ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blylod  (läst 723 gånger)

2017-07-13, 19:16
läst 723 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Effterskrefne af Adhelen och Officerare som inkommidt här wedh General Munstringen men sine förklaringar för hwadh orsak dhe icke låta bruka sigh uthi Kongl: May:ts tienst Nembl:n
/.../
Corporal: Bothwedh Blylodh   Folio 7
Qwartermester Gabriel Blylodh"


"Höghwälborne Hr General Major och Munsterherre Öfw:r Cavaleriet och Infanteriet utj Stoor Furstendömet Finlandh min mechtige Befordrare.
Effter såssom Höghwälborne Hr General Majorn sampt Höghwälborne Hr Landzhöfdingen Å Hans Högh Kongl: May:tz wår allernådigste Konung och Herres Mandat, hafwa låtit på publiceras, dett Wij skulle oss instella medh wära donations skriffter sampt AfskedhzPass, hwilket Wij nu uti största underdån- och ödmiukheet effterkomma willja, hafwandes  medh oss wåra donations skriftter och afskedzPass, Af hwilcket Höghwälb: Hr Generalen hafwer wijdhare att see, dett iagh alleredhe ifrån Anno 1658 hafwer låthit migh bruka för en Corporal under Öfwersten Wälb: Mandersköldh, i hwilken tienst iagh bleff fången utj Påhlen, dher iagh wardt fasthållen in till A:o 1663, Och miste dher igenom  all min Egendom, Och nu sedhermehra ifrån bem:te tijdh i alla Commissioner och General Munstringar min ringa Person an praesenteradt, förmodandes att komma i Cronones Tienst igen, men till denne datum wöridt aldeeles tienst löös:
Altfördy lender min underdån- ödmiukaste böön till Höghwälb: Hr General Majoren, dett Höghwälb: Hr Generalen tektes detta mitt ringa och oförmögna tillstånd taga utj Consideration, att migh å H:s Högh Konungl: May:tz wegna motte blifwa allernådigst förundt någon Understödh, hwaremot iagh utj H:s Högh Kongl: May:tz tienst migh troligen lofw:r, att wela låtha bruka, hemsteller fördenskull alt detta utj Höghwälb: Hr Generalens Höghgunstige disposition, och  afwenttar en nådig resolution och förblif:r
Höghwälb: Hr Generalens
undån- ödmiuk.
Tienare
Bothwedh Blylod"


"Såsom Och will iagh HögWälb: Hr General Majoren [up?-]teckia, dett iagh ifrån Anno 1663 in till Anno 166[8?]  hafwer låthit bruka migh för en Under officerare undher Öfwerstens Wälborne Hr Anders Zögz Regementte, och undher Capitains Wälb: Hr Berendt Brakels Compagnie. ifrån hwilken tijdh iagh in till A:o 1678 tienstlöös waridt, och nu igen antagen för en Qwartermestare under fördubblingz Regementte och Ryttmest:s Wälb: Hr Hendrich Nödingz Compagnie, och såsom iag ingen promotion eller någon understödh bekommit alt så haf:r iagh anhållit utj senaste General Mönstringen här sammestedz utj Helsingfors ett gunstigt afskedh; Lender fördenskull min tienst- ödmiukaste böön till Höghwälb: Hr General Majoren, dett Höghwälborne Hr General Majoren tektes min ringa legenheet och swaga  förmåga taga utj ett gunstigt ömdömandhe, att migh å H:s Högh Kongl. May:tz wägna alllernådigst kunde blif:a concederat om något understödh, och lof:r iagh dher emoth Hans Högst Kongl: May:t troligen och wäl tiena och all troheet bewekl: hemsteller iagh fördenskull alt detta utj Höghwälb: Hr General Majorens Höghgunstigste omdömandhe och afwachtar här å en nådig resolition och swar förblif:r des
Höghwälb: Hr General Maj:s
ödmiukaste
Tienare
Gabrijel Blylodh"


Därpå följer drottning Christinas öppna brev 20/5 1651:
"... som wij her medh och i detta wårdt Öpne Brefz krafft, Unne skiänke och gifwe honnom effterskrifne wår och Cronones hemman, som wij honom för detta, och Åhr 1645, den 16 occtob: Under Lijfztijdhz frijheet bebrefwa månde, som Ähro wthj Finlandh, Bårgo Lähn, Hellsinge Sohn och Håkans böle by belägne, Nembl:n 22 al: Jordh, som ähr bemäl:te Elias Botwidssons Egit boställe, och Erich Mattzsons gårdh, hållandes 9 al: skattejordh, dem her effter medh alle dhe Tillydande ägor och legenheeter, I huus, Jordh, Åcker, Engh, Skogh, Mark, Fiskie och Fiskiewatten, Strömmar, Qwarn och Qwarnställen p. Att niuta bruka och behålla, Under Frälses Frijheet, rättighet och frälssemanna Tienst, till Ewärdeligh Egendomb, aldeles medh dhee Conditioner och wilkor, som Norkiöpingz Beslut Åhr 1604 Uprättat, om sodane Donationer ..."


Källa: SVAR, Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/44 (1678), bildid:  A0065958_00455, A0065958_00468 ff


Se även: ArkivDigital, Tryckt litteratur (o) Schlegel:1 Bild 15 / sid 25 (AID: v102734.b15.s25, NAD: SE/AD/00001)
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Blylod
http://runeberg.org/frfinl/0036.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna