ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur exakta är datumen för för in- och utflyttning?  (läst 1885 gånger)

2017-06-05, 19:01
läst 1885 gånger

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
(Flyttad från "Övrigt" efter att ha hittat avdelningen för kyrkoböcker. Ni får ursäkta en nybörjare.)

Allmännt sett är frågan redan ställd - hur exakta är datumen som står i kyrkböckerna för in- och utflyttning? Kunde man bo längre tider på en ny ort innan man anmälde sig och blev registrerad eller kan man utgå ifrån att inflyttningsdatumet stämmer?

Rent konkret så emigrerade min farfars far med fru och tre barn till Amerika 1887. Familjen delades av okänd anledning och han kom hem ensam och registrerades som inflyttad till Knislinge socken från Amerika den 28 April 1896. Enligt de amerikanska släktingar jag har hittat så ska han ha övergett familjen och åkt hem till Sverige redan efter några år i Amerika och hans fru så småningom av nöd gift om sig, men om det stämmer att han kom hem till Knislinge ungefär på det datumen så gifte hans fru om sig redan 4 månader tidigare. Det ser alltså i så fall snarare ut som om han har återvänt först efter, och kanske till och med för att hon gifte om sig.

Eftersom det inte verkar finnas några som helst register för passagerare eller dylikt som åker från Amerika till Europa så är datumet i Inflyttningslängden och HFL det enda jag har att gå på vad gäller hans återresa till Sverige. Frågan är alltså om jag ska tro på det datumet eller om han kan ha ätervänt tidigare och bott på orten en längre tid innan han registrerades.

/Åke

2017-06-06, 02:26
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Datumet är i allmänhet det datum när inflyttningen registrerades och utflyttningen när attesten togs ut och det är oftast ett antal dagar emellan. Det är fullt möjligt att vara oregistrerad under en period, speciellt om man håller sig undan, och sedan bli registrerad när det upptäcks att man faktiskt finns. Han kan alltså ha varit oregistrerad i Knislinge eller i annan församling ett bra tag innan han noterades som inflyttad. Notera att inflyttningslängden först säger att 3 män och 2 kvinnor flyttade in, vilket sedan ändrades till att han var ensam, viket jag tolkar som att han uppvisade attesten från utflyttningen från Sverige (stämmer det med familjens storlek?). Notera att Hfl hänvisar till attesten, som kan finnas bevarad, men den är inte fotograferad på ArkivDigital (hur är det med SVAR?), se NAD, som har länk från ArkivDigital.

2017-06-06, 10:49
Svar #2

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Leif och tackar för svar!

Att det inte är på dagen exakt förstår jag, det jag undrar är mest om det vore möjligt att leva oregistrerad under månader och upp till flera år. I det här fallet så gifte alltså frun om sig fyra månader innan han registrerades i Knislinge. Om hon då dessutom skulle ha tid att hitta sin nye man innan dess så måste han ha lämnat familjen allra minst 6 månader innan han dök upp i böckerna i Knislinge, men enligt amerikanarna så ska det alltså ha varit flera år.

Jag kan heller inte se någon anledning för honom att medvetet hålla sig undan annat än möjligen rent ointresse.

Attesten finns, men den är ett litet mysterium i sig. (Knislinge Kyrkoarkiv, Inflyttningsattester 1894–1897, Bild 136)

Per och familj lämnar Glimminge och åker till Amerika den 14 Mars 1887 (HFL: Östra Broby AI 13, Bild 310, sid 303). Flytten är även registrerad i UFL och Poliskammarens utvandringsregister. Jag har även passagerarlistan när de kommer fram till New York en månad senare. Attesten som han lämnar in i Knilsinge 1896 är dock daterad 11 Maj 1888 och uppger dessutom 2 barn istället för de 3 han hade. Frågan här blir ju om de har fått attesten skickade till sig eller om den har efterkonstruerats när Per kom tillbaks till Sverige.

2017-06-07, 00:24
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Jo, man kan vara oregistrerad länge, t o m flera år, fast det är inte vanligt. Kan han ha återvänt så tidigt som 1888? Han kan också ha funnits i annan socken och varit registrerad där, men sedan gjort en oregistrerad flytt till Knislinge. Om nya attesten är gjord 88 finns ett par möjligheter att missa ett barn, fast i Knislinge står ju tre barn i inflyttningsboken, det som sedan är ändrat till att han var ensam. Jag skall kolla attesten, antar att du sett den på SVAR.

2017-06-07, 00:36
Svar #4

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Sorry, ja jag har den ifrån SVAR. Glömde skriva det.

Jag har naturligtvis ingen aning, men jag tror inte på att han skulle vara tillbaks redan 88. Då skulle han ju i så fall rimligtvis ha registrerats i Broby när han kom tillbaks och begärde en flyttningsattest? Det står dessutom i attesten att den är för resa till Amerika.

Alla 3 barnen fanns också redan när de emigrerade -87, så jag tror bara att just det är ett skrivfel.

2017-06-08, 18:22
Svar #5

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
På sid 134 och 135 finns originalattesten från 1887, och det var den som var underlaget för registreringen i Knislinge. Så varför har han en till från 1888 (där årtalet är kladdigt skrivet)?


Brydde sig amerikanarna om att det fanns en attest? Fanns någon anledning för honom att begära en ny attest för någon användning i Amerika, ifall han inte hittade originalet? Någon emigrantkännare som vet?

2017-06-08, 18:52
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

Ingen amerikansk myndighet intresserade sig för flyttningsattester. Ändå medförde de flesta svenska emigranter en sådan, och ofta finns den bevarad av ättlingarna i USA.
Hälsar vänligen
Maud

2017-06-08, 20:43
Svar #7

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Hur det nu har gått till så måste jag ha missat den "riktiga" attesten som du nämner, förmodligen har jag letat bakifrån och nöjt mig när jag hittade den från -88. Har tyvärr inget abonnemang på SVAR just nu, men jag får kolla det senare.

Det gör det ju om möjigt ännu mer märkligt att det finns en andra attest från ett år senare, utgiven när hela familjen redan är i Amerika. Då skulle alltså Per ha lämnat in båda två när han kommit till Knislinge.

Den enda anledningen jag kan tänka mig till att det skulle kunna finnas flera attester är det faktumet att Per gjorde färden till Amerika två gånger. Han åkte först ensam redan 17 Maj 1883. Tanken var troligen att familjen skulle komma efter, men då deras yngste son dog ett år gammal  (han föddes samma dag som Per åkte) så kom Per tillbaks. Härifrån skulle det naturligtvis kunna finnas en flyttningsattest, och datumet skulle ju passa om det bara inte vore för årtalet. Dessutom skulle det förklara varför det står "har här hustru och 2 barn" snarare än att de också skulle flytta med. Problemet är vara att det entydigt står 1888 på attesten både i siffror och text om jag inte läser helt galet...?

2017-06-08, 22:47
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

Vad säger att han återvände till Sverige direkt efter att ha lämnat familjen? Han kan ha vistats på annat håll i USA eller ha stannat i England ett bra tag på tillbakavägen (det var först 1915 som det blev möjligt att resa direkt Sverige–USA och vice versa). Han kan ha rest till annat europeiskt land innan han så småningom återvände till hemlandet, där han – som redan sagts – också kan ha befunnit sig en längre tid utan att skriva sig någonstans.

Efter att ha emigrerat var man i princip fågelfri innan man på nytt lät sig registreras i den nitiska svenska folkbokföringen.

Vilket torde besvara din ursprungliga fråga.
Hälsar vänligen
Maud

2017-06-09, 00:47
Svar #9

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Ja, den möjligheten har jag också tänkt på och det är ingenting som motsäger det. Enligt amerikanska släktingar så ska han ha övergett familjen och återvänt till Sverige, vilket låter som ganska direkt, men eftersom resten av deras tidslinjer inte stämmer så tar jag det med en nypa salt.

Jag söker helt enkelt efter möjliga scenarier och om jag kan utgå ifrån att man registreras ganska så direkt när man kommer till Sverige (om man inte medvetet håller sig undan) så återstår möjligheten att han antingen stannade i Amerika eller på vägen i något annat land efter att ha lämnat familjen, eller att han inte lämnade dem förrän efter frun bestämt sig för att gifta om sig. (De skiljdes alltså aldrig officiellt så trots att hon var omgift så fick han aldrig gifta sig igen i Sverige.)

Någon absolut säkerhet lär jag inte hitta om jag inte skulle snubbla över helt ny information.

2017-06-09, 09:51
Svar #10

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:25
    • Visa profil
    • Gensvaret
På baksidan av attesten från 1888 finns en senare notering, men den är inte alldeles lätt att tolka:

2017-06-09, 17:16
Svar #11

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Ja jag såg den men var inte säker på att det var baksidan. Är det kanske en amerikansk påskrift, något i stil med


Days Date ?? Dy??
Kubby? parishsexp 28 Jule? (Febr?) 1891


Måste vara platsnamn, säger de dig något Åke H?




2017-06-09, 22:56
Svar #12

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Får börja med att tacka för alla tips och allt engagemang! :)

Det här börjar bli väldigt intressant.

Jag har nog också missat att det här var baksidan och kan tyvärr inte heller läsa ut något vettigt ur notisen. Funderade först om ordet på andra raden skulle vara "pawnbroker" men jag vet inte vad en pantlånare skulle ha med saken att göra. Har postat bilden under Läshjälp Engelska.

Det som däremot fick mig att dra ett djupt andetag och skaffa mig ett abonnemang på SVAR var datumet.

Jag har fått en bok av en släkting i Amerika där hon anger 28 Juli 1891 som datumet då Per och familjen skulle ha landstigit i Boston. Jag vet att det inte stämmer eftersom jag har passagerarlistorna ifrån landstigningen i New York 1887. Dessutom anger de "Rutland, Vermont" som destination redan i poliskammarens emigrantregister, så jag har svårt att tänka mig att de skulle ha stannat 4 år i NY och sedan åkt norrut med båt. Däremot så har jag sett flera på Ancestry som anger 1991 (utan källor) som året då Per skulle ha lämnat Amerika. Det skulle alltså kunna vara en notis som gjorts i samband med hatt han lämnade landet.

Frågan som jag ställt mig länge och ännu inte fått svar på är varifrån släktingen har ett sådant exakt datum. Enligt vad de har sagt tidigare så har de inga dokument kvar ifrån den tiden, men jag får nog fråga igen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna