ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka namn, vilka relationer?  (läst 1690 gånger)

2017-07-04, 02:17
läst 1690 gånger

Utloggad Hans Leander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-08-19, 22:14
    • Visa profil
Hej!

Jag har börjat göra några enkla antavlor i programmet Diagram Designer (MeeSoft), och jag har några detaljfrågor:

Vilka namn använder man när någon har bytt namn (t.ex. vid giftermål och som i mitt fall, kort tid efter flytt till USA)? Och hur ser ett flödesschema/anträd ut när man har haft flera makar/makor och barn med några men inte med andra.

Om det finns någon sajt med exempel som ger svar på ovanstående så räcker det, men direkta svar är givetvis välkomna.

Hans L, nybörjare

2017-07-07, 15:26
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Släktforskar-programmet Genney har en familjebild där man ser huvudpersoners förfäder, men även makar och barn (se bild 1).


När det gäller namnbyten kallar Genney det för alternativt namn (ingår i gedcom-standarden).
När man lägger till namnet kan man välja några olika typer av namn (alias, födelsenamn, immigrantnamn, flicknamn och vigselnamn).


Vissa släktforskare låter personen ha det namn den hade vid sin död och fyller i de tidigare namnen under alternativt namn (det kan blir flera stycken rader med alternativt namn).


Andra släktforskare låter personen ha det namn den hade vid sin födelse och låter de senare namnen vara alternativa namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna