ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrar och farföräldrar till Margareta "Greta"Jacobsdotter f 1710 i Gamleby  (läst 854 gånger)

2017-07-30, 16:18
läst 854 gånger

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 21:19
    • Visa profil

Hej!


Jag försöker få ihop föräldrarna och farföräldrarna för Margareta "Greta" Jacobsdotter (29/11 1710-23/1 1788). Född i Rödja i Gamleby socken.
Hon var gift med ryttaren Johan Andersson Möller (19/1 1724-22/8 1779). Nu hoppas jag att någon därute kan lösa de knutar som kvarstår:


Så långt som jag har kommit ska hennes föräldrar vara
Jacob Persson och Karin/Katarina Johansdotter
På nätet finns uppgifter om att Jacob dör den 1/2 1745, men när jag kontrollerar mot kyrkböckerna står det att en Jacob Nilsson dör detta datum i Gamla byn.
Karin ska enligt nätuppgifterna ha begravts den 21/8 1743 i Gamla byn. Att de har dött där kan vara möjligt då Johan och Margaretas först barn dör där i slutet av 1745. Men detta med Nilsson - är det fel person eller finns han under något annat år.
Jag hittar ingen vigselnotis för Jacob och Karin/Katarina i Gamleby. Däremot hittar jag en i grannsocken för en ryttare Jacob Persson Norrman och en Catharina Johansdotter Knuse. en jag kan inte finna en koppling här mer än för namnet!


Vad gäller farföräldrar så har jag försökt utifrån dopvittnen med mera komma fram till någon möjlig. Dock är jag ju inte säker på om båda eller endera har en koppling till Rödja från början:
För Jacob skulle det kunna vara Per Jacobsson i Rödja (ihjälslagen av... 13/5 1720). han ska ha varit gammal. Eller så skulle det kunna vara Pär Swensson bonde i Rödie död 15/11 1704, 86 år gammal.
För Catharina/Karin skulle det kunna vara Johan Larsson, bonde i Rödja och död 19/5 1702 eller, då det bland dopvittnena fanns kopplingar till Eldslösa, så skulle det kunna vara Johan Bängtson i Eldslösa, död 10/1 1703. Eventuella mödrar har jag än så länge inte kunnat helt knyta till dessa.


Hoppas någon kan hjälpa mig vidare.
Med vänlig hälsning
Michael Erenius






Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna