ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Q-M242  (läst 2555 gånger)

2017-07-12, 11:45
läst 2555 gånger

Utloggad Veronica Kronhamn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2019-11-25, 15:54
    • Visa profil

Hej!
En manlig kusin har testa sig för att söka våra manliga rötter. Y-DNA67 testet gav liksom Y-DNA37 endast två matchningar! Den närmaste är en från Finland och den andre är en svenskättling i USA. Dennes manliga anor bakåt har jag kunnat följa till 1731 i Norra Småland. Gen. distans 3 resp. 4 för dessa.
Kusinen har bland sina vanliga matchningar 7 st med Q-M 242, dock ej dessa två.
Vad jag undrar är om någon har någon allmän info. om denna grupp eller något tips om hur jag går vidare.
hälsningar
Veronica




2017-08-01, 07:12
Svar #1

Utloggad Jakob Norstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2020-11-26, 05:38
    • Visa profil
Hej Veronica!

Q-M242 är en stor haplogrupp med många i första hand asiatiska och amerikanska grenar. Två helt skilda grenar är typiskt nordiska, Q-L527 och Q-L804. De är mycket skilda från varandra, det är c:a 20000 år sedan de skildes åt.

Om det står Q-M242 så betyder det att ingen mer detaljerad testning gjorts, det kan alltså vara antingen Q-L527 eller Q-L804 (eller möjligen någon annan om det är någon från östeuropa som dyker upp som match).

Både Q-L527 och Q-L804 tycks ha funnits i Skandinavien i minst 3000 år, kanske mycket längre. Q-L527 finns i första hand i södra och mellersta Sverige medan Q-L804 finns både i Norge och längre norrut i Sverige, samt även i Storbritannien med kringområden.

Det som är lite speciellt med Q-L804 är att dess allra närmaste släktingar (på faderslinjen) är Amerikas urinnevånare, i första hand Syd- och Centralamerikas. Det gemensamma ursprunget tycks finnas på den Amerikanska kontinenten för beräknat 15400 år sedan. Anzick-pojken som hittats i Montana och som levde för c:a 12800 år sedan tillhörde grenen Q-Z780 och är en avlägsen "kusin".

Eftersom du säger att kusinen har anor i norra Småland så gissar jag på att det är Q-L527 det handlar om (fast jag är inte säker), både när det står Q-M242 och när det står något annat. Det finns ju många undergrenar till Q-L527 också och de som gjort BigY-tester har fått dessa SNPer som benämningar.

Har kusinen gått med i Q Nordic-projektet som samlar både Q-L527 och Q-L804? Om inte så bör han göra det.
https://www.familytreedna.com/groups/qnordic

/Jakob

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna