ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips om fadern  (läst 790 gånger)

2017-06-14, 18:31
läst 790 gånger

Utloggad Ann-Marie Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 10:42
    • Visa profil
Hej
När jag dubbelkollade en  Carl August Mårtensson Gren f. 1864-12-11 i Gråmanstorp (Klippan) hade jag fel moder.
Har nu funnit rätt moder Assarina Nilsdotter f. 1837-07-16 i Hönsholma, Perstorp församling, Skåne.
Det som nu gör mig lite fundersam är att Carl August står som oäkta, jag kan inte finna något annat.
Varifrån månde han fått sina efternamn? Är det någon som kan hjälpa mig. Carl August har varit soldat, så namnet Gren kan ju möjligtvis komma därifrån, men Mårtenson ?
Tacksam för alla tänkbara förslag eller svar.

MVH
Ann-Marie Westerberg

2017-06-14, 19:52
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Gren var mycket riktigt soldatnamnet.
Carl August var oäkta, men fadern behövde ju därför inte vara okänd.
 Han konfirmerades i april 1880. I konfirmationslängden  står  en  mans namn i kolumnen för föräldrar. Och det är inte styvfaderns...
SVAR Gråmanstorps (Klippans) kyrkoarkiv, Längder över nattvardsungdom (konfirmationsböcker), SE/LLA/13117/D I/1 (1855-1888)

2017-06-15, 14:22
Svar #2

Utloggad Ann-Marie Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 10:42
    • Visa profil
Stort tack,
Härligt med ett fadersnamn, nu blir det att leta vidare vart jag hittar denna herre. Med din hjälp hittade jag även Carl Gustavs styvfader och några halvsyskon. Med den morot du gav mig, tecknade jag även ett abonnemang på SVAR. Blir nog nödsakad att ha även det för att hitta fler sökvägar.
Än en gång stort tack för hjälpen, vilka proffs Ni är
MVH
Ann-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna