ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Halvarsson Bleckåsen  (läst 1496 gånger)

2017-07-03, 09:50
läst 1496 gånger

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Hej! Enligt VB i Alsen så gifter sig Jon Halvarsson i Bleckåsen med Gertrud Jöregensdotter 1748. I avskrifter från 1645 så finns Jon Halvarssons änka Gunnil, samt Halvar Nilsson och Marette. Jon och Gunnil har en dotter som heter Radgerd. Fanns det verkligen två Jon Halvarsson i Bleckåsen?
mvh Lisa

2017-07-03, 13:19
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Utsagor från ospecificerade källor är inte alltid lätt att ta ställning till. Dock, "VB i Alsen" avser förstås volym C:1 i Offerdals kyrkoarkiv. "avskrifter från 1645" kan vara svårare att greppa, men bör avse en avskrift gjord på 1920-talet av  hemmansägaren Anders Johan Hansson (1857-1932) i Bringåsen. Originalet finns på Riksarkivet i Stockholm och är en mantalslängd omfattande hela Jämtland. Jag har tidigare karaktäriserat både original och avskrift (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=11531.msg171671#msg171671).
Det som kan tilläggas är att Hansson utan att det anges, gjort egna tillägg som ofta är felaktiga. Bland dessa uppenbarligen att Gunild Enche i Bleckåsen var en Jon Halvarssons efterlevande. Nu var Gunild rätteligen änka efter Jon Tolsson/Toresson i Bleckåsen nr 5.
Bröderna Jon och Nils Halvarssöner övertog sin avlidne fars hemman Bleckåsen nr 4 år 1640. Eftersom Jon H. inte finns upptagen 1645 kan han ha lämnat Jämtland under de oroliga krigsåren och/eller blivit uttagen till soldat.

2017-07-03, 13:41
Svar #2

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Hej och tack för svar! Bra att det var du som svarade, jag har nämligen försökt att kontakta dig ang. Lars Nyberg från Frösö som vi har diskuterat förut. Jag har lite nya uppgifter som ligger under Frösö. Uppskattar om du har tid att läsa dem.
Försöker reda ut när det gäller Jon Halvarsson/Gertrud Jörgensdotter. Någonstans har du nämnt att det fick fler barn. Var har du hittat de uppgifterna?
mvh Lisa

2017-07-04, 01:35
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Jon Halvarsson i Bleckåsen finns upptagen i 1654 års tiondelängd men torde ha avlidit få år efteråt eftersom hans änka är upptagen i 1660 års jordebok. Jons del i Bleckåsen köptes av Halvar Nilsson (brorsonen) för 70 riksdaler och tre tunnor korn vilket framgår av 1680 års höstting. Året efter anges vilka Jons arvingar var: Jöran Jonsson, Halvar Jonsson och Hindrik Nilsson. Tyvärr adresseras ingen av dem, men Jöran är ju välkänd. Den sistnämnde bör vara en måg. Detta ur mina gamla domboksexcerpter. Nu finns ju en hel del domböcker transkriberade och publicerade digitalt genom Jämtlands läns fornskriftsällskaps försorg. Så det går alldeles utmärkt att läsa själv, se http://www.fornskrift.se/avskrifter.htm

2017-07-04, 07:49
Svar #4

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Tack igen för svar och tålamod med att besvara mina frågor. Jo, jag har läst en del domböcker och Jon finns med flera gånger. Halvar Nilsson var en populär fadder på sin tid ibland tillsammans med Johan Paulis hustru även hon min direkta ana.
mvh Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna