ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur spara bilder från Arkiv Digital  (läst 4969 gånger)

2017-08-04, 12:32
läst 4969 gånger

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
Jag vill spara ner bilder av kyrkoböcker från Arkiv Digital till min dator. Om jag väljer "spara bild" så blir hela sidan kopierad, vilket jag vill ha. Dock blir kvaliteten så dålig att jag måste zooma för att läsa och då blir texten suddig och omöjlig att läsa. Alternativet är att zooma i AD och kopiera bildyta. Då blir det tydligt men bara den biten av bilden som är öppen på skärmen. Då måste man ta flera bilder av varje sida vilket verkar rörigt. Är det någon som vet om det går att spara hela sidan med bättre kvalitet?

2017-08-05, 07:08
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
I Windows finns ett inbyggt verktyg som heter Skärmklippverktyget. Starta det.
  I Arkiv Digital, zooma in den aktuella bilden till lämplig nivå och markera sen med Skärmklippverktyget den del av bilden du vill spara. Klicka sen på Spara i Skärmklippverktyget för att spara det på din hårddisk. Detta fungerar utmärkt. /Hans
[/size]

2017-08-05, 09:38
Svar #2

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
Har inte windows. Kanske finns motsvarande flr Macbook.

I Windows finns ett inbyggt verktyg som heter Skärmklippverktyget. Starta det.
  I Arkiv Digital, zooma in den aktuella bilden till lämplig nivå och markera sen med Skärmklippverktyget den del av bilden du vill spara. Klicka sen på Spara i Skärmklippverktyget för att spara det på din hårddisk. Detta fungerar utmärkt. /Hans
[/size]

2017-08-05, 10:54
Svar #3

delphinus

På MacBook. Kolla under systeminställningar / tangentbord / kortkommandon, där finns det vägledning.

2017-08-05, 12:32
Svar #4

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
Det fanns vertygsprogram för skärmdumpar som funkade. Tack för tipset.

På MacBook. Kolla under systeminställningar / tangentbord / kortkommandon, där finns det vägledning.

2017-08-23, 16:36
Svar #5

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Jag har varit i kontakt med AD ett flertal gånger om det här och tyvärr så är det en medveten begränsning att man inte kan ladda ner bilderna i fullformat. Den funktionen ska tydligen ha funnits förr och missbrukats av folk som gjorde program som automatiskt tankade ner hela volymer så det är tyvärr förståeligt att de spärrade den funktionen. De diskuterar tydligen möjligheter att erbjuda nedladdning av högupplösta bilder men ännu finns det ingen lösning för det.

En fråga till er om samma ämne - är det någon som har Chrome och kan tala om för mig vad som händer när man högerklickar på bilden och väljer "spara bild" (eller motsvarande). På Firefox sparas bilden då som en png-fil som dels blir väldigt stor och dels alltid får namnet "canvas.png" istället för ett individuellt namn med volym och sida. AD menar att detta styrs av webbläsaren, men jag har svårt att tro på det.

(Edit: jag menar naturligtvis när man är inne på AD online och använder Chrome som webbläsare)

2017-08-23, 21:18
Svar #6

Utloggad Ansgar Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 21:14
    • Visa profil
Hej, den sparas som en Png-fil och visar det du ser i bilden. Du kan placera och namnge filen. Namnförslag av Chrome "ladda ner"


Mvh Ansgar

2017-08-23, 21:35
Svar #7

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Tack!

Det innebär i princip att jag hade rätt.

Anledningen till att jag frågar är att AD på sistone har börjat "pinka revir" i övre kanten av de sparade bilderna. När man trycker Ctrl-Alt-9 för att ladda ner så skrivs numera automatiskt källan in överst på bilden. Problemet med det är att det inte läggs till bildytan utan skriver över en del av den bildytan man valt ut att spara. Eftersom man är begränsad till skärmupplösningen så försöker man naturligtvis alltid att maximera bilden så att man precis får plats med det som är intressant, men nu måste man alltså räkna med att en del av överkanten skrivs över och lämna plats för det. Följden blir tyvärr lite lägre upplösning på den bildytan som man är intresserad av. Det här upptäckte jag själv tyvärr först efter flera timmars arbete där nästan alla gårdsnamn/nummer skrivits över av AD's källihänvisning.

2017-08-24, 08:28
Svar #8

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Om du har ett skärmklippsverktyg i datorn, så slipper du det problemet.  Du öppnar skärmklippet, markerar Ny, går till din bild och drar en rutmarkering över den del du vill göra en ny bild av. Spara och klart.


Leif O

2017-08-24, 09:37
Svar #9

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Det finns kanske andra klippverktyg som är bättre, men det som är inbyggt i Windows är ingen lösning. Det fungerar likadant som att spara med högerklick och ger en bild i skärmens upplösning i png-format som jag själv måste döpa. Tar tid, ger stora filer och är omständigt att använda. Enda fördelen är möjligtvis att man själv kan välja bildens form mera exakt. Det ger heller ingen högre upplösning så om man zoomar in för att läsa så blir bilden pixlad.

Fördelen med programmets inbyggda funktion (Ctrl-Alt-9) är att bilden sparas i JPG-format och automatiskt namnges med bok och sida. Man får bara numera komma ihåg att lämna plats för källhänvisningen som skrivs in överst på sidan. För mig är det fortfarande den bästa lösningen, sen är det bara att hoppas att de så småningom erbjuder en lösning för att ladda hem bilderna i full upplösning.

2019-08-25, 23:02
Svar #10

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Om ni fortfarande har problemet så har jag just postat ett inlägg med en "lösning" här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=163132.0

2019-08-26, 10:59
Svar #11

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Tack!! Jag hade ingen aning om att webbläsaren zoomar genom att ändra på upplösningen, men då fick man lära sig något nytt idag också.

Det andra problemet är ju numera borta sedan AD tillåter att man ställer in själv huruvida man vill ha referenstexten inklistrad i bilden eller ej.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna