ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tjällmo C:3 Sid 51 Födelsebok 1730-1771  (läst 1113 gånger)

2017-05-30, 14:29
läst 1113 gånger

Utloggad Stefan Bergh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-01-04, 21:45
    • Visa profil
Hej,
Jag undrar om någon kan utläsa vem Samuels fader är och var han kommer ifrån? Samuel heter Olofsson senare i livet och namnet Olof kan jag skönja i texten. Samuel föds 1737-04-18 såvitt jag kan se. Han finns på min raka fädernelinje.

Tack på förhand!
Stefan

2017-05-30, 14:47
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!

Barnet föddes i Snaran, Dråsa ägor, Tjällmo.

Den 18 föddes och d 22 April christnades ett oägta barn, hvars fader är Oluf Pehrsson i Lilla Biärga (Lilla Berga) i Klåckrijke socken (Klockrike, E), kalladt Samuel.

Faddrar: Oluf i Ärfwestorp, Pehr Pehrsson i Karstorp, dr Anders Andersson i Ärfwestorp, hustru Maria i Snara, pig Kierstin i Karstorp, pig Kierstin i Ärfwestorp.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2017-05-30, 18:19
Svar #2

Utloggad Stefan Bergh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-01-04, 21:45
    • Visa profil
Tack så hjärtligt för denna information! Jag är djupt imponerad av att du kunde tyda dessa hieroglyfer  :)

En fråga: Är det inte för lite ovanligt att moderns identitet utelämnas sådär? Men det viktigaste för mig just nu är att kunna följa faderslinjen.

Nu styr jag kosan mot Klockrike!

Mvh Stefan

2017-05-30, 18:39
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Stefan!

I äldre kyrkböcker är det ganska vanligt att den ende som omnämns är fadern. Eftersom detta barn var fött utom äktenskapet så hade det ju varit bra om modern också funnits med. Annars kan man ju leta i vigselboken efter modern när man har platsen och faderns namn.

Kan du berätta lite mer om Samuel Olofsson, var finns han senare i livet? Det är inte helt lätt att finna mer i Klockrike och Lilla Berga så tidigt som 1737, kan inte se någon bouppteckning för Olof Persson i Lilla Berga, Bobergs häradsrätt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna