ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta en "volontär" i Karlskrona..  (läst 1018 gånger)

2017-06-08, 18:09
läst 1018 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag är på jakt efter en förmodad fader till ana som möjligtvis kan rulla upp en väldigt intressant gren som går tillbaka till en stor mängd skotska kungar.. Jag saknar dock en liten pusselbit för att koppla ihop min ana till den förmodade fadern, har verkligen tömt alla idéer jag har och nu återstår bara att hoppas att jag kan hitta någon litet fragment av information i de militära rullorna. Problemet är att jag är helt grön på forskning i dessa arkiv och vet inte alls vart jag ska börja leta. Kanske någon här kan skicka mig på rätt spår?


Det jag vet är att min ana Jakob (Fredrik) Borbon anges vara "volontär" och/eller "avskedad korpral" i olika husförhörslängder och vid barnens födelse.? Jakob Bordon flyttar från Karlskrona 1790 till Skatelöv och anges kort där efter i husförhörslängderna vara "avskedad" så min gissning är att han tog avsked runt 1790. Borde gå att hitta honom i några militära arkiv om man vet vart man ska söka eller? Alla tips som kan föra mig in i de militära rullorna i rätt riktning tas tacksamt emot,
[/size][/color]
[/size]Jag tror att Jakob (Fredrik) Borbon är son till en Isak Borbon i Hjortsberga. Isak och hans hustru har en son med namnet Jakob ([/color][/size]Hjortsberga AI:1 sidan 353), förvisso född några år tidigare än "min" Jakobs angiva födelseår. Men både förnamn och efternamn är ju inte så vanliga plus att min Jakobs första son döps till "Isak", som den förmodade fader. Därtill upptäckte jag efgter att jag tog ett DNA-test och FamilyFinder att jag har en hel del matchningar med folk som är ättlingar till de skotska kungar som den förmodade fadern är ättling till. Men än saknar jag bevis..

Min tanke var att med lite tur kanske det i de militära rullorna står något om föräldrar, födelseort, patronymikon eller liknande som kan verifiera eller avfärda min hypotes..
[/color]

2017-06-08, 21:45
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

Föräldrar står aldrig i de militära rullorna, födelseort, födelsedatum, åtminstone år,  och patronymikon kan däremot finnas.
Heter din Jacob verkligen Borbon? Inte Bordon?
Om Jacob  kom från Karlskrona är det rimligt att han hörde till flottan.
Han finns  i AD Rullor flottan 1635-1915 VI:12 (1789-1789) Bild 358.
Där står dock bara  Jacob Bordon. Han var fyrverkare.  I föregående rulla, som inte verkar komplett,  hittar jag honom inte.
Däremot finns han i nästa rulla med kommentaren att han blivit blesserad i kronans tjänst och får avsked.
AD Rullor flottan 1635-1915 VI:13 (1790-1791) Bild 100

2017-06-08, 21:51
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan
Jo, Bordon heter han.. Jag som skrev fel.
Tack så mkt! Synd att det inte stod mer.. :) Men då vet jag iaf det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna