ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Generalmönsterrullor Västgöta dragonregemente  (läst 830 gånger)

2017-07-30, 10:32
läst 830 gånger

Gunnel Hansson

Har mycket svårt att tyda anteckningarna för Erik Wän. Förstår inte heller vem damen Cajsa Maria Mynsterberg är?

SE/KrA/0023/0/545 (1802-1805), bildid: A0028528_00608

Vad jag tror jag kan se är att han står som ogift - vilket han inte var. Om jag läst rätt så står han även ogift 1811. Är det möjligt att detta noterades fel eftersom han kanske inte var gift när han antogs? Enligt födelseböckerna för dotter född 1801 så var han definitivt gift med modern då.

Bifogar 3 utdrag ur rullorna.

Tackar och bugar.

2017-07-30, 14:37
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Osäker på vad alla kolumner betyder, men det ser man ju längst fram i rullan. Först brukar det vara ålder och tjänsteår och troligen karlens längd i fot och tum. Jo som du säger så tycks det stå ogift, i alla fall 1801, men det beror ju också på när han gifte sig - om det var samma år. Sedan tycks ju beteckningen ogift hänga med, men det kan ju vara ett feltänk helt enkelt. Mynsterberg är hon som står för rusthållet. Det står ju också detta år ".... Mynsterberg med barn", vilket väl betyder att hon är änka och representerar hushållet och även rusthållet i det här fallet.
Hälsningar LarsO

2017-07-30, 15:28
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10505
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:12
    • Visa profil
    • Gensvaret
1811 står han som gift (g.) i rullan. Första kolumnen på högersidan handlar om hästen. I övrigt anges att karl och häst approberas (godkänns).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna