ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hanatorp, Örby - Ambjörn Larsson f. 1760 samt hans hustru Britta Andersdotter  (läst 817 gånger)

2017-06-16, 10:46
läst 817 gånger

Gunnel Hansson

Har blivit otroligt konfunderad ang. Ambjörn. Har försökt leta fram information på vem hans föräldrar var men vad jag förstår så finns inget födelseregister i Örby 1760 pga av en brand (?). Har även gått igenom Mantalslängden och inte hittat hans pappa heller.

Enligt det jag fått fram så skall fadern heta Lars Larsson f. 1723 men sedan har det dykt upp en Lars Gabrielsson f. 1732 men i Sandhult - båda gifta med ev modern, Elin Andersdotter f. 1725 också från Sandhult.

Sedan för att göra saker och ting värre så säger vigsel registret (bifogat) mellan Ambjörn och Britta att hans efternamn var Nilsson - men i alla andra register står han som Larsson. Bifogar även Husförhörslängden från 1792 där det verkar som Ambjörns föräldrar bodde med dem på Hanatorp Västergården.

Är Ambjörn och Britta rätt föräldrar till min Cathrina Ambjörnsdotter (födelse utdrag bifogat)? Och är det korrekt att Ambjörns föräldrar bodde med dem 1792? Samt är Elin Andersdotter fr Sandhult moder till honom.

Tror jag har gjort något otroligt stort fel i forskningen. T ex är det troligt att en kvinna från Sandhult träffade någon från Örby? De flyttade ju aldrig så långt bort på den tiden.

Stor eller liten hjälp tas tacksamt emot.

2017-06-25, 19:03
Svar #1

Gunnel Hansson

Tror att jag har etablerat genom olika källor att Lars Larsson och en Elin Andersdotter var Ambjörns föräldrar. Dock tacksam om någon kan kolla att jag tyder bifogade Mantalslängd från 1761 korrekt.

Hanatorp Västergård. Lars äger 2/8 delar. Siffran '1' bredvid det förstår jag inte. Lars Larsson. Boende på adressen är 1 man, 1 kvinna, ingen dotter, 1 son. Texten till höger har jag väldigt svårt att tyda mer än att en piga nämns.

Tack på förhand. /Gunnel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna