ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örby vigsel Hans Bengtsson & Helena Olofsdotter, utdrag bifogat  (läst 924 gånger)

2017-06-06, 21:06
läst 924 gånger

Gunnel Hansson

Tacksam för hjälp med förtydligande av släktskapet av det sista vittnet - står inget namn för den personen. Ser ut som antingen Helenas fader eller möjligtvis farmor.

Samt, vad betyder förkortning m.h.å.p?

Tack på förhand



2017-06-06, 22:55
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej!
Tolkar det som två personer som går i god för giftet: Olof Svensson från Sjöliden och
Torkel Johansson från Hallen. Av dessa anges Olof vara Helenas fader. Torkel sägs det
inget om, men de vigda finns sedan i Hallen under Assberg (AI:13 bild 154 / sid 267).

m.h.å.p. står för med hand å pennan
/ Lennart

2017-06-07, 21:27
Svar #2

Gunnel Hansson

Tack Lennart. Visste inte vad 'med hand å pennan' var men nu har jag tittat upp det och det verkar vara att den som hade fullmakten var med vid bouppteckningen.

Gunnel

2017-06-08, 00:43
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:47
    • Visa profil

”Med hand (p)å penna” betyder att någon fått hjälp att skriva sin namnteckning. Rent praktiskt går det till så att undertecknaren håller i pennan som styrs av någon annan, eller lägger sin hand på skrivarens hand.

Brudens far var således inte skrivkunnig eller av annan anledning oförmögen att skriva sitt namn.

Förfaringssättet är fullt giltigt även i dag och används exempelvis om någon skadat sina händer. Under namnteckningen skriver man M.H.P.P.
Hälsar vänligen
Maud

2017-06-08, 08:14
Svar #4

Gunnel Hansson

Tackar Maud. Det skulle jag ju ha tänkt på själv eftersom det var så många som inte kunde skriva och läsa. Ytterligare något bra som jag lärt mig. Gunnel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna