ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länna (D) C:1 (1751-1850) Bild 308 / sid 304  (läst 732 gånger)

2017-05-28, 18:57
läst 732 gånger

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,


Jag skulle återigen uppskatta läshjälp utifrån mina frågetecken samt korrigeringar där jag läst fel i övrigt. Det är dödsnotisen för Mats Larsson i Bränntomta, Länna socken i Södermanland som avlider den 9 augusti år 1798 (bok C:1 sid 304). Jag har läst följande:


Allmosehjonet Matts Larsson från Bränntomta blef född1714 i junii månad i Skräddartorp i Dunker. Fadren het Lars Jansson och modren Kjerstin Anders dotter. På sitt ? år han har gåt till ? och tjänst gör så åtskilliga ? tills han efter sin fader blev ? för Bränntomta, då han ? trädde i äcktenskap med pigan i Byringe Anna Christjerns dotter Råckman, ?  ? 1739 d 6 okt haft med henne 8 barn, 4 af ? ? ? af hvilka 3 ? ? tjänst ?. Blev änckling år 1761 d 24 Febr. ? ?  år i en ? ? han fick kallbrand i vänstra benet, så att han ? på lasarettet i Stockholm låter det ? ? ? ? stället. ? ? så ? han blef änckling, hans fader ? ? hos son Anders i Bräntomta ? det att han vara i 11 år hos sin måg Anders Ersson i ? och ? sists 1 år hos sin som Johan i Stenbro, under ? ? han död ? sin ? Bränntomta. War till August ? ? Bönsöndag ? d 13 Maji. ? d 9 Aug ? som sig mot att ? ? i Stenbro ? och ? ? den ? att ? i sedan och ? ? d 4 ? ? utan att någon ? därmed förrän ? började ? honom ?


Hälsningar


Madeleine

2017-05-28, 20:05
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Här följer texten, ej helt säkert på alla ställen.

Allmosehjonet Matts Larsson från Bränntomta blef född 1714 i Junii månad
i Skräddartorp i Dunker. Fadren het Lars Jansson och modren Kjerstin Anders
dotter. På sitt 3dje år kom han hit till sochnen och tjänte här på åtskilliga stäl-
len tills han efter sin fader blef skrifwen för Bränntomta, då han ... trädde i
äcktenskap med Pigan i Byringe Anna Christjerns dotter Råckman, hkt [hwilket] skjedde
är 1739 d. 6 oct. Haft med henne 8 Barn, 4 af hwardera kjönet, af hwilka 3 af
hwardera kjönet lefwa. Blef änkling år 1761 d. 24 Febr. Föll samma år i en
sjukdom, under hwilken han fick kallbrand i wänstra benet, så att han måste på
Lasarettet i Stockholm låta det afsågas jämt efter Strumpbandstället. Öf-
wergaf hushåldningen så snart han blef änckling, har sedan mäst warit hos
sin son Anders i Bräntomta utom det att han war i 11 år hos sin måg Anders
Ersson i Ekdalen och nu sidst 1 år hos sin son Johan i Stenbro, under hwilken
tid han dock haft sin föda från Bränntomta. War till Guds bord nästl_e Bönsöndag
el. d. 13 Maji. Skulle d. 9 Aug. ... roa sig med att bränna rosen i Stenbro
Äng och råkade därunder att falla i elden och dog däraf kl. 4 e.m. utan att nå-
gon wiste däraf förrän de började söka honom. Lefwat i 84.2 [år]

2017-05-28, 20:15
Svar #2

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Tack så mycket! Vilket tragiskt öde men jag är glad att detta är en socken där prästen skrev mer än enbart dödsdatum och möjlig dödsorsak.


Hälsningar


Madeleine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna