ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ortsnamn  (läst 1152 gånger)

2017-06-29, 18:00
läst 1152 gånger

Utloggad Ingegerd Björkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 09:39
    • Visa profil

När man inte är bekant med trakten är det svårt att lista ut vad det står. Jag har fastnat i boken -
Gillstad AI:4 sidorna 70 och 72.
Det gäller pigan Stina Andersdotter. 1834 kommer hon från Björ?ås till Lars Jansson på Wästergården.1836 byter hon husbonde till Magnus Nilsson. Året därpå flyttar hon till Fors ??.
Jag har även försökt finna henne i födelse- dopböcker från både Örslösa och Väla men inte hittat henne.
I vigselboken står det att hennes föräldrar var Anders Stolpe och Stina Andersdotter.
Kanske blev hon ett av de där barnen man glömde skriva in i boken.
Tacksam i första hand med ortsnamnen.
Kram från Ninni.

2017-06-29, 18:30
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hon kom från Hjärpås (R). Stavas numera Järpås (R).
Tänk på att det är vanligt att både datum och år för födseln relativt ofta är felaktigt i husförhörslängderna. De var ju inte någon folkbokföring, utan just husförhörslängder.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-06-29, 18:57
Svar #2

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Jag tolkar det som att hon flyttade till Forshem. När det gäller hennes födelsedatum instämmer jag med föregående inlägg. Ett tips är att du kollar i bouppteckningsregistret för Kållands härad ifall de uppgivna föräldrarna finns med där. Då kan du kontrollera i bouppteckningen/arna om hon nämns bland arvingarna samtidigt som du får tips om var föräldrarna bodde vid sina frånfällen.


Lycka till
Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

2017-06-29, 23:31
Svar #3

Utloggad Ingegerd Björkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 09:39
    • Visa profil

Tack Sven-Ove och Gerd!
Jag har nog aldrig tidigare träffat på en sådan röra när det gäller socknar och gårds-/bynamn.
Jodå, hon flyttade mycket riktigt från Järpås och i utflyttningslängden stod att hon kom från Rasmustorp och skulle flytta till Örslösa.
Fanns Rasmustorp i Järpås? Needå!
Flyttade hon till Örslösa? Nee, hon kom ju till Gillstad!
En titt på bouppteckningarna från Kållands härad fick mig att bli alldeles utmattad. Jag har ju ingen aning om när hennes föräldrar dog eller var jag ska hitta dem.
Men ett stort tack ska ni ha i alla fall.
Kram från Ninni.

2017-06-30, 22:09
Svar #4

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Västergötland med dess små socknar som flera tillsammans bildar pastorat tycker många utomstående är knepigt. Ofta nämns pastoratet enbart vid flytt utom pastoratet. Detsamma kan gälla födelseorten om man flyttade till ett annat pastorat. Till Örslösa pastorat hörde förutom Örslösa, Väla, Söne och Gillstad. Så flyttningsnotisen menade att hon flyttade till Örslösa pastorat.
Till Järpås pastorat hörde också Uvered, Häggelsed och det numera försvunna Höra. Rasmustorp ligger i Häggesled. där återfinns hon i Häggesled (R) AI:3 (1824-1835) Bild 19 / sid 27 som inflyttad 1833 från Örslösa. Här står att hon flyttade till Gillstad.


Jag tittade också i bouppteckningsregistret men fann ingen Anders Stolpe. Stina Andersdotter fanns hur många som helst som du också noterade. Men så kom jag på att släktnamnsregistret för Kålland kanske kunde ge ett tips även om det slutar drygt tio år före Stinas födelse. Och via det fann jag Stina och familjen Stolpe i Väla (R) AI:4 (1812-1823) Bild 8 / sid 7.


Hälsningar
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2017-06-30, 22:49
Svar #5

Utloggad Ingegerd Björkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 09:39
    • Visa profil

Tack gulledej Gerd för din hjälp.
Jag hittade även Anders Stolpe där han kom ifrån. Han var född i Råda och där var det nästan "raka spåret".
Däremot sitter jag som ett frågetecken inför moderns hemort, född 9/10 1781 i Mark . . . ??? ?
Stor kram från Ninni.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna