ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jag letar efter en kvinna Anna Jönsdotter i Fridlevstad..  (läst 1106 gånger)

2017-07-28, 11:51
läst 1106 gånger

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:43
    • Visa profil
Hej
Jag har länge pappersforskat och har nu den helt klar för mig och tänkte att det kan vara bra att kontrollera denna mot några DNA test. Sagt och gjort, jag fick ut mitt mtDNA U5a1a2b och enligt Sverigeprojektet skall där finnas en kvinna Anna Jönsdotter f. 13 mars 1749 som kan kopplas till mitt mtDNA. Jag har sökt henne i böckerna och jag har funnit hennes födels och därmed hennes föräldrar Jöns Månsson och Botel Håkansdotter. När Anna föds bor familjen i Biörkaryd. Går då ivrigt till husförhörslängden, men tji, där fanns ingen familj att finna. Tyvärr finns det inget register på byarna, så det var bara till att leta och leta (som vanligt). Däremot kan jag finna andra samma familjer boendes i denna by.
Jag har letat i hs [/size]Fridlevstad AI:1 1733-1771[/b][/size][size=78%]l. Boken är uppdelad på 4 olika år och jag har letat i det spann som lilla Anna föds och vidare. Hon finns antecknad i Fridlevdstad CI:3 1696-1765 sid 507 högst upp på höger sida; Jöns Månsson och hustru Botel. Faddrarna är grannar som jag återfinner i hsl sid 102 och 103; Pär Håll, Bonda Bondesson och Swein Månsson. Men av den Annas föräldrars boende i Biörkaryd finns inget, eller är jag helt blind?? Nej har inte varit det förut! [/size]
Det märkliga är att jag inte har någon som helst koppling till Blekinge i min pappersforskning, så jag står helt frågande inför detta och vill därför följa denna kvinna. Enligt uppgift skall hon avlida 1834 oklart var.
Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att finna detta par, deras boende. Skall också sägas att i vigselboken Fridlevstad CI:3 samma som ovan men nu sid 37 också höger sida framgår att Jöns Månsson kommer från torpet Jacobstorp och vad denna socken heter kan jag inte utröna. Modern Botel kommer ifrån Bröestalunda?? Min önskan är ju att se på kopplingar mellan henne och de anor som finns i Berga socken i Kronoberg.

2017-07-28, 18:21
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil

1746 gifter sig Botil Håkansdotter i Bränteknuva, Fridlevstads sn med drängen Jöns Månsson i Jakobstorp, Tvings sn. De är vad jag vet bosatta i Jakobstorp och får en dotter Kerstin 1749 i Jakobstorp. Jag ska kolla vidare.
Hälsningar Arne

2017-07-28, 19:49
Svar #2

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil

Den Jöns Månsson som är far till Anna är gift Katarina Hansdotter från Björkeryd (gifta 17481227). Den Botil som nämns i dopet är gift med Per Håll och bär barnet vid dopet. Familjen finns Fridlevstad AI:1 (1733-1771) Bild 103 / sid 96. Dottern Anna finns inte med. (Fast kvaliteten på Fridlevstads HFL är inte bra så Anna kan mycket väl finnas vid liv). Namnet Katarina är intressant och bör placera henne norr om Blekinge.
Med vänlig hälsning
Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna