 1707-03 (9-13) Par:7 Ren. Db Västerbotten 12 s260v AID: v494186.b2670.s261



[Transkriberat:] {Anders Olufsson i Willwattnet och Burträsk Sochn tiltalade hustru Karin Pädersdotter i Finfårssen för sin hustrus Märit Andersdotters andel i en Sölfwerbägare medh brodren Anders Andersson efter byteslängden 10 Juni 1686 är hans Swärmoder hustru Kerstin tillfallit - 28 lod, och därpå allenast uppburet eeen skedhkienst[?] 2 lodh, och warit därtill anslagit en bägare. Resp. genom sonen Anders Nilsson, at Actoris hustrubroder Anders Andersson hafwer bägaren med annat wid sin afresa till fiendeland, förärat och skänkt till sin fästemö Sara Nilsdotter i Finforssen somdess skrift, d. 2 Aprilis 1702 utwijsar. Testes därtill äre Socknskrifwaren Johan Plogman Anders Danielsson i Långträsk och Anders Larsson i Bastuträsk, som det tilstå hwar emoth exciperades, at det kan wäl så wara, men intet hade han sin syster där uti utlöst, men wittnen Anders Danielsson och Anders Larsson berätta honom så hafwa sagt. Hustru Kerstins senare man Erich Philliphson bekänner inte sölfwer eller betalning där på wara betalt sedan han giftade sigh i gården och Actoris hustru opfödt. Jon Olufsson och Mats Håkansson i Liuswattnet och Burträsk Sochn warit Anders och Systren Marits förmyndare och Mattes, skall uthu kyrkian barnsölfret tagit, och delt till twenne bröder Pär och Lars först, och sedan till Anders een bägare, som förmenas wara den som han till sin fästmö gifwit, och förmäles warit 18 dahl. wärd, som de då i behåld hos hennes broder Anders Nilsson, men icke för handen. Erich Phillipsson berättar, Anders af förmyndaren emothtaga bägaren  och en sked, men skeden allenast hos sig lämnadt til systren Marit, och medh bägaren rest till sin fästermö, och lofwadt förnöija Systren, som intet skiedde för hans hastiga upbrått och resa skuld. Såsom Jon Olufsson och Mats Håkansson i Liuswatnet warit Anders Anderssons och Märit Anderrsdotters förmyndare, och Mattes skall omtwistade[?] Sölfwer utur kyrkian tagit och förseedt[?] Anders Andersson een bägare och een sked, och Maret intet meer där af bekommit, än skeden af twå lod hwarföre pröfvas skiäligdt, at Mats åligger som een förmyndare för deras tillfallne Sölfwer göra reda, af hwar må komma till sitt.}


[Tolkning av information:] {Anders och hustru Kerstin var gifta och hade barnen Märit Andersdotter och Anders Andersson. Ytterligare barn är sönerna Per och Lars, för vilka det inte framgår entydigt vilka föräldrar de har, men det verkar troligt att de också är barn till både Anders och Kerstin. Märit har sedermera gift sig med Anders Olofsson i Villvattnet (vilket måste avse Granträsk där enda Anders Olofsson i Villvattnet finns). Anders Andersson hade 1702-04-02 fästmön Sara Nilsdotter i Finnforsen, broder till Anders Nilsson. Deras fader torde vara Nils Johansson i Finnfors 1 som dock ej nämns här och deras moder hans hustru Karin Persdotter, som är den som tilltalas. Förmyndare för barnen ifråga är Jonas Olofsson i Ljusvattnet och Mats Håkansson i Ljusvattnet i Burträsk. Det exakta syftet med byteslängden 1686-06-10 kan inte helt klargöras. Hustru Kerstin gifte, sannolikt efter byteslängden ifråga upprättades, om sig med Erik Philipsson, åtminstone vid dombokens skrivelse i Ljusvattnet i Burträsk, hos vilken barnen ifråga växte upp (åtminstone Märit men sannolikt även de andra nämnda). Vittnen till Anders Anderssons gåva till sin fästmö var Anders Danielsson i Långträsk, vilket avser Pjäsörn, samt Anders Larsson i Bastuträsk, som kallas Bastuträsk 1 i SS, s477. Sara Nilsdotter och/eller Anders Andersson verkar såvitt man förstår det inte längre vara i livet, eller åtminstone inte vara lätt tillgängliga, men detta är inte klart specificerat. Hustru Kerstins status är mer tveksam, vilket jag återkommer till}


Det primära syftet här är att identifiera hustru Kerstin och Anders vilket verkar gå att göra med viss säkerhet givet nedan domboksnotis.


2)      Dombok Skellefteå och Burträsk 1697-02 (22-25) Ren Db Västerbotten 8 s186v AID: v427342.b1950.s187


[Transkriberat:] {Joen Olsson i Liuswattnt sampt Matts Håkansson Ibidem underge beswär emot Oluf Andersson i Bastuträsk, angående något arf som dheras puppiller och Brodersbarn hoos honom Oluf hafwa att fördra till - 78 Dr 26 öre kopp:r myntt, förutan 4 skrinessland[?] och 2 tunland jord uppå hwar Broderslott, men begiäran att han till barnhens säkerhet, måtte detta ifrån sig lefwerera, efter som dhe elliest befruchta, att denne Oluf i framtijden icke borde mächtig blifwa dhem att förnya; Fördenskull far[?] och häradsrätten skiäligt, Joen Olssons och Matts Håkanssons begiäran i detta måhl att aggeera så att Oluf Andersson, efter Byteslängdens innehålld af d: 10 Juni 1686, bör straxt ifrån sigh lefwerera dhe löesören som han emottagit, antingen in natura eller med Penningar. Men Jorden får han inlösa efter byskiöp[?] i 4 Dr kopp.r;mt Skrinesslandet[?], hwilcket han efter handen, dock med det fördeeligaste[?] som hin kan, bör betala, skolandes ofwanbenm:te förmyndare detta arff sättia utij säkert förwahr till barnhens myndiga åhr.}


Denna hänvisar till en byteslängd 1686-06-10 vilket också 1) gör och talar om samma två förmyndare, Jonas Olofsson och Mats Håkansson i Ljusvattnet. Det verkar omöjligt att det finns två uppsättningar barn dessa är förmyndare till utifrån en byteslängd av samma datum, utan det måste rimligen avse samma som i 1), alltså åtminstone några av Per, Lars, Märit och Anders. Ytterligare information om kopplingen till Anders och hustru Kerstin i 1) ges då av att delar av arvet finns hos Olof Andersson i Bastuträsk. Han och Johan Andersson är söner till just Anders Olofsson i Bastuträsk 2, se 3) nedan. Vidare talas i 2) om att barnen ifråga är Jonas och Mats ”brodersbarn och pupiller”.  Jonas Olofsson i Ljusvattnet är broder till Anders Olofsson i Bastuträsk. Detta är klart från dels att Jonas Olofsson och Anders Olofsson i Ljusvattnet är bröder, se 4) samt att Anders Olofsson i Bastuträsk köpte denna gård och tidigare var bonde i Ljusvattnet, alltså Jonas broder, se 5). Ordet pupill verkar inte ha en entydig betydelse men det går att notera att Mats Håkansson köpte gården i Ljusvattnet av just Anders Olofsson samt vidare är dennes svåger, vilket klargörs av att Anders Olofssons syster är gift med Mats Håkansson, se 6). Förutom detta verkar det troligt att Anders Olofssons hustru hette just Kerstin, givet att i mantalslängderna står Anders Olofsson som ägare 1685 (AID: v840632.b730.s644), hustru Kerstin som ägare 1686 (SVAR: A0001783_00074) och Olof Andersson från 1687 (SVAR: A0001784_00073). Sammantaget verkar det inte gå att tolka annorlunda än att såväl 1) som 2) avser samma byteslängd härrörande på något ej helt klargjort sätt till just Anders Olofsson i Ljusvattnet/Bastuträsk och dennes hustru, hustru Kerstin.


********************

3)      Dombok Skellefteå 1693-02 (6 och 7) Ren Db Västerbotten 4 s618v AID: v427338.b6280.s619.

[Sammanfattning:] Beslutas att den lösa egendomen tillhörande salig Anders Olofsson i Bastuträsk skall försäljas och sättas i kyrkan för dennes barn. Denna är inte av mig helt lättolkad på grund av att syftningen inte är klar (alltså om Olof och Johan är Tutorerna eller Anders Olofssons barn), så den kan antingen innebära att Olof och Johan Anderssöner i Bastuträsk ska försälja denna egendom efter dess fader för Anders [omyndiga] barn, eller att det är Olof och Johan som avses som barnen. I vilket fall verkar det inte gå att tolka annorlunda än att Olof och Johan betecknas som barn till Anders Olofsson.


4)      Dombok Lövånger och Burträsk 1701-02-22 Par 20 Ren. Db. Västerbotten 10 s56v AID: v494184b.b630.s57.
[Sammanfattning:]Håkan Matsson till sin granne Jon Olofsson i Ljusvattnet om något ärende. Framgår att dessas gårdar var ett och samma hemman som delades 29 år tidigare [alltså omkring 1672] emellan Jonas Olofsson och dennes broder Anders Olofsson, vars del Håkan Matsson nu bebor [som är en son till Mats Håkansson vilket dock ej står här]


5)      Dombok Skellefteå och Burträsk 1676-09 (14-16) Ren Db Gävleborg 24 s805r AID: v421952.b8160.s805. [Uppbud:] [Transkriberat:] 1. Gången lät Anders Olufsson i Liuuswatnet upbiuda det skattehemman han af Philip Thomsson i Bastuträsk kiöpt hafwer den 4. Januari 1675.


6)      Dombok Burträsk 1680-11 (12-13) Ren Db Västernorrland 1 s379r AID: v423992.b3860.s379. [Sammanfattning:] {Mats Håkansson framlägger ett köpebrev från 1675-03-07 i vilket Anders Olofsson säljer sin arvsjord och därefter tillagd jord i Ljusvattnet till sin systers man Mats Håkansson}. [Kommentar:] Denna bekräftar ganska klart Anders koppling till Mats hustru, men det går aldrig att utesluta att det handlar om halvsyskon snarare än helsyskon, speciellt då det går lång tid mellan det att Anders troliga fader Olof Andersson sista gången är noterad på gården och första gången Anders Olofsson är det, så man skulle kunna tänka sig att de endast har en gemensam moder. I detta fallet verkar det dock mycket troligt att de har åtminstone en gemensam fader, då det är väl känt att Mats två kända söner är Håkan Matsson i Ljusvattnet och Olof Matsson som flyttar till Kattisträsk i Skellefteå, vilket stämmer väl med att Mats hustru är en Olofsdotter.
 

2017-11-07, 17:24
Svar #10

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Angående ”Hustru Kerstin”.


[Kommentarer ang.  1)] Notera att i SS, s 481 antyds att Karin Persdotter i Finnfors nämnd i 1) gifter om sig med Erik Philipsson (men kallas faktiskt Kerstin). Detta torde vara ett försök att förklara ovan domboksinlägg 1) med antagandet att Kerstin var död vid byteslängdens skrivelse och domboksnotisen därför felaktig. Det är dock inte en rimlig tolkning eftersom både Karin och Erik lever långt efter detta (Karin död 1740 som lätt hittas i Skellefteå hfl och Erik död tidigast 1735, se nedan) men aldrig skrivs tillsammans. Ett annat skäl till denna tolkning torde vara för att vad som har tolkats som Kerstins dödnotis finns i Burträsk kyrkoräkenskaper 1685, källa 7) nedan. Detta går dock att tolka annorlunda, se nedan. Det rimligaste är att helt enkelt tolka domboken 1) precis som den står, vilket ger vid handen att Kerstin levde och gifte om sig med Erik Philipsson sannolikt efter byteslängdens skrivelse 1686.


En svårare fråga om hustru Kerstin är huruvida hon fortfarande levde 1707 när domboksnotisen 1) är skriven. Det går inte med säkerhet tolka vad byteslängden avsåg men ingenting i 1) tar upp hustru Kerstin specifikt som levande men ej heller som död (”som ”salig” ed). Givet att som det står Erik Philipsson var hennes senare man och barnen såsom Märit växte upp hos Erik Philipsson, måste rimligen Eriks äktenskap noterat 1686 vara just med denna hustru Kerstin, se 8). Kyrkoräkenskaperna i Burträsk från 1686 och framåt får betraktas som relativt kompletta och ingenting om att hans fru avlidit eller att han gift om sig förekommer förrän långt senare, 1717, se  9). Den hustru som dör då heter givet hfl jus Kerstin, se 10) och ingen senare hustru verkar finnas. Erik Philipsson finns fortsatt noterad i Ljusvattnet till åtminstone 1727, se 11) och 12). Flyttar sedan till Kroksjön, Skellefteå 1729 enligt hfl i Skellefteå, 13) och flyttar därifrån tillbaka till Ljusvattnet ca 1734, se kommunionlängd i Skellefteå 14) samt är noterad i Burträsk ytterligare ungefär 1 år i kommunionlängden där, se 15). Jag har inte lyckats hitta honom i kyrkoräkenskaperna i Burträsk eller Skellefteå så oklart huruvida han dör i Burträsk eller inte. Det kan noteras att enligt SS, s479 var Erik Philipsson tillsammans med Per Philipsson, en annan bonde i Ljusvattnet, troligen söner till Philip Thomasson i Bastuträsk 2 och den bonde som sålde gården till Anders Olofsson. Jag har egentligen inte hittat något som bekräftar detta men det behöver inte vara felaktigt heller då jag inte letat speciellt noggrant. Möjligen låter formuleringen i 1) om vad som kan ha hänt efter att Erik Philipsson ”giftade sig i gården”  lite konstig om gården ifråga var den han växte upp i bara några få år tidigare, men det är knappast något entydigt åt endera håll.


Skälet till denna långa utläggning om Erik Philipsson handlar om ytterligare information som finns om hustru Kerstin. Ett domboksinlägg verkar enligt generiska källor på webben finnas från 1733 som styrker flera av punkterna ovan, se 16) och givet ovan avser denna Erik Philipsson i Kroksjön ”rätt” Erik Philipsson. Såvitt jag vet finns inte detta tillgängligt i Arkiv Digital eller SVAR och jag har inte läst det själv, utan jag utgår från den tolkning som verkar gjorts av andra [möjligen av Agneta Olofsson?]. Vad inlägget verkar bekräfta är att den hustru Erik Philipsson hade då han köpte hemmanet i Ljusvattnet av änkan hustru Margareta Zackrisdotter var en Kerstin Persdotter och att denna var moder till Isaks hustru (som i denna tolkning verkar kallas Maria, vilket ej kan vara riktigt då hon enligt hfl som hänvisas nedan helt klart heter Kerstin) var dotter till hustru Kerstins son i ett tidigare gifte. Detta kan endast rimligen vara någon av de styvbarn till Erik Philipsson som nämns i 1), alltså Anders Olofssons barn med Kerstin, vilket då också skulle klargöra hennes patronymikon. Ingenting i detta inlägg verkar antyda att Erik Philipsson var gift ytterligare en gång och i mantalslängden är han skriven i Ljusvattnet första gången 1687 (SVAR: A0001784_00077]. Därutöver kan man konstatera att Erik Philipsson inte verkar ha haft några egna barn. Det finns inga noterade i hfl och inga noteringar i kyrkoräkenskaperna om avlidna barn till honom. Detta verkar gå lättast att förklara just om hans hustru var Anders Olofssons förra hustru. Anders Olofssons verkar ha gift sig med denna Kerstin Persdotter (inga senare noteringar om vigsel eller avliden hustru) 1663, se 17) vilket skulle innebära att hon troligen var född senast omkring 1645 och skulle vara omkring 42 år eller äldre när hon gifte sig med Erik Philipsson. Allt detta sammantaget gör att jag tror att Anders Olofssons hustru Kerstin verkligen är den Kerstin Persdotter som var gift med Erik Philipsson och var den hustru till honom som dog 1717, men det går knappast att helt säkerställa.


**********


I detta sammanhang kan det vara av intresse att undersöka om det går att avgöra Kerstins ursprung (oavsett när hon dör). Enligt SS, s479 så kom Kerstin ”troligen från hemmanet”, alltså Bastuträsk 2. Denna uppgift verkar inte finnas i Knut Lundbergs familjeregister och det är oklart om det finns någon specifik källa som styrker detta, men givet att 16) är korrekt, och att Kerstin har patronymikonen Persdotter, verkar det osannolikt att hon skulle kommit från Bastuträsk 2 eftersom den enda rimliga fadern då vore Philip Tomasson, Anders Olofssons föregångare. Patronymikonen ”Persdotter” verkar också sannolikt då den först nämnda (och därmed sannolikt äldsta) sonen som nämns i 1), hette just Per. Det finns en domboksnotis (AID: v421956.b10030.s985) om försäljningen till Anders Olofsson som enligt domboksregistret för Skellefteå skulle säga att det var Anders Olofssons arvejord men såvitt jag kan avgöra är det en feltolkning av syftningen och avser enbart att det är Philip Tomassons arvejord.


Att Kerstin kom från Skellefteå verkar troligt eftersom Anders Olofssons brudgumspengar betalades där. Den förklaring som ligger närmast till hands är att hon kommer från den intilliggande gården i Bastuträsk, kallad Bastuträsk 1 i SS, även om det inte går mer än att troliggöra. Dels så verkar det finnas någon koppling till denna gård givet att ett av vittnena i 1) är Anders Larsson, som sedermera tar över gården genom att gifta sig med Brita, som i SS, s477 sägs vara en dotter på gården (vilket också verkar troligt) baserat på en domboksnotis från 1744 jag ej har läst själv och i sådana fall troligen skulle vara en dotter till Per Larsson och syster till Kerstin. Gården ifråga ägdes enligt SS, s477 av denna Per Larsson (oklart ursprung) 1655-1664. Han verkar ha varit knekt av något slag men jag har inte undersökt det mera. Jag har inte hittat någon mantalslängd från just 1664, men i kyrkoräkenskaperna gives testamente efter Per Larsson omkring 1664, se 18). 1665 (SVAR: A0001769_00161) har mantalslängden för Bastuträsk 1 den besynnerliga konfigurationen att ha ingen bonde, ingen bondhustru och fyra döttrar, men med noterade ägaren som ”hustru Kerstin”. Enligt SS, s 477 så dör denna Kerstin 1665, men det verkar vara en övertolkning, se 19). Kyrkoräkenskaperna säger bara att den som dör är [pigan] Cecilias syster, men då flera systrar finns på gården och pigan Cecilia möjligen redan noteras som ägare omkring 1665 (givet jordebok 1665/1666 där hon noteras som ägare) skulle det kunna finnas andra skäl att denna Kerstin inte längre noteras som ägare, medan det är en annan av systrarna som faktiskt avlidit. Jag håller öppet att denna hustru Kerstin som av något juridiskt skäl är noterad, till och med skulle kunna vara Anders Olofssons hustru, men det är varken möjligt att klargöra eller nödvändigt för poängen. Mantalslängderna för denna gård är inte helt lätta att tolka och även om det ser ut som om en hustru till Per Larsson är noterad i början av 1660-talet så finns inga testamenten givna efter någon sådan och åtminstone från 1665 finns enbart döttrar noterade. Vad som ytterligare kan tala för att Kerstin är en av dennas döttrar är just namnen på de sannolikt äldsta sönerna som nämns i 1, Per och Lars. Detta är ju visserligen helt generiska namn, men inte några som verkar finnas centralt i Anders Olofssons släkt (vars fader torde vara föregångaren Olof Andersson). Det andra vittnet som används i 1) (förutom sockenskrivaren), verkar definitivt finnas i gemenskapen, men verkar inte ge ytterligare information. En arbetshypotes från min sida är att hans hustru är syster med Anders Larsson i Finnforsens hustru, men detta är än så länge ganska outforskat. Om så vore fallet skulle hans koppling snarare vara till Finnforsen än till Bastuträsk i första hand.


**********


7)      Kyrkoräkenskaper Burträsk LIa:1 b108 AID: v393306.b108
[Avser möjligen 1685-02-22] ”Item gaafs i testamente samma gång af And: Oloofs hustru ij bastuträsk, twå Dlr: kopparmynt.”
[Kommentar:] Detta verkar ha tolkats som ”efter” Anders Olofssons hustru på olika ställen och det är lätt att förstå varför. I Skellefteå kyrkoräkenskaper för denna tid används en förkortning av ”efter” som är i princip omöjlig att skilja från ”af”. Detta är dock inte på samma sätt i Burträsks kyrkoräkenskaper som detta avser, utan på samma sida finns flera ”af” och på de föregående sidorna åtminstone någon ”efter” vilket verkar klargöra vad som menas här. Den normala formen är ”af X efter Y” men på vissa står det inte efter vem testamentet avser, vilket verkar vara fallet här. Kanske avser det testamente efter Anders Olofsson, som inte står i mantalslängden följande år, men det går egentligen inte att avgöra.


8)      Kyrkoräkenskaper Burträsk LIa:2 s10 AID: v393307.b10.s10
[Den första avser möjligen S:t Mikaelsdagen 1686-09-29 medan samkvämet troligen avser en annan dag, oklart när] – Erich Filipsson i Liuuswatnet hafv. Uthgifwit sin Brudgumms. D. [1;-] – I samqwämmet hoos bemälte Erich Filipsson ähro sammanskutet[?] till dhe fattige [-;30]


9)      Kyrkoräkenskaper Burträsk LIa:2 s234 AID: v393307.b111.s234
[1717-03-17] Testam efter Erik Philipss hustru i Liuswatnet [1;16]


10)   Hfl Burträsk AI:1 s49 AID: v139029.b30.s50
[Ljusvattnet] 1710-1717: 1710: Erich Philipsson och h. Cherstin; gos. Pär. Syst. [oklart till vem, verkar överskrivet annat] Marget; 1713: Hust. Karin [Harres?]; dott. Cherstin


11)   Hfl Burträsk AI:1 s100 AID: v139029.b69.s100
[Ljusvattnet 1718-1721:] 1718: Erich Philippss med h. Karen och dott. Chirstin; Syst. Marget; getare[?]flicka Marit; 1719: flicka Anna; 1721: pigan Sara
[Ljusvattnet ca 1722-1726] 1722: Isac Burman och h. Cherstin; Fad. Erich Philipsson; Swärmoder h. Carin; Flickan Marget


12)   Hfl Burträsk AI:2 s50 AID: v139030.b55.s50
[Ljusvattnet ca 1727-] Isak Josephsson född 1693-02-12, gift 1720 [sannolikt med] hustru Cherstin född 1699-11; Fad. Erich Philipsson född 1660, gift 1686; Swärmod h. Carin född 1678-12-25, gift 1697; [listning av barn till Isak och Kerstin]


13)   Hfl Skellefteå AI:2 s244 AID: v139526.b255.s244
[Kroksjön ca 1720-1770] Gabriel Joensson född 1694, död 1758; Hustru Ingeborg född 1679; Pehr Thomasson född 1691, död 1767 gift [1:a] med hustru Mereta född 1696 död 1730, bägge till församlingen 1729, Pehr gift 2:a 1730 med hustru Malin v.p. 108; Morsystern Margeta född 1668 till församlingen 1729, från församlingen 1742; Erich Philippsson född 1666, till församlingen 1729, ”rest till Burträsk”; […]


14)   Kommunionlängd Skellefteå DII:1 s123 AID: v394211.b1280.s123
[Kroksjön 1730-1750] […] Erich Philippsson noterad till omkring 1734, ”rest til Burträsk” […]


15)   Kommunionlängd Burträsk DII:1 b170 AID: v393268.b170
[Ljusvattnet 1731-1740:] Isak Josephsson; H. Cherstin; Modern; Gubben Erich Phil. [noterad 1734 och in på 1735]; Son Pehr 1:a gången [noterad från 1736]


16)   Dmb1733 19/3 [Burträsk?] anhöll Erik Philipsson uti Kroksjö SKL igenom sin fullmäktig Nils Johansson ifrån Böleå by i nästberörda socken att Isak Josefsson uti Ljusvattnet måtte avstå det hemman av ? Skl uti Ljusvattnet som han Erik tillika med sin avl hu Kerstin Persdotter uti Ljusvattnet under vardande äktenskap skall köpt av änkan hu Margareta Zackrisdotter dersammastädes.. Isaks hu Maria (?)deruti rätta arvingen medan hon är härkommen av hu Kerstins son av förra giftet


17)   Kyrkoräkenskaper Skellefteå LIa:2 s88 AID: v394235.b930.s88
[Brudgumspengar mellan 1662-11-30 och 1663-11-30] [Nr 22 av 31] Andhers Olofsson i Liuswatnet [1;-]

18)   Kyrkoräkenskaper Skellefteå LIa:2 s91 AID: v394235.b990.s93
[Testamenten mellan 1663-11-30 och 1664-11-30] [Nr 34 av 51] Efft Padh Larss i Bastuträsk [1;-]


19)   Kyrkoräkenskaper Skellefteå LIa:2 s99 s AID: v394235.b1060.s99
[Testamenten mellan 1664-11-30 och 1665-11-30] [Nr 17 av 35] Efft Cicilas Syst. I Bastuträsk [-;8]
 äsk [-;8]

2017-11-07, 17:26
Svar #11

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
 
Ytterligare mer perifera noteringar om personerna ovan:


Givet mina tolkningar skulle Anders Olofsson alltså ha (åtminstone) barnen Olof, Johan, Per, Lars, Anders och Märit. En fråga som kvarstår är då huruvida alla har samma moder. Frågan är egentligen tvådelad i det att den första frågan är huruvida Anders Olofsson var gift tidigare och den senare då huruvida några av barnen kommer från detta äktenskap.



Även om mantalslängder är notoriskt lätta att feltolka så verkar dessa åtminstone indikera ett tidigare äktenskap för Anders Olofsson. Han är noterad i mantalslängderna första gången 1652 (SVAR: A0001758_00065) och fram till 1656 är ingen hustru noterad. 1657 (SVAR: A0001765_00252) är en bonde och en hustru noterad och det får antas som åtminstone rimligt att detta verkligen avser en hustru till Anders Olofsson. Denna är noterad 1657 och 1658 men sedan är ingen hustru noterad de följande åren till och med 1663, förrän återigen från 1665 (SVAR: A0001769_00163) och framåt (jag har inte hittat mtl för 1664). Det finns en notis i kyrkoräkenskaperna om en brudgumme i Ljusvattnet 1657 (se 20)) som skulle kunna avse Anders Olofsson. Det finns dock ingen notering om testamente lämnat efter en hustru till Anders Olofsson eller dylikt under de sista åren av 1650-talet, men kyrkoräkenskaperna i Burträsk under denna period har inte många sådana notiser, så oavsett vad skälet är kan de knappast anses speciellt kompletta avseende döda personer i socknen. Det finns heller inga notiser i Skellefteås kyrkoräkenskaper, vilka verkar vara mycket mer kompletta för perioden.


********




Om nu Anders Olofsson var gift tidigare är nästa fråga huruvida några av barnen kom av detta tidigare äktenskap. Avsaknaden av Olof och Johan i 1) skulle kunna indikera detta då åtminstone det domboksnotisen avser verkar handla om just hustru Kerstin och dennes barn med Anders Olofsson. Eftersom alla de andra barnen var omyndiga med förmyndare skulle detta dock kunna bero på att Johan och Olof var myndiga. Angående deras åldrar ger inte mantalslängderna heller några entydiga svar. Den första gången en son är entydigt noterad i mantalslängderna är 1681 (SVAR: A0001778_00078) och därefter 2 söner noterade 1683 (SVAR: A0001780_00072). Dessa skulle kunna vara födda 1663 eller senare snarare än 1657 eller 1658. De flesta mantalslängderna däromkring innehåller dock inte sådana uppgifter överhuvudtaget varför det inte heller kan sägas ge något entydigt svar på frågan. 1684 noteras en son och en sonhustru (SVAR: A0001781_00028) vilket måste avse Olof Andersson, som väl torde vara den äldre brodern givet namnet, som gifter sig omkring 1684, se 21) Även här är åldern svår att använda som indikation då 20 år knappast vore en konstig ålder att gifta sig och inte heller 27. Den troligen tydligaste indikationen på att de kommer från ett tidigare äktenskap kan nog sägas vara deras namn. Den vanliga praxisen att döpa första sonen efter farfadern och andra sonen efter morfadern skulle här indikera att modern ifråga var en Johansdotter. Detta är återigen knappast entydigt då Johan naturligtvis är ett väldigt generiskt namn, men ingenting tyder egentligen på några Johan i Anders Olofsson eller Kerstin Persdotters historia, varför det är notervärt och antyder en annan moder än barnen i 1).



********


Den avslutande frågan jag undersökt avser ödet för de i 1) nämnda barnen. Angående Märet så har jag knappast hittat något nytt, utan det verkar som hon måste ha gift sig med Anders Olofsson i Granträsk 1704, se 22). Märets bror Anders verkar inte ha lämnat några avtryck. Möjligen var han soldat och som nämnt ovan verkar han inte leva 1707, men bortsett från det har jag inte hittat något av intresse. Detsamma kan sägas om Lars. Han torde, givet 1) ha levat 1699-07 då Mats Håkansson tar ut pengar ur kyrkan för de omyndiga barnen (AID: v393307.b52.s116) och kan därför vara den son som noteras på Erik Philipsson i mantalslängden 1698 (SVAR: A0001793_00093) och 1699 (SVAR: A0001890_00080) men det skulle också kunna avse Anders. Bortsett från detta vet jag dock inget om hans vidare öden (och har inte undersökt noggrant heller).
Kvarstår gör då Per, om vilken åtminstone lite mer verkar kunna sägas. I hfl i Burträsk från 1750, (se 23) noteras Isak Josephssons (även kallad Burman) hustru med patronymikon Persdotter, född 1699 (Grape verkar på samma uppslag spekulera om att dennes fader är Per Philipsson i Ljusvattnet, men detta verkar osannolikt och är också av Grape noterat som spekulation) vilket givet 16) och min diskussion ovan skulle innebära att det är just denna Per Andersson som var far till Isaks hustru och styvbarn till Erik Philipsson. Redan i en tidigare hfl i Burträsk runt 1727 (se 12) noteras Isak Josephssons svärmoder som hustru Karin född 1678-12-25 och gift 1697, vilket då torde vara Per Anderssons hustru och sannolikt änka vid detta tillfälle. Hos Erik Philipsson i Ljusvattnet noteras det åtminstone en son från 1692 (AID: v840637a.b680.s1135) till 1696 (AID: v840641.b820.s573) och två söner 1695 (AID: v840640.b840.s839). Dessa verkar rimligen kunna vara just Per och Lars. 1697 noteras inga söner men en knekt (AID: v840640.b840.s839). 1698 noteras en knekt och en knekthustru (SVAR: A0001793_00093). En inte orimlig tolkning är att hustru Karin 1697 (eller möjligen 1698, se 23) gifte sig med styvsonen till Erik Philipsson, och att denna styvson var knekt. En trolig kandidat är då 24) dels eftersom soldaten heter Per och dels eftersom roten Harr tillhörde just Ljusvattnet. Jag tror att detta avser just Per Andersson, men längre än så verkar man inte kunna komma då inga ytterligare tecken på personens existens verkar finnas. 



********


 
20)   Kyrkoräkenskaper Burträsk LIa:1 b36 AID: v393306.b36
[Från ungefär påsk 1656 till påsk 1657:] Twå brudgummar en från Liuswattn den andra ifrån Skråmtresk 2 daler


21)   Kyrkoräkenskaper Skellefteå LIa:2 s214 s AID: v394235.b2230.s214
[Brudgummar mellan 1683-02 och 1684-06, troligen ganska nära det senare datumet] Bastutresk Olof Andersson [-;24]


22)   Kyrkoräkenskaper Burträsk LIa:2 s147 AID: v393307.b68.s148
[Anno 1704, April] Anders Olofssons Brudgums Pr. Ifrån Graanträsket [1;-]


23)   Hfl Burträsk AI:4 s89 AID: v139032.b96.s89
[Ljusvattnet nr 7 1750-] Isaak Josephsson född 1693, död 1762, utfl. från förs. (till Umeå?) 1757, gift 1721 med Hust. Chirstin Pehrsdr [det senare tillagt] född 1699, utfl. 1757; Son Per Isaaksson född 1721, gift 1745 med Sonh. Chirstin Ersdr född 1720 från p. 13, död 1756; Sw.M. H. Karin född 1675, gift 1698, död 1756; […]


24)   Kyrkoräkenskaper Burträsk LIa:2 s95 AID: v393307.b42.s96
[Avser troligen 1696-06-26] Såldatens Per Harrs brudgums Pr [1;-]
 

2017-11-21, 22:13
Svar #12

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Tveksamt om någon annan än jag är intresserad av det, men kan ändå lägga till att jag pallrade mig ner till riksarkivet i Marieberg för att kolla på källan 16) ovan som jag inte hade läst själv. Den är mycket riktigt från tinget i Burträsk 1733-03 (började 19 men detta avser 20) och överlag verkar sammanfattningen korrekt. Isaks hustru verkar (felaktigt) kallad Maria. Det som kan läggas till är att Eriks hustru kallas Larsdotter på ett ställe i texten, men Persdotter på tre eller fyra andra, så det är nog ändå Larsdotter som är felaktigt. Vad som dock också står som inte nämndes ovan är att Erik och Kerstin inte hade några gemensamma barn, vilket uttrycks explicit. Det finns inget intryck av att Erik skulle gift om sig senare så det verkar verkligen vara samma Kerstin som var gift med Anders Olofsson och senare med Erik Philipsson.


/Stefan

2017-11-23, 03:23
Svar #13

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Stefan

23) har du tvekat om (till Umeå?) 1757, men han finns väl noterad  i
Rödå,AI:6,s162,1758-61,som Far på hemman 1 och Död v139803.b166.s162
samt historian 1761-06-21  C:3 (1756-1782) Bild 58 / sid 41 (AID: v139889.b58.s41, NAD: SE/HLA/1010219)

DÖDSNOTIS: Isaac Josepsson ifrå Burträsk, född 1693. Fadr Josep
Håkansson i Liuswatnet; Modren H. Karin -.-   på sitt 18de år wart han
såldat, och war tilstädes i Strömstads action samt Norska fälttåget; giftade
sig efter hemkomsten 1719 med Cherstin Persdotter i Liuswatnet, fick sedan
efter par år afsked och förestod sitt hem/m/an tils Sonen var i stånd att emottagat;
haft 14 barn, 11 söner och 3 döttrar, 4 söner och 1 dotter lefva. har i senare åren
warit kyrkwaktare i Burträsk, kom i början af Junio til sin son i Brakselet men
siuknade strax i sin wanliga bröstsiuka, som plågat honom i 11 år            | 68
================================================

2017-11-24, 16:29
Svar #14

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Tack! Ja, som du nog såg hade jag funderat lite på noteringen om Umeå, men hade inte undersökt det mer noggrant.  Ger dock en utmärkt påminnelse om att aldrig skippa dödnotisern
a...


/Stefan



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna