ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försöka tolka födelseort  (läst 1490 gånger)

2017-06-22, 09:24
läst 1490 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
I HF Rytterne finns födelseorter jag inte kan tyda (min tolkning av denna sida)

Rytterne kyrkoarkiv, Husförhörslängder för Stora Rytterne, SE/ULA/11280/A I a/8 (1822-1832)
Sid 77 Horns ägor

Ankom från Sevalla 1824

Jan Erik Andersson f 1797 i ?
Mor Anna Andersdotter f 1795 i Sevalla
Johan Gustaf f 1820-09-12 i Sevalla 
Carl f 1824-10-30 i ?

Flyttar till sid 92

Kan inte tyda var fadern Jan Erik är född samt var sonen Carl f 1824 är född

In och utflyttningarna stämmer inte helt men antingen är det felskrivningar eller så flyttar dom ofta

I  tidigare hf finns följande:

Sevalla kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/11315/A I/7 (1816-1825) sid 38
Lilla Korgesta

Jan Erik Andersson f 1797 i ?
Anna Andersdotter f 1795 i Sevalla

Barn
Johan Gustaf f 1820-09-12 i Lilla Korgesta Sevalla
Lovisa f 1823-07-29    död 1823-08-06       i Lilla Korgesta Sevalla   

Flyttar till Fasterna 1824 enl HF
Men vi hittar familjen i Rytterne

Får inte ihop var fadern och sonen Carl är födda.
Har sökt i födelseböcker på orter jag tror att det står men hittar inget. Nu har jag kört fast.

Behöver lite hjälp om möjligt


Tack på förhand
Gunilla Gregnert

2017-06-22, 10:14
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Jan Erik Andersson född i Fröijeslunda – äldre namn på Fröslunda socken (C).
Hälsar vänligen
Maud

2017-06-22, 10:35
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Carls födelseort Balund skulle kunna vara en kortform/förkortning av Badelunda (U).
Hälsar vänligen
Maud

2017-06-22, 18:51
Svar #3

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Tack för svar

Jan Erik tror jag att jag hittat rätt i Fröslunda - han finns inte någonstans med ett överensstämmande födelsedata men jag tror att jag hittat rätt.

Däremot går jag bet på Carl - han finns inte i Badelunda.
Men jag skall kolla vidare om jag kan följa föräldrarnas flyttningar och på så sätt pricka rätt.

Tack för hjälp och engagemang
Ha en bra midsommar

Gunilla

2017-06-23, 19:24
Svar #4

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Hej igen

Vill bara berätta att jag tror mig hitta svaret på var Carl är född

När jag lusläser HF så ser jag att jag läst fel och att familjen flyttat till Rytterne och inte Fasterna som jag läste. Och i Rytterne är Carl född (vilket också står i senare HF!)

När jag läser noggrant på sid 77 i Rytterne HF bok 8 så ser jag att det troligen står något om "Backstuga ägor" som är överstruket och sen står det "Horns ägor".
Jag tolkar det nu som att det står att Carl är född i Backstuga (? fri tolkning!)
Men Carl dyker upp på Horns ägor i Rytterne så det får bli hans födelseplats enligt min tolkning.

Så nu kan vi anse att den personen är klar.

Ha det gott
Hej
Gunilla


2017-06-23, 23:59
Svar #5

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Jag har en annan teori om Carls födelse.

Läs följande citat från Släktband:
----------------------------------------------------------------------------------
"Den som skulle flytta måste göra det på en särskild dag, den så kallade fardagen. Från 1700-talets början och långt in på 1900-talet fylldes gator och vägar av flyttlass på kärror och vagnar denna dag.

-Före 1723 kunde det vara olika dagar, men från det året blev det samma fardag överallt. Alla kontrakt, oavsett om det gällde att bli arrendator,  få anställning som piga eller hyra en lägenhet i stan, så var det samma datum som gällde.

Mickelsmäss, den helige Mikaels dag inträffade i slutet av september. Fardagarna flyttades dock, först till den söndag som låg närmast Mickelsmäss, men från och med 1819 sattes fardagen till den 24 oktober.

-Det var verka vara en udda dag, men i själva verket hade man en vecka på sig att genomföra flytten. Det var en slags semester utan lön, så den dagen brukade med tiden kallas för ”slankveckan” berättar Martenius.

Det fanns fler yrkesgrupper än statarna som flyttade ofta. Drängor och pigor bytte också de jobb och bostad den här dagen."
----------------------------------------------------------------------------------
Enligt husförhörslängden i Rytterne flyttade familjen från Sevalla 1824, och själva resan med flyttlasset bör alltså ha skett inom en vecka från den 24 oktober. Carl uppges vara född den 30 oktober, och nedkomsten kan alltså ha ägt rum under vägen i just Badelunda. Det är också lätt att föreställa sig att födelse och dop under så speciella omständigheter inte blev registrerade i vare sig Badelunda eller Rytterne.

Som sagt - bara en teori, men kanske troligare än att Carl skulle både ha fötts och döpts i Rytterne och ändå blivit bortglömd i dopboken.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna