ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berggren och namnbyte  (läst 1088 gånger)

2017-06-18, 14:06
läst 1088 gånger

Utloggad Monika Berggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2017-06-18, 15:08
    • Visa profil
Hej!
Jag forskar i min släkt på min farfars sida( Västernorrland) och har nu stött på någon i ledet som heter Olof Olofsson Berggren född 17 januari 1849.
Som jag kan se det ( om jag hittat rätt), så heter hans far Olof Persson, född år 1816 (datum hittar jag inte) och jag undrar hur efternamnen kan förändras? Hans mor hette Märta Magdalena Jonsdotter. Jag är lite förvånad över vad som händer med namnen??
Kan någon hjälpa mig?

2017-06-18, 14:44
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil

Var och en som så önskade kunde lägga ett familjenamn till sitt patronymikon (fadersnamn) – det var alltså inte något namnbyte.

Rent praktiskt var det mycket enkelt före 1901: vid lämpligt tillfälle, till exempel husförhör eller utflyttning, meddelade man prästen vad man numera kallade sig och detta noterades i husförhörslängd/flyttbetyg.
Hälsar vänligen
Maud

2017-06-18, 15:08
Svar #2

Utloggad Monika Berggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2017-06-18, 15:08
    • Visa profil
Hej!
Ok. Men han fick varken faderns efternamn eller moderns. Jag kan förstå efternamnet Olofsson ( Olofs son). Och föräldrarna var gifta vid födseln. Ja, ja. Det kanske bara är att gilla läget :-). Tack för svar.

2017-06-18, 16:43
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil

Ja, det är bara att finna sig i fakta. :)   Det rådde full frihet vad gäller namnval – enda undantaget var de adliga namnen men i övrigt fick man alltså anta vilket namn som helst, även sådana som andra redan bar. ”Naturnamn” som Berggren, Lindberg, Eklund, Lundström etc var populära och därför finns det i dag många olika släkter med sådana namn.

Och inga formaliteter, som sagt: ingen ansökan, ingen avgift.

På den tiden hade man ”äkta” patronymikon (Olofs son fick fadersnamnet Olofsson och dottern Olofsdotter). Olofs hustru behöll sitt eget fadersnamn. I och med den första namnlagen (1901) omvandlades mannens/faderns patronymikon till efternamn/familjenamn som bars även av hustrun och barnen.

Det gamla nordiska namnskicket med äkta patronymikon lever kvar på Island.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna