ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns det en Anders Holmgren (f. 1742) här?  (läst 923 gånger)

2017-06-04, 10:22
läst 923 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
Anders Holmgren bodde i Sala med sin syster och hennes man. Efter att systern dött och hennes man hade varit omgift i åtta år så flyttade Anders 1802, 60 år gammal, till Norrby enligt hfl.



Det fanns ingen inflyttningslängd då i Norrby, och jag undrar om någon har sett till denna Anders Holmgren i Norrby? Han är född i Västra Götaland enligt böckerna i Sala.

2017-06-04, 10:58
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Eftersom Anders var en för tiden gammal man chansade jag på dödboken. Han avled 1814 och uppgavs bo i Norr Kärrbäck. Där fanns han. Se Norrby AI:7a (1813-22) sid 58.


Monika W

2017-06-04, 11:35
Svar #2

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
Stort tack! Såhär i efterhand ser jag att jag också hade kunnat hitta honom när jag fortsatt att se vad som hänt med systerns barn, för den Fredric Möller som bodde hos i Norr Kärrbäck var en systerson till Anders.

Det är egentligen systern Maria som jag är intresserad av, och jag hoppades att det skulle gå att få fram mer om deras släkt via brodern. Det har fungerat! I hans bouppteckning nämns flera andra Holmgren som jag ska kolla upp, och i Norrby har Anders fått ett annat födelseår än han hade i Sala, vilket kanske visar sig lättare att spåra bakåt.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna