ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2011  (läst 3916 gånger)

2011-06-02, 08:44
läst 3916 gånger

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Göran!
Vigseln finns i Piteå landsförsamlings lysnings- och vigselbok. Lysning görs 1818-09-20 och vigseln äger rum 1818-10-04. Han anges som Justitie Kanslern och Riddaren av Kungl. Nordstjärneorden och hon tituleras änkefru Kaptenskan.
Mvh Ulf Holmberg

2011-06-02, 11:45
Svar #1

Utloggad Joan Bracken

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2014-08-17, 23:27
    • Visa profil
I am trying to get information about Sofia Borilda Ekelund
born Pitea 1824.
I would like to know exact date of birth and also details of
her parents.
 
Many regards

2011-06-02, 21:37
Svar #2

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Joan!
There is no such child born in Piteå 1824. What do you know about her?

2011-06-02, 23:06
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Hej.
 
Jag söker kontakt med Erik Johan Baudin-forskare och även de som forskar på Lantmätaren Fredrik Bodin f. 13/2 1730, Kopparnäs, Piteå, med bror Wilhelm Bodin f. 7/7 1731, Kopparnäs, Piteå. De är söner till Olof Bodin f. omk 1700, boende i Kopparnäs, och hans hustru Ottiliana Blomfeldt f. omk 1701 i Riga, Lettland.
 
Erik Johan Baudin f. ca 1735, var okänt, regementsskräddare, hade respass till Umeå från Gävle 1768, gift med Anna Elisabeth Grönbeck som har sitt ursprung i Strand, Umeå.
 
Jag har läst igenom alla inlägg här i forumet om skräddare Erik Johan Baudin och även vad som står i forumet om Lantmätare Fredrik Bodin och hans bror, Tullskrivaren i Torneå Wilhelm Bodin. Likaså har jag tittat i kyrkböckerna på fadderskap för att kunna se om det finns någon ledtråd bland dessa till att hitta skräddare Baudins ursprung och för att se om det förekommer någon släktskap mellan dessa Baudinare-Bodinare.
 
Jag tror att där förekommer släktskap mellan de båda släkterna Baudin och Bodin. Det har jag baserat på genom att jämföra faddrar till Erik Johan Baudins barn och till Olof Bodins barn, likaså vilka faddrar Lantmätare Fredrik Bodin hade till sina barn, men hittills är inget bevisat. Därför vill jag gärna få synpunkter från forskare som känner till dessa väl och som även känner till Piteå väl. Jag har även haft egna tankar om släktskapet mellan Bodin och Baudin, så rätta mig gärna, jag kan ha fel.
 
Erik Johan Baudins familj verkade till att röra sig i olika samhällsklasser och det är svårt att få riktigt grepp om familjen. Likaså verkar det hos skräddare Baudin finnas en antydan till ryskt eller delvis ryskt påbrå, vidare har de ett visst samband till Finland verkar det som, en av döttrarna gifte sig med en finsk, Per Persson Casala Ramström, född i Nedre Raumo, Alatornio och en son bosatte sig i Finland.
 
Jag ska här försöka visa vad jag menar med att det kan finnas släktband, då de båda släkterna levde troligtvis rätt så lika och även hade likheter i namnvalet.
 
En tanke, just inget mer och som kan vara fel, är att Erik Johan Baudin f. omk 1735 skulle kunna vara en bror till Lantmätare Fredrik Bodin och Wilhelm Bodin, då skulle han också vara en son till Olof Bodin f. omk 1700, boende i Kopparnäs och Ottiliana Blomfeldt f. omk 1701, Riga, d. 16/12 1768, Rutvik, Nederluleå. Vad som talar emot detta är att Erik Johan Baudin inte använder varken namnet Olof eller Ottilia till något av sina barn.
 
Här nedan pekar jag på vad jag menar med att jag tror att där förekommer släktskap mellan Bodin/Baudin.
 
Fadderskap 1:
 
Erik Johan Baudin får sonen Jacob i Piteå 20/2 1784. En av faddrarna till Jacob är Fredr Jacobi ( Friedeman Gotlob Jacobi ) som ska vara född i Livland. Han gifte sig 1. 22/11 1744 med Anna Christina Thelai och vigd 2. 1765 med [color=0000ff]Anna Brita Blomfeldt [/color] f. ca 1702, d. 18/11 1785 i Piteå.
 
Olof Bolin i Kopparnäs var gift med [color=0000ff]Ottilia Blomfeldt [/color] f. omk 1701, Riga
 
Olof Bolin son Fredrik Bolin får i Nederluleå sonen Daniel 1/11 1760. En av faddrarna till Daniel är [color=0000ff]Casper Fredrik Blomfelt[/color] f. omk 1690, Riga, Lettland och är troligtvis bror till Ottiliana Blomfeldt och morbror till Fredrik Bolin.
 
Troligtvis är ev. Anna Brita Blomfeldt en syster till Ottiliana och Casper Fredrik, vars make Fredr Jacobi förekommer som fadder åt skräddare Baudins barn 1784.
 
En gemensam nämnare är namnet Blomfeldt och även en viss anknytning till Riga, Lettland. Det finns fler faddrar som någon generation längre bak i tiden härstammar från Riga eller Livland.
 
Fadderskap 2:
 
Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt har till sonen Fredrik 1730, Kopparnäs, en fadder regementshäradsmästare [color=119911]Kock[/color] med hustru.
 
Erik Johan Baudin har en fadder, Häradsdomare [color=119911]Johan Nilsson Kock[/color] med hustru, till sonen Jacob 1782. Johan Nilsson Kock är troligtvis identisk med Johan Nilsson Kock f. 1727, Piteå, vars föräldrar är Nils Johansson Kock f. 1702, Svensbyn Piteå och Margareta Eriksdotter.
 
Vem regementshäradsmästaren Kock är vet jag inte men en gemensam nämnare är namnet Kock.
 
Fadderskap 3:
 
Vid sonen Johan Magnus födelse 1784 i Piteå har Erik Johan Baudin en fadder till sonen, Commis O Dyhr, troligtvis identisk med Kommisarien Olof Dyhr f. 1727 i Öjebyn, Piteå och son till Gästgivaren och Länsmannen Mikael Mikaelsson Dyhr f. 27/6 1696, Öjebyn och Kerstin Månsdotter Kråka.
 
Gästgivaren Mikael Dyhr är fadder vid Wilhelm Bodins dop 1730.
 
En gemensam nämnare är far och son Dyhr som förekommer som fadder både till skräddare Baudin och Olof Bodins son Wilhelm.
 
Fadderskap 4:
 
Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt har vid sonen Carls födelse 1741 en fadder, [color=aa00aa]Jungfru Sophia Catharina Solander.[/color]
 
Erik Johan Baudin har vid Johan Magnus dop 1784 två faddrar, Herr Carl N Idman och Mademoiselle Eva J Idman. Dessa två är troligtvis syskonen Carl Niclas Idman f. 1758 och Eva Johanna Idman f. 1766. Dessa två syskons mor heter [color=aa00aa]Anna Magdalena Solander[/color].
 
Hur dessa två kvinnor Solander är släkt med varandra vet jag inte men en gemensam nämnare är namnet Solander.
 
Hos både Erik Johan Baudin och Olof Bodin med söner Fredrik och Wilhelm, verkar det finnas många faddrar som har anknytning till präster, komminister och kyrkoherdarsläkten längre bak i sina anor.
 
Det finns många faddrar till att undersöka men jag är tacksam om ni har synpunkter på detta, både positiva och negativa, och observera att jag kan ha fel i mina antaganden.
 
mvh
Carina
 
Källor:
 
Piteå Lfs, CI:2 sid / 87
Piteå Lfs, CI:2 sid / 101
Piteå Lfs, CI:2 bild / 70, sid / 131
Piteå Lfs, CI:2 bild / 112, sid / 215
Piteå Lfs, C:5 bild / 158, sid / 203
Piteå Lfs, EI:1 bild / 20, sid 31
Nederluleå, EI:1, bild / 16, sid / 20
www.familjenboström.se ( mycket gedigert, intressant arbete som är till stor nytta för andra )
Gun Wiklunds släktträd ( också gedigert, intressant arbete som är till stor nytta )
Anbytarforum, de intressanta inläggen där Baudin/Bodin diskuteras

2011-06-03, 02:38
Svar #4

Utloggad Joan Bracken

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2014-08-17, 23:27
    • Visa profil
Hello Ulf,
 
Sofia Ekelund was my g g grandmother.  She married Erik Persson
in 1850 in Norway.
She died in 1861 in Ostervallskog.
The information I have says she was born 3.4.1861 in Pitea Lappmark.
Many thanks,
Joan

2011-06-03, 12:32
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:57
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
I think her name was not Borilda but  [Östervallskog/Stommen,AI:14,s234]

2011-06-04, 01:01
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Angående inlägget om Erik Johan Baudin här ovan, så har jag tittat i Piteå Lfs idag, några år för att se om han var fadder till någon annans barn, men han var inte med de åren jag tittade på 1780-talet. Jag får titta i Umeå och se om han ställde upp som fadder där. Har även tittat några år i Piteå Sfs, men där fanns han inte heller med.

2011-06-04, 01:53
Svar #7

Utloggad Joan Bracken

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2014-08-17, 23:27
    • Visa profil
Hello Stig-Lennart,
 
Thank you, any information about Sofia or Sophia Botilda is very welcome.

2011-06-04, 11:05
Svar #8

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:57
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Angående kvinnorna Solander som dopvittnen ovan, kan de väl vara  
Daniel Solanders hustru född Lundia och deras dotter Gertrud Sofia ?

2011-06-04, 18:48
Svar #9

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:54
    • Visa profil
Hej, även jag har skräddare Bodin i min släkt, kan det finnas något samband med dessa ovan?
 
Anna Cajsa Bodin f 25/4-1783 i Bengtsbo, Haraker gift med Eric Göransson. Far: skräddaren Johan Jansson Bodin,f 1751-05-28. Mor: Brita Pehrsdotter, f 1755, faddrar: välborne majoren Urban R Perfruch, fru Sparrenfeldt, vb majoren Carl Sparrenfeldt, Fröken Johansson Pehrfruch till Kättelsta och Mungo?, vigda 1775-12-23, på Kättelsta ägor. Haraker C:4, s 63.
 
Johan Jansson Bodin. Far Jon Andersson i Bengtsbo. Faddrar: Kärsta Manufactorie Eric Lundberg, Klockaren Lars Andersson, Anna Jansdotter i Sörlunda och Anna Davidsdotter i Bengtsbo, piga.
C:4, s 49.
 
Mvh Linnéa

2011-06-05, 22:52
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart och Linnea.
 
Ja, det är troligtvis Gertrud Sofia Solander som är fadder och Anna Magdalena Solander f. 1735 i Piteå är hennes brorsdotter.
 
Jag vet inte om Erik Johan Baudin hör ihop med Bodins i Haraker. Det verkar till att vara för stort avstånd.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2011-06-06 10:58)

2011-06-07, 09:54
Svar #11

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:54
    • Visa profil
Hej, ang Bodindiskussionen ovan
 
Hittade ett gammalt inlägg av Ingela Utterström från 4/2- 2001.
 
Enligt Västerås Herdaminne fanns det i Örebro en skräddare vid namn Erik Bodin. Han var född omkr 1680 och d. någon gång efter 1727. Han var son till kaplanen i Sala Ericus Matthiae Bodinus. Erik Bodin gifte sig med en dotter till skräddaren Johan Håkansson i Örebro, jag vet inte om de hade några barn. En bror till Erik Bodin var komministern i Rättvik Johannes Bodin f. 1671 g. 1713 m. Agneta von Möhlen d. 1732 Jag är intresserad av att veta om skräddaren i Örebro hade några barn, och när de i sådant fall är födda, samt om det finns någon som forskat på andra delar av denna släkt. Bodinus hade sitt ursprung i byn Bengtsbo i Haraker, Västmanland. Namnet är bildat av sista stavelsen i Bengtsbo.
 
           Kanske någon av dessa personer ovan verkligen är min släkt då mina Bodinare i Hararker har barn som heter bl a Erik och Matthias.  
 
AI:4 Haraker, s 200, Bengtsbo 1712 Johan Andersson Bodin m Maria Larsdotter 1728 Söder?
Bror Klockaren Lars Andersson Bodin 17190220, Bengtsbo
 
AI:3 Bengtsbo s 86, s 107, AI:2, s 21 Anders Andersson m hustru Margareta: son Johan och Matthias (död?).
 
Mvh Linnéa
 
(Meddelandet ändrat av L_Larsson 2011-06-07 10:09)
 
(Meddelandet ändrat av L_Larsson 2011-06-07 10:11)

2011-06-07, 16:33
Svar #12

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Vet någon något om detta pars anor? Anders Andersson Bergman (1694-1774) och Malin Danielsdotter (f 1689). Anders föddes och dog i Öjebyn. Malin föddes på Högsböle 2, Piteå.  
 
Tacksam för hjälp

2011-06-07, 17:13
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Hej Jakob.
 
Malin Danielsdotter hittar jag ej som född året 1689, men det är ju inte alltid årtalet stämmer.
 
Anders A\s son Anders föds 28/8 1694 i Öjebyn, moder Sigri Jönsdotter ( Piteå Lfs CI:1 bild / 55 sid / 99 ), eventuellt att fadern kan heta Andersson han med i efternamn, de skrev inte ut hela fädernas namn just då.
 
mvh
Carina

2011-06-07, 21:22
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Linnèa.
 
Titta under Landskap, Västmanland, socknar: Haraker
 
mvh
Carina

2011-06-07, 22:49
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Angående inlägget om regementsskräddare Erik Johan Baudin ovan, så finns det en del som pekar på att han skulle vara en bror till Lantmätare Fredrik Bodin f. 1730, Kopparnäs och Tullskrivaren Wilhelm Bodin f. 1731, Kopparnäs, och då också ett barn till Häradsskrivaren över Västerbotten Olof Bodin och hans hustru Ottiliana Blomfeldt f. ca 1701 i Riga. Observera, att detta är spekulationer.
 
Erik Johan Baudins dotter Anna Lisa Baudin får en dotter Ottiliana Carlissa den 23 jan 1829 i Österunda sn ( Tyresö CI:6 bild / 46 i AD ) Namnet Ottiliana är mycket ovanligt, ev. då att flickan kan ha fått sitt namn efter morfars mor Ottiliana Blomfeldt
 
Friedemann Gotlob Jacobi, ett vittne vid ett av Erik Johan Baudins barns dop, var gift med Anna Brita Blomfeldt f. omk 1702 och ev. att Friedemann Gotlob Jacobi är en ingift morbror till skräddare Baudin och Anna Brita Blomfeldt är en moster till honom.  
 
Erik Johan Baudin använder både namnen Fredrik och Wilhelm till sina barn, Carl Fredrik f. 1781 och Nils Wilhelm f. 1779.
 
Likaså yrken som tullskrivare, länsman m. m. förekommer hos både Erik Johan Baudin och Olof Bodins barn.
 
Även anknytning till Finland finns hos både Baudin och Bodin.
 
Nu återstår att titta vidare på regementsskräddaren och Häradsskrivare Olof Bodins familj.
 
Ottiliana Blomfeldt var vid giftermålet bosatt på Mårdnäs i Segersta, Gävleborgs län, vid vigseln skrevs hon som Jungfru Otto Juliana Blomfeldt. Tänkte här att Gävleborg och Gävle som Erik Johan Baudin kom från 1768, ligger nära till hands.
 
Mårdnäs var ett översteboställe.

2011-06-08, 15:08
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
En rättelse:
 
Anna Brita  Blomfeldt är inte född 1702, utan hon är född 4/7 1723 och är dotter till Fänrik Herr Casper Blomfeldt och Fru Brita Blomfeldt ( CI:2 bild / 27 sid / 45 ) ( Brita född von Garden )
Som vittne vid Anna Britas födelse finns Jungfru Ottiliana Johanna Blomfeldt, och det borde vara rätt så säkert att Casper Fredrik Blomfeldt och Ottiliana Blomfeldt är syskon.
 
Häradsskrivare Olof Bodin har troligtvis en bror, Lars Bodin som är fadder åt ett av hans barn 1730.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2011-06-08 15:33)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2011-06-08 18:19)

2011-06-18, 09:53
Svar #17

Utloggad Göran Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 20:21
    • Visa profil
Jag söker
Matts Andersson Hedström (Lapp ?)
f.1809 Piteå (?) död ?
Gift Sigrid Andersdotter f.1815 död ?
Anor ?
Sökt via matrial som utgivits av Pitebygdens släktfoskningsförening
men det har tagit stopp.
 
Göran P

2011-06-21, 13:10
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Angående inläggen ovan om Regementsskräddare Erik Johan Baudin f. ca 1735. Skriver detta inlägget för att det kanske kan vara till hjälp om någon forskare i framtiden söker efter Erik Johan Baudins anor och ursprung. Jag har tittat och jämfört faddrarna och även deras familjer till Erik Johan Baudins barn och även till Olof Bodin f. ca 1700, boende i Kopparnäs, och hans hustru Ottiliana Blomfeldts barn. Även de sistnämndas son, Fredrik Bolins faddrar är granskade. Så här vid en första anblick så kan Erik Johan Baudin också vara ett barn till Olof Bolin och Ottiliana Blomfeldt. Dels p g a att de använder sig av faddrar ur samma släkt, många har militäranknytning, liksom kyrkoherderötter och de som har finsk anknytning ( troligtvis från Ottilianas sida ), någon har även anknytning till Livland. Olof Bodin härstammar från släkten Kråka om man läser äldre inlägg här i forumet.  
 
Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt verkar till att röra på sig mellan Öjebyn i Piteå och Sunderbyn i Nederluleå. Tittar man i Piteå AI:1 1720-1749 så bor Bodins i Öjebyn nr 7. Där har de inte alla sina barn med sig. Det är bara sonen Carl f. 1741, dottern Charlotta f. 1734 och dottern Maria Britha f. 1736 som står antecknade vid sina föräldrar. Maria Britha är född i Nederluleå. De hade även sönerna Fredrik och Wilhelm men de står inte antecknade med den övriga familjen, eventuellt att de flyttat hemifrån, då de är äldre, födda 1730 och 1731, än de övriga 3 syskonen.
 
Ottiliana Blomfeldt och Olof Bodin får en son i Öjebyn, den 26/6 1726 som heter Hendrich Johan ( CI:2 bild / 37 sid / 65 ). Detta är bara spekulation och inget mer, jag kan ha fel. Kan denna son Hendrich Johan vara Regementsskräddare Erik Johan Baudin ? Om namnet Hendrich har blivit felskrivet till Erik och de har räknat fel på hans ålder. Det är lösa boliner att gå på för Hendrich och Erik är ju två vitt skilda namn. Men även förr blev det felskrivet ibland. Får kolla upp om Hendrich Johan dog som barn, då kan man utesluta att det är så. Någon Erik Johan med en far Bodin/Baudin har jag inte kunnat hitta varken i Piteå, Umeå eller Nederluleås församlingar. Det är bara med utgångspunkt från fadderskapet som man kan få en ledtråd eller ett spår på att även Erik Johan Baudin eventuellt tillhör Häradsskrivare Olof Bodins familj. Men det är svårt att veta säkert, släkterna var ofta släkt till släkten förr och släkten Kråka var stor.
 
Obs, detta är bara hypoteser och det finns inget bevis som är hittat att det är så som familjeförhållandena beskrivs nedan, när det gäller Erik Johan Baudin och hans anknytning till Olof Bodins familj:
 
1. Erik Johan Baudin har en dotterdotter ( född efter hans död ) som döps till Ottiliana Carlissa. Namnet Ottiliana är relativt ovanligt.
 
2. Erik Johan Baudin var regementsskräddare, och på så vis knuten till militären. Ottiliana Blomfeldt var troligtvis av militärsläkt. Hennes bror Casper Fredrik Blomfeldt var militär och Olaus/Olof Bodin och Ottiliana vigdes i Segersta ( X ) 1726, där Ottiliana anges komma från Överstestället Mårdnäs. Så troligtvis är även hennes far en sorts militär.
 
3. Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt får 1736 dottern Maria Britha i Rutvik, Nederluleå. Faddrar till henne är Komministern Wilhelm Hernodius och hans hustru Maria Lindbaum. Maria Lindbaums mormor är Brita Olofsdotter Kråka ( nätuppgift ). Brita Olofsdotter Kråka är faster till Olof Bodin, vars far ( enl äldre inlägg i Af ) är Olof Olofsson Kråka f. ca 1660. Brita Olofsdotter Kråka och Olof Olofsson Kråka är halvsyskon. Maria Lindbaums mor och Olof Bodin är kusiner.
 
4. Erik Johan Baudin har till ett av sina barn en fadder som är kommisarie Olof Dyhr f. 1727 i Öjebyn, Piteå. Olof Dyhr är son till Gästgivare och Länsman Michel Michelsson Dyhr f. 1696, Öjebyn och hans hustru Kerstin Olofsdotter Kråka f. ca 1694. Om Erik Johan Baudin är ytterligare en son till Olof Bodin och Ottiliana så är Olof Dyhr en kusin till Erik Johan Baudin. Kerstin Olofsdotter Kråka är då en hypotetisk faster till Erik Johan.
 
5. Erik Johan Baudin har en fadder, Fredrik Lund, tullskrivare. Tullskrivare och häradsskrivare m m. förekommer flitigt i kretsen av Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt.
 
6. Olof Bodin har till ett av sina barn, Carl 1741, en fadder Anton Magnus Langman, major vid Upplands regemente.
 
7. Erik Johan Baudin har en fadder 1777 i Umeå, Fröken Hedvig Langman. ( Hur Major Langman ovan och Hedvig Langman hör ihop, det vet jag inte )
 
8. Erik Johan Baudin har en fadder, Prosten Nils Sund. Om Prosten Nils Sund är identisk med Nicolaus Olai Sund, f. 15 sep i Torneo, så är denna prosts farfar Anders Olofsson Kråka. Om Erik Johan Baudin är son till Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt, så är Nils Sund kusin med Erik Johan Baudin.  
 
Detta är bara hypoteser och man kan ha svårt att pussla ihop familjer av bara faddrar men det återstår att söka vidare. Är det någon som har en kommentar så tas den tacksamt emot.
 
Stort tack till Leif Boström, Jan Eurenius, Sikhallan m fl. för era fina uppgifter som är till stor nytta för oss släktforskare.
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2011-06-21 13:14)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2011-06-21 13:21)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2011-06-21 13:24)

2011-06-21, 17:30
Svar #19

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Intressanta tankegångar!
 
Finns det möjligen några manliga ättlingar till Olof Bodin på den raka faderslinjen?
Då skulle ett DNA-test kunna jämföras med resultatet av det DNA-test som redan finns på en E.J. Bodin-ättling!
 
En tanke som också slår mig är att E.J. Bodin kan vara släkt med Bodinarna via sin mor eller farmor.
Folk tog sig ju på den tiden ibland efternamn efter framstående släktingar på mödernet.
 
/Håkan

2011-06-21, 21:26
Svar #20

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Carina!
I din punkt 3 anger du att Olof Bodin skulle vara en son till Olof Olofsson Kråka. Skulle vara intressant att få höra vilka källor som anger detta. Jag har aldrig sett den uppgiften någonstans. Ulf H.

2011-06-21, 22:57
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Hej Håkan och Ulf.
 
Jag forskar åt min väninna som är ättling till Erik Johan Baudin och hans hustru Anna Elisabeth Grönbeck, via dottern Brita Catharina, gift med Per Persson Ramström och deras son Johan Magnus Roslund. Tyvärr går det inte att följa den raka faderslinjen, hon är dottersons sonsons dottersons dotter till Erik Johan Baudin. I den släkten har det gått från generation till generation att det ska finnas ryska anor, baltiska anor, vilket ju med vid denna tiden kan innefatta även Finland. I och med att Ottiliana är född i Riga och det finns en del som stämmer samtidigt som det är något som inte stämmer, att Erik Johan Baudin är en son till Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt. Det är svårt att få riktigt grepp om familjen/familjerna Baudin/Bodin. Eventuellt som du skriver Håkan att Erik Johan är släkt via mödernet till Bodins. Erik Johan får även en dotterdotter som heter Ottiliana, vilket kan vara ett tecken på att han är släkt med Bodins, Ottiliana är ett ovanligt namn, flickan kom att kallas Tilda och ska om jag inte missminner mig vara Calle Jularbos mormor.
 
Att Olof Bodin ska vara en son till Olof Olofsson Kråka har jag läst i ett inlägg här på forumet, skrivet av Rune Forsgren, fredagen den 15 juni 2007, under landskap, Gästrikland, efterlysningar Erik Johan Baudin skräddare etc, finns här: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/699.html
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2011-06-21 22:59)

2011-07-05, 10:41
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
En rättelse ang. Regementsskräddare Erik Johan Baudin, punkt nr 3 i inlägget ovan.
 
En smålänning som jag har blandat ihop släkterna Kråka och Olof Andersson i Djäkneboda. Olof Bodin har sitt ursprung från Djäkneboda i Bygdeå och inte från släkten Kråka. Skriver detta så att det inte blir några missriktningar i framtiden om någon skulle vilja försöka lösa Erik Johan Baudins ursprung. Jag har sökt idogt men inte hittat några bindande bevis för att Erik Johan också skulle vara en son till Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt. I husförhören har inte Olof Bodin och Ottiliana alla sina barn boende hos sig, man kan undra var alla de andra barnen befinner sig. Som sagt det som pekar på att reg-skräddare E J Baudin är en son till dom är valet av faddrar och namnlikheten. Olof Bodin och Ottiliana verkar till att flytta fram och tillbaka mellan Piteå och Nederluleå.
 
Fler fadderskap, som har anknytning till släkten Laestander, släkten Solander och släkten Kråka:
 
[color=119911]E J Baudin[/color] har som fadder Fru Fluur, Maria Christina Granlund vars mor är Anna Laestadia f. 1690, Sillbojokk, Arjeplog, vars bror Erik Hellström, fältvävel, sergeant, är fadder till [color=0000ff]O Bodins [/color] barn. Anna Laestadia och Erik Hellström har en syster Margareta Laestadia f. 1673 som också är fadder till [color=0000ff]O Bodins [/color] barn, och hennes make är också fadder vid ett flertal tillfällen åt [color=0000ff]O[/color][color=0000ff] Bodin[/color], Jöns Persson Holm, f. 1669, Nederkalix, vars troliga syster Margareta Persdotter Holm f. 1667, Nederkalix, har en son Michel Michelsson Dyhr som är fadder åt [color=0000ff]O Bodin[/color]. Margareta Persdotter Holms barnbarn och Michel Michelsson Dyhrs son Olof Dyhr f. 1727 är fadder åt [color=119911]E J Baudins [/color] barn.  
 
Olof Dyhrs mor är Kerstin Olofsdotter Kråka f. ca 1694. [color=119911]E J Baudin [/color] har en prost Nils Sund som fadder. Om denna Nils Sund är identisk med Nicolaus Olai Sund f. 1708, Torneå, så är hans farfar också från släkten Kråka och heter Anders Olofsson Kråka. [color=0000ff]O Bodin [/color] har som fadder vid ett flertal tillfällen Maria Lindbaum som är dotterdotter till Brita Olofsdotter Kråka.
 
Kerstin Olofsdotter Kråkas mor, Elisabeth Månsdotter Häggman, har en syster Anna Månsdotter Häggman gift med Samuel Hortelius, vars dotter Anna Hortelia och hennes make organisten Jonas Wulf är fadder åt [color=0000ff]O Bodin[/color], likaså är ju Elisabeth Månsdotter Häggman mormor till Olof Dyhr som är fadder åt [color=119911]E J Baudin.[/color]
 
[color=0000ff]O Bodin[/color] har som faddrar, fru prostinnan Sophia Catharina Lundia och hennes son Carl Solander, vars dotter Anna Magdalena Solander har en son Idman och en dotter Idman som är faddrar åt [color=119911]E J Baudin.[/color]
 
Då jag nu avslutar min forskning i Norrland och återvänder till Småland så tänkte jag att detta kan ev. vara en vägledning om det kommer någon som vill lösa Erik Johan Baudins ursprung. Han går inte att hitta i någon födelsebok, varken i Gävle, Piteå, Umeå eller Nederluleå.
 
Tack Leif Boström  Jan Eurenius  Constantin Lindfors  för era jättefina arbeten ni gjort. De har varit till oerhörd hjälp  
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2011-07-05 10:46)

2011-07-27, 22:46
Svar #23

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:11
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
Jan Sidenmark.  
Svar på fråga ställd under Norrbotten-Socknar-Edefors.  
Under nedanstående adress finner du fortsättningen på dina sökta anor.
(Genline 1991.36.46200, [Norrbotten] Piteå Landsförsamling, DII.3, Kommunion-Nattvard, 1799 - 1813, 0-0, Bild 232 av 270 Sid.nr saknas)

2011-08-15, 18:43
Svar #24

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Karl Hedkvist född i Rutvikstrakten på 1870talet senare bosatt i Munksund med hustru och 9 barn. Är det någon som känner till familjen?
Kanske även hans föräldrar!
Tacksam för svar.

2011-08-19, 15:47
Svar #25

Utloggad Jan Sidenmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2013-01-03, 22:49
    • Visa profil
Hej.
 
Jag söker efter den riktiga fadern till Erik August Långström f 1858. Modern är Sara Erika Olofsdotter f 1834 i Arnemark. Dotter till Olof Svensson f 1813 och Sara Margareta Eriksdotter f 1811.
 
I piteanor 2008 står det oäkting på Erik August. Sara och sonen flyttar till Älvsbyn 1860, där gifter sig med Johan Andersson Långström f 1837.
 
Någon där ute som kan hjälpa mig med detta?

2011-08-20, 17:07
Svar #26

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Söker föräldrarna till August Isaksson. Född 1864-09-02 i Piteå landsförs (BD) (Forskarf. Sv dödsb 5 1901-2009). Död 1921-02-06 i Sjulnäs, Piteå landsförs (BD) (Sv dödsb 5 1901-2009)
August var vigd med Emma Wilhelmina Sandberg g Isaksson. Född 1878-04-02 i Piteå landsförs (BD)  
Död 1961-12-29 i Piteå kbfd (BD) (Forskarf. Sv dödsb 5 1901-2009). Levde Sjulsnäs 21:5, Pite-Långnäs år 1978 i Piteå kbfd (BD)  Sv dödsb 5 1901-2009).
Hittat ett möjligt föräldrapar till August - är det nån som kan bekräfta detta?: Far: Isak Klok
fd Fältjägare, Jordägare. Född 1836-11-09 i Piteå landsförs (BD) Sv bef 1880, Forskarf. Sv dödsb 5
1901-2009). Död 1925-11-15 i Sjulnäs, Piteå landsförs (BD) Sv dödsb 5 1901-2009). Mor: Karolina  
Kristiansdotter. Född 1835-08-24 i Piteå landsförs (BD) (Sv bef 1880). Död 1916-01-27 i Sjulnäs,
Piteå landsförs (BD) (Sv dödsb 5 1901-2009).

2011-08-20, 17:39
Svar #27

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Söker ättlingar till August Isaksson *1864-09-02 i Piteå landsförs (BD)
och Emma Wilhelmina Sandberg g Isaksson *1878-04-02 i Piteå landsförs (BD)
Uppgift om nu levande kan sändas till min e-postadress.

2011-08-20, 21:39
Svar #28

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Hej Torsten.
 
Jag har tittat igenom hela 1864 i födelseboken och den enda som heter August med en far som heter Isak är August född 20/10 1864 i Sjulsnäs med föräldrarna du nämner, fältjägare Isak Klok och Karolina Kristiansdotter ( Piteå lfs, C:3 bild / 163 i AD-online )
 
Jag ska titta vidare på denna familj i husförhören och se om vi kan få fram upplysningar att det är rätt August Isaksson.
 
Återkommer.

2011-08-20, 21:45
Svar #29

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Torsten, jag har mailat dig uppgifter om fem av deras barn.
 
Enligt Piteanor där August listas som fader uppges han vara född 1868-09-02
mvh /Niklas
 
(Meddelandet ändrat av Niklas75 2011-08-20 21:53)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna