ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröder som rest till Amerika  (läst 933 gånger)

2017-06-22, 17:40
läst 933 gånger

Utloggad Johanna Siljefelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-08-05, 10:49
    • Visa profil
Jag skrev för några år sen om sökande efter troligt vis en anfader Anders Petter Jansson.
Anders Petter
f. 16/3 1851
Hemmansägare
Harbo
Död 31/3 1923

Nu skulle jag vilja veta mer om hans bröder vad som hände med dem. Jag vet att de åkte till Amerika, men där tar allt slut för mig. Kan ni hjälpa mig med information om dessa två? Blev de kvar i Amerika och var i USA? Fick de barn? När dog de?
Ja allt av intresse skulle jag vilja ha.

Johan Erik född 30/7 1848. Han bytte senare namn till Jan Eric Björkman. Emigrerade till Amerika 1848

August född 5/) 1860, emigrerade till Amerika 1882.

Kan ni hjälpa mig? Mvh Johanna

2017-06-22, 18:00
Svar #1

Utloggad Johanna Siljefelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-08-05, 10:49
    • Visa profil
Johanna här igen. Jag såg att det kanske kom i fel grupp, men led mig gärna rätt så jag får veta så mycket som möjligt. Mvh Johanna

2018-03-11, 22:34
Svar #2

Utloggad Fredrik Blomquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-03-16, 13:35
    • Visa profil
Har ju sett att du fått en del svar redan och antar att du nu vet att vi Ivar var son till Emil Eriksson - jag ser ju att vårt släktskap tydligt ligger på Augustas sida och de grenarna där vi matchar på August Lundgrens sida ligger för långt borta för att det skulle ge så hög andel gemensamma anor som vi har. Dessutom delar vi ju gemensamma anor med övriga personer som testat sig på den sidan.

Men, eftersom frågan är ställd, jag råkar ha A P Janssons bouppteckning från 1923, han bodde ju då i Högte. J E Sundström var bouppteckningsman och August Lundgren var god man för hans båda bröder. De båda bröderna Johan Erik Björkman och August Johnsson i USA var då närmaste arvingar till kvarlåtenskapen (tyvärr står det inget om var i USA de bodde). Han testamenterade 7.000 kronor till Harbo missionsförsamling.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna