ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker regemente i Göteborgstrakten.  (läst 1816 gånger)

2017-07-05, 14:39
läst 1816 gånger

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Kan det vara Bohus regemente? Min farfar Carl Fredrik Rosander f. 1880-02-01 i Ellös, Morlanda församling. Han gjorde sin militärtjänst 1901 förmodligen i Bohuslän med värnpliktsnummer 75 73/01. Jag har bilder på honom och hans kompisar.
Går det med hjälp av dessa foton att bestämmavid vilket regemente han tjänstgjorde vid 1901.

Tack på förhand för hjälpen
Christian Rosander

2017-07-06, 13:15
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Värnpliktsnumret 75 73/01 betyder följande: ”01” står för året då hans skrevs in i rullorna, dvs då han mönstrade (1901). Siffran före snedstrecket är kompaniområdet (KO) och åren 1886 - 1901 stod KO 73 för Göteborgs stads östra kompaniområde. Det vill säga han mönstrades i detta område. Under dessa år tillhörde KO 73 Västgöta regementes 1. Inskrivningsområde. ”75” är hans löpnummer i rullan.
Vad gäller den mörka uniformen så är det infanteriets m/1886. Så, sannolikt gjorde din farfar sin värnplikt vid Västgöta regemente (I6). I så fall bör det stå siffran 6 på axelklaffarna. Det går dock inte att tyda vad som står på axelklaffarna utifrån fotografiet. Översta knappen i mössan är kompaninumret. Här tycker jag att det står en 8:a. Detta skulle betyda på att de tjänstgjorde vid 8:e kompaniet i Västgöta regemente (troligtvis).
Om din farfar gjorde värnplikten vid Bohusläns regemente skulle det stått 17 på axelklaffarna. /Hans

2017-07-06, 13:58
Svar #2

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Bäste Hans Högman!
Tack för Din fina hjälp i ärendet!

Jag hittade några axelklaffar med nr 6 på, så då blir det blir då Västgöta regemente (I6) samt 8 i mössorna.
Dess utom har jag honom med på några bilder från Landstormen i Stockholm under första världskriget. Finns det även där informatiom om min farfar att utläsa? Tack än en gång.
Med vänliga hälsningar
Christan Rosander.
PS. har inte vant mig än vid det nya formatet i Anbytarforum. DS.

  Västgöta regemente (I6)! Samt 8:e kompaniet. Mer uppgifter kan jag nog få fram genom Arkiv Digitals digra militaria-arkiv.
Har också några bilder på honom från Landstormen i Stockholm. Kan dess bilder berätta mer om vad han hade för grad etc?
På foto 1 står han längst till vänster och foto 2 står han under pilen.
Tack än en gång
Med vänliga hälsningar
Christian Rosander

2017-07-07, 07:28
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Under första världskriget började man i Landstormen allt mer byta ut sina civila kläder till arméns uniform m/1910 med landstormshatt m/1907, vapenrock m/1910 och byxor m/1910 samt i viss utsträckning kappa m/1910. Landstormshatt m/1907 är i stort lik arméns trekantiga hatt m/1906 (m/1910) och tillverkad av mjuk grå filt. Undersidan av brättet är mellanblå.
 Man hade en armbindel som igenkänningsmärke och armbindel m/1911 bestod av en kunglig krona av blått tyg på grågrön botten av tyg. På båda sidor av kronan bar befäl gradbeteckningar.
 Landstormsmärke m/1905 bestod av ett runt metallbleck målad med ett gult kors på blå botten. Märket användes på landstormshatt m/1907 men även på civila hattar om inget annat fanns att tillgå.
 Jag kan dock inte se några gradbeteckningar på de landstormsmän som finns på dina bilder.

[/size]På denna sida har jag lite hjälp om hur man söker värnpliktiga fram till och med 1901 http://www.hhogman.se/soka_soldater_swe_bev.htm
/Hans

2017-07-07, 17:27
Svar #4

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Tack Hans för Ditt digra svar med länk etc.
Jag har hitta min farfars Värnpliktskort (Stamkort)! Så långt Ok.
Kontrollera gärna dagens mail i inboxen[/size][size=78%].  [/size] :) :) :)
Hälsar
Christian

2017-07-08, 12:09
Svar #5

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Landstormens gradbeteckningar var chevroner (vinklar) med eller utan öglor och bars på armbindeln.
Christian har skickat bilder med högre upplösning till mig och när jag förstorade dem ser jag att det finns gradbeteckningar på några av landstormsmännen. På bilden med 8 män har de två till vänster exempelvis en enkel chevron på armbindeln. Denna gradbeteckning är landstromshalvtroppchef. Mannen i mitten med skägg har på armbindeln en enkel chevron plus en chevron med ögla vilket innebär att han var landstormskompanichef. /Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna