ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: mantalssrivning under 1900 talet  (läst 1514 gånger)

2017-07-30, 15:51
läst 1514 gånger

Utloggad Siv Svensson

    *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-03-08, 16:34
    • Visa profil
Kan någon svar på följande fråga?
Det gäller min far om var han växte upp. Vi har en  historia som vi fått av honom, men det stämmer inte  med kyrkoböckerna. Vid flyttning, var barnen tvungna att vara med vid mantalsskrivningen på den nya orten, eller gällde föräldrarnas ord? Hans biologiska familj flyttade ofta nästan varje år under en period. Far är född 1922.
Enligt min far växte han upp i Norrland från 6 års ålder, men enligt kyrkoböckerna kom han dit först vid 15 årsåldern.
Kan han ha varit fosterhemsplacerad där, men var mantalsskriven hos sin  biologiska mormor och sedan hos sin mor.
Siv Svensson

2017-07-30, 16:56
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej! Ett endast resonerande svar. Ett fosterbarn kunde vara mantalsskriven i sin vårdnadshavares hem utan att bo där till och med konfirmationen. Det var ju först då barnet använde ett efternamn. Men barnet kunde även noteras i församlingsboken i fosterfamiljens församling. Man angav då biologiska föräldern/föräldrarnas namn för att hålla ordning på tillhörighet. (Även studenter, psykiskt sjuka, fångar och utvecklingsstörda  kunde vara mantalsskrivna på sin hemort (på församlingen skriven) trots att de vistades årsvis på annan ort - såvida inte fängelset eller mentalsjukhuset utgjorde egen eller del av annan församling).
Jag kan tänka mig att Din far mycket väl kan ha varit i Norrland från 6 år som han sagt - i ett eller flera fosterhem. Mantalsskrivningen vid 15 år skulle  sammanfalla ungefär med då han ansågs vuxen, efter konfirmationen.
Kanske har Du redan tagit kontakt med hans födelseförsamling/hemsocken eller där hans föräldrar bodde när han var 15 år för att höra om det finns några anteckningar om flytt till Norrland. Det är ju 30-tal och då hade socknarna börjat föra sociala anteckningar,
Ja det var en kringgående rörelse baserat på egna erfarenheter av forskning.
MVH Monika W

2017-07-30, 18:20
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil

Man kan ju söka i skolarkivet  från den församling(kommun)  där ett barn vistades.

2017-07-30, 22:11
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil


Ett fosterbarn kunde vara mantalsskriven i sin vårdnadshavares hem utan att bo där till och med konfirmationen. Det var ju först då barnet använde ett efternamn.

Så länge barn var skrivna hos sina föräldrar antecknades de oftast utan patronymikon eller efternamn i husförhörs-/församlingsböcker. Det faktum att de flesta flög ur boet i konfirmationsåldern ligger till grund för missuppfattningen att barnen innan dess inte hade/använde något patronymikon/efternamn. Men det hade de givetvis och det kom till användning även före konfirmationen, inte minst i skolan.
Hälsar vänligen
Maud

2017-08-01, 15:49
Svar #4

Utloggad Siv Svensson

    *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-03-08, 16:34
    • Visa profil
Tack för svar.
Jag har hittat honom en inflyttningslängd i Norrland två månader innan han fyller 15 år.
Skrevs de in där så många år efter den egentliga flytten?
Jag har sökt i skolregister i Göteborg, där finns han inte, han  bodde också i Borås och de letar inte i sina register. då måste jag åka dit. Får kolla med Strömsund också.
Han bodde endast i ett fosterhem och de är de som vi kallar farmor och farfar.
Synd att man inte var mer nyfiken när man var barn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna