ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Persson Jernberg 1741–1814  (läst 784 gånger)

2017-06-11, 16:15
läst 784 gånger

Utloggad Mats Mobärg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-03-16, 17:48
    • Visa profil
Hej!
Min farfars morfars morfar hette Sven Persson Jernberg och var född i "Närke" (mera exakt uppgift har jag inte) 1741 men hamnade i trettioårsåldern i Värmland, mestadels Björke i Fogelvik, nuvarande Östra Fågelvik. Han dog där den 29 juni 1814. Det finns en ihärdig släkttradition om vallonskt påbrå i min farfars släktlinje, som sågs som ett faktum. När farfar fyllde 70 år på femtiotalet stod det i hans födelsedagsnotis i tidningen att han "härstammar från invandrad vallonsläkt". Det fanns dessutom många i den släktlinjen som var påfallande mörkhåriga. Sven Persson Jernberg skulle kunna vara den felande länken till det vallonska påbråt, eftersom Jernberg är ett typiskt smednamn, förvisso inte alls ovanligt. Är det någon som har kunnat följa Sven Persson Jernbergs linje bakåt i tiden? Tacksam för alla tips.
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna