ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Behöver hjälp i Mora  (läst 1030 gånger)

2017-06-18, 16:58
läst 1030 gånger

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Hej
Så har då min forskning fört mig till Mora och ganska omgående körde det ihop sig.
Jag sitter nu med Tysk Anders Ersson och hans hustru Elin Matsdotter
Anders ska vara född 1677
Elin f. 1683
Enl. andrahandsuppgift ska Anders vara son till Fänrik Erik Andersson Höök och hans hustru Anna Mårtensdotter
Erik född 1640
Anna 1650
Jag kan inte hitta Anders i födelseboken 1677 och åren runt omkring för att få bekräftat att Erik och Anna är hans föräldrar.
Jag kan heller inte hitta Erik och Anna och Anders i Hfl AI:1
(I nästa husförhör AI:2 är Erik och Anna redan döda. Erik dog april 1705 i Noret och Anna juli 1710  Noret) så jag får det inte bekräftat att det är far, mor och son.
Dessutom finns uppgift om att Anna Mårtensdotter skall vara född i Brandenburg, Tyskland, kan det stämma, tycker namnet är väl svenskt för att komma från Tyskland.
När det gäller Anders så ska han vara död 1728 men hittar honom inte i dödsboken heller. Han finns med i Hfl AI:2A wattnäs nr 17, men inte i efterföljande Hfl.
När det gäller Elin så är problemet detsamma. Andrahandsuppgift säger att hennes fader är Pers Hans Hansson och modern Ingeborg Larsdotter
Elin ska vara född 1683 men hittar henne inte i födelseboken det året eller åren runt omkring för att få bekräftat hennes föräldrar.
Inte heller hittar jag hennes föräldrar och henne i Hfl AI:1 som skulle kunna styrka familjebanden. I nästa husförhör AI:2A har Elin redan gift sig och lämnat föräldrarna.
Per Mats Hansson dog 6 jan 1720, det har jag hittat och Ingeborg Larsdotter dog 26 sept 1737, det har jag också hittat.
Jag kan inte heller hitta Elin i dödsboken, hon skulle dött 1773.

Finns det någon där ute som kan sitt Mora vore jag tacksam för att få dessa uppgifter bekräftade eller dementerade.
/Per H

2020-08-28, 17:29
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
En gammal fråga som kanske fått sitt svar.
Det stämmer att Anders inte finns i födelseboken 1676-1678. Men han är ändå bevisligen son till Erik Andersson Hök o.h.h. Anna Mårtensdotter Swandelia.

Gårdsnamnet Tysk (i Noret) kommer sig av att modern är från Tyskland.
Det finns även en Tysk-släkt från Våmhus vid samma tid, och även där så kommer modern (Regina Mårtensdotter Rullwidtz) från Tyskland.

Så långt jag känner till, är alla som heter Tysk i Mora ättlingar från någon av dessa två tyska kvinnor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna