ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2009  (läst 3302 gånger)

2009-01-05, 16:53
läst 3302 gånger

Utloggad Östen Ek

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2016-11-18, 10:31
    • Visa profil
Hej Birgitta.
 
Karl Gustaf Gustafsson flyttade från Roknäs Piteå lfs 1887 enligt flyttningslängd Piteå lfs. Han finns med i hfl AI:12F p 2292.
 
Mvh Östen

2009-01-05, 18:02
Svar #1

Utloggad Birgitta Blomqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 20:04
    • Visa profil
Hjärtligt tack, Östen!
Hälsningar
Birgitta

2009-01-05, 23:11
Svar #2

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-06-01, 18:46
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Återigen, Odd: när Anna Brita efter vigseln föder barn i Arjeplog [AI:3,s81]
bor hon på Storbosund där det finns en Gertrud Larsdotter f. 1832-11-16, vars mor är
Elisabet Jonsdotter f.1793 som till 1838 var gift med Lars Olofsson Laestander f. 1763.
 
Trots de brunna kyrkböckerna verkar det troligt att du hittat Gertruds syster Anna Brita
och att Piteå-vigselnotisens hennes far Lars Johansson i Arvidsjaur är ett prästerligt missförstånd ...  
 
Mvh StigLennart

2009-01-08, 09:02
Svar #3

Utloggad Berit Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 11:35
    • Visa profil
Hej!
Skulle vilja ha hjälp med följande :
Anders Andersson Laestander f.1703-12-14 i Öjebyn
Söker föräldrar till hans hustru Karin Jonsdotter född ca 1712 (?)
Har sett olika uppgifter om hennes hästamning.
Kan hon komma från Svensbyn,Piteå ?
Hälsningar
Berit Lindblom

2009-01-08, 15:53
Svar #4

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej Odd!
 
Stig-Lennart har rätt om Anna Brita Larsdotter. Det är en felaktig uppgift i Piteå vigselbok att hennes pappa hette Lars Johansson och var nybyggare i Arvidsjaur. Hon var dotter till Lars Olofsson Læstander (1763-1840) och dennes andra hustru Elsa Jonsdotter (1793-1872) i Storbodsund, Arjeplog.
 
Lars Olofsson Læstander, född 1763-04-02 i Kasker, Arjeplog, död 1840-02-19 (enligt bouppteckning) i Storbodsund, Arjeplog. Gift 1) 1790-12-26 med Brita Persdotter (1749-1825) med vilken han hade barnen Olof (1791-1799) och Brita (1793-1794) och styvdottern Anna Kajsa Jakobsdotter f.1778 i Nederluleå församling. Lars O Læstander gifte om sig 1828 med Elsa Jonsdotter, född 1793 i Njarg sameby, Arjeplog, död 1872-04-02 i Storbodsund, Arjeplog. De hade barnen Anna Brita f.1829-12-14 och Gertrud f.1832-11-16. Elsa Jonsdotter hade tidigare varit gift med samen och nybyggaren Sjul Nilsson (1789-1826) som blev mördad (med vilken hon hade 4 barn) och gifte sig 1841 för tredje gången med Henrik Henriksson (1801-1881) som hon inte hade några barn med (förutom fostersonen Sjul Andersson Granberg).
 
Lars Olofsson Læstander var son till Olof Larsson Læstander (1737-1797) och Anna Mårtensdotter (1731-1814) i Båtsjaur, Arjeplog. Olof L Læstander var klockare i Arjeplog. Elsa Jonsdotter var dotter till Jon Pålsson (1754-1803) och Inga Gabrielsdotter (1759-1848) i Njarg sameby, Arjeplog.
 
Elsa Jonsdotter instämde vid tinget i Arjeplog 1857 sin dotter Anna Brita och mågen Isak Redutt (som då bodde i Storbodsund) för att hon blivit knuffad och okvädad av dottern som bland annat sagt att ...en så förbannad tjuvrocka [som Elsa] borde hänga uti en räftång. Elsa hade även nekats tillträde till en del av stugans rum. (Arjeplogs tingslags häradsrätt 11/2 1857 § 24, 10-11/2 1858 §§ 12 och 16).
 
Vänligen, Carl-Oskar

2009-01-08, 22:03
Svar #5

Odd Skoglund

Hei Stig-Lennart og Carl-Oskar!
 
Jeg takker for opplysningene dere har gitt meg. Jeg ble usikker da jeg fant navnet Lars Johansson i lysning/vigsel protokollen. Jeg hadde på forhand funnet fram til Lars Olofsson Læstander og Elsa Jonsdotter. De står oppført i et dokument jeg fant på nettet som heter Släkten Læstadius. Men der heter han Jonas Lars Læstadius, men det kan ikke være riktig. Han er døpt Lars. Ref. Arjeplog C:1 Fødde,Dop 1719-1790. Hvorfor oldefar Isak brukte navnet Redutt vet jeg ikke. Hans far het Isak Jønsson Holm. Men i Folketelling fra Nordland heter han Isak Isaksson Redutt. Familien kom til Tennvatn, Sørfold kommune i 1859 fra Arjeplog.
 
Med vennlig hilsen Odd

2009-01-08, 23:24
Svar #6

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-06-01, 18:46
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Odd: Redutt/Redoute är namn efter soldat-rote Nr 48 i Piteå;
faderns namn Holm lånat från soldattiden på Rote 33 därsammastädes;
även farfadern var soldat - Jöns Gåpå och Färm !
 
Isak tidigare gift 1852-12-05 med Johanna Johansdotter

2009-01-09, 18:28
Svar #7

Odd Skoglund

Takker Stig-Lennart!
 
Det er vel Isak Jønsson som var gift med Johanna. Er det noen opplysninger om forfedrene til Jøns Gåpå Färm? Jeg har funnet at han var gift med Magdalena Johansdotter født 1759 i Piteå.
 
Mvh. Odd

2009-01-09, 22:33
Svar #8

Utloggad Sven&Anita Sjöstedt

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 09:57
    • Visa profil
Hej
Hoppas någon kan hjälpa mig att finna nedanstående familj:
 
Joh. Peter Berg, h Eva Holmqvist, s Johan Edvard f 18360410 Piteå lf.
Har hittat barnet i fb, där står det att de ska bo i Gammelstaden.
Har letat i både AI:7 och 8 men inte funnit dem.
 
Mvh Sven

2009-01-10, 02:29
Svar #9

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-06-01, 18:46
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Odd: Isak Isaksson (Redoute) vigd första gången 1852-12-05 [E:4,Nr71]  
med pigan Johanna Johansdotter i Hortlax [AI:8B,s633 + AI:8D,s1030]

2009-01-10, 13:46
Svar #10

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Odd! Fadern till Jöns Gåpå/Färm hette Staffan Olofsson och modern Margeta Jönsdotter i Byn(Älvsbyn) nr 2. Jöns var född 1755 och finns inte i födelseboken. Födelsebok trasig.
Staffan Olofsson f 1733-11-08 i Roknäs (25), d 1802-08-17 i Byn. Margeta f 1723-07-14 i Byn nr 2 d 1778-06-28 i Pålsträsk, Byn.
Gifta 1755-12-08
 
Hälsar
Kristina
 
(Meddelandet ändrat av vikbo den 10 januari, 2009)

2009-01-11, 15:07
Svar #11

Odd Skoglund

Hei Kristina!
 
Takker så mye for dine opplysninger. Det er hyggelig å få nye brikker på plass i sleksboka. Takker også Stig-Lennart for opplysningen om olderfar Isak's første giftemål.
 
Odd

2009-01-12, 22:00
Svar #12

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-06-01, 18:46
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Berit: jag tror att det möjligen rör sig om en sammanblandning...
 
Anders Lestander (Andersson) f. 1703 finns på Öjebyn 33 [AI:1,s119] och med Hustru Karin f.1683;
Anders Andersson f. 1710 på Öjebyn 19 [s105] med hustru Karin Jonsdotter f.1712 - barn först 1735!!
 
Vad tror du och vilken Karin ska utredas? undrar StigLennart

2009-01-13, 13:29
Svar #13

Utloggad Berit Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 11:35
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart!
Ja,så här ligger det till.
Om vi börjar med Anders Andersson f.1740-01-28 så skall det ha varit en son till Anders Andersson i Öjebyn och Karin.
Enligt  C:2 1714-1756 sid 200,Piteå var faddrarna vid Anders dop bl.a Erik Rehn m.hustru och Michael Dyhr m hustru
Daniel Nordin och Agatha Kielström om jag tytt det rätt.
Det förefaller alltså kunna vara Anders Andersson Lestander som avses som fader?
Av detta faktum och att även Leif Boström i sin forskning samt även i Piteanor 2008 CD har man dragit samma slutsats så kan man anta att det stämmer.
Enligt Piteanor finns Anders Andersson Lestander f.1703 på först Öjebyn 19 och sedan Öjebyn 20 med hustru Karin Jonsdotter och sonen Anders f.1740-01-28
men
 tittar man i Hfl Piteå AI:2 1750-1770 finns på  Öjebyn 19 Anders Andersson f.1710 och hu Karin Jonsdotter f.1712 med sonen Anders f.1740 och sondottern Sophia f.1768 ( Hon finns i min forskning)
Så vilken Karin jag letar efter vet jag faktiskt inte,men om mitt antagande är rätt så stämmer det inte med Hfl AI:2 och inte heller med Carina Bäckströms CD.
Hoppas du förstår vad jag letar efter; vilken Anders Andersson är fader till Anders f.1740-01-28 och vem är i så fall modern karin Jonsdotter och vad kommer hon ifrån? Ngt att bita i.
Hälsningar
Berit L.

2009-01-13, 15:41
Svar #14

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-06-01, 18:46
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Berit - det kan nog vara frågan om flerfaldig sammanblandning (därav en viss försynthet?)...
 
Anders f. 1740 finns hos föräldrarna Anders Andersson f.1710 & Karin Jonsdotter f.1712 [AI:1,s109]
på Öjebyn 19 med åldersangivelsen 9 år (1749) - samtidigt finns Lestanders på Öjebyn 33 [s119]
utan barn ö.h.
 
Jag ser gärna att de duktiga Piteåforskarna stödjer eller motbevisar detta:
Anders Lestander f.1703 är gift från 1727 med Katarina Jonsdotter f. 1683  och de får inga barn alls !
 
Du söker alltså föräldrarna till Karin Jonsdotter f.1712 och de kan nog mycket väl finnas i Svensbyn...  
 
Mvh StigLennart

2009-01-13, 19:10
Svar #15

Utloggad Berit Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 11:35
    • Visa profil
Tack för hjälpen Stig-Lennart!
Vi får se om någon reagerar på detta!
Hälsningar
Berit L

2009-01-13, 21:24
Svar #16

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Berit och Stig-Lennart, hej.  
 
Anders Lestander f 1703 och Karin Jonsdotter f 1683 får inga barn tillsammans. De flyttar sen till kyrkobordet i Hfl 1750-1769.  
De bor tillsammans med hans syster Sofia Lestander f 1697, änka efter fänrik Jakob Böös och dennes dotter Charlotta Böös.  
 
Anders Andersson f 1710 och Karin Jonsdotter f 1712 på nr 19 (sedan nr 20 genom hemmansdelning) får flera barn tillsammans bl a. Anders f 1740.  
När Anders Andersson f 1710 dör 1789 kallas han för Store A.A.
 
Hälsar
Kristina

2009-01-14, 06:44
Svar #17

Utloggad Berit Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 11:35
    • Visa profil
Hej Kristina!
Detta innebär ju då att det är oriktigt i Piteanor 2008 CD.
Bara ett påpekande.
Hälsningar
Berit L.

2009-01-14, 10:04
Svar #18

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-06-01, 18:46
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Det som antagligen strulat till det ännu mer är den felaktiga uppgiften på Internet & i Disbyt  
att det skulle varit Lestanders hustru Karin Jonsdotter som dog 81årig 1793-05-05 i Öjebyn ! :
Lestanders hustru Karin f.1683 dör 92årig i Öjebyn 1774-09-05 [C:4 eller GID 1991.30.37000]
 
Mvh StigLennart

2009-01-14, 19:17
Svar #19

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Berit, förmodligen den mänskliga faktorn, men som jag alltid bruka påpeka med CD-skivor vid släktforskning - Se dem som ett hjälpmedel men kolla alltid originalhandlingarna, om sådana finns -.  
 
Stig-Lennart, också den mänskliga faktorn, men det är gl Karin J som dör 1774 och unga Karin J 1793.  
 
Hälsar
Kristina

2009-01-14, 19:31
Svar #20

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-06-01, 18:46
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Som jag skrev, alltså ?
 
Hjo, Kristina, men rätt så hiskligt sådant eftersom
alla med anor till den barnlöse nog får tänka om

2009-01-14, 23:15
Svar #21

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Stig-Lennart! Nog är det så.  
Jag har aldrig sett att Anders A. på nr 19 ((20) heter Lestander, så en sammanblandning är det. Ej heller att det står att han heter så i Piteanor 2008.
 
Men det finns en (måg) Anders Andersson Lejon (1695-1744) boende på nr 24 i Öjebyn. Han är gift med dottern i huset Karin Eriksdotter (1698-1739) och när deras barn föds kallas de också bara för A.A. och Karin i födelseboken.  
Undrar om det är deras barn som Lestander har fått, eller varför inte fadern klockaren A. Lestanders från hans andra gifte.  
 
Jag har tyvärr inte sett vilka barn som står i Disbyt/Internet.

2009-01-15, 05:22
Svar #22

Utloggad Berit Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 11:35
    • Visa profil
Hej Kristina!
Om man går in på Piteanor 2008 CD och ser på födelsekomplettering Öjebyn 19  så står det faktiskt först  Anders Johansson Lestander och sedan Anders Andersson Lestander.Öjebyn 20 finns också Anders Andersson Lestander med barn. Åtminstone på min skiva.
Sedan har Carina Bäckström också i sin Rekonstruktion av Hfl 1770-1789 på Öjebyn 20 Anders Andersson Lestander f.1710(?) och Karin Jonsdotter f.1712,däremot stämmer det  i hennes Hfl 1720-1749 Öjebyn 33 och Hfl 1750-1770 Kyrkobordet
Så en sammanblandning är det men hur det gått till vet jag inte.
Det går ju att ändra på.
Nu är det väl inte precis lättlästa original heller.
 
Jo,man lär av sina misstag som igelkotten sa och klev av rotborsten. Jag raderade 23 A4 ur datorn men nya tag bara!!!
Ha det bra
Berit L

2009-01-15, 05:55
Svar #23

Utloggad Berit Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 11:35
    • Visa profil
Hej igen Kristina!
Jag måste tillägga att jag har haft Piteanor CD sedan 2002 och har haft stor nytta av den,att jag inte kunde läsa  originalen så bra förklarar väl också att det kan bli fel.
No hard feelings alltså.
MVH
Berit L.

2009-01-15, 18:55
Svar #24

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Hej Berit! Jag har bara varit i originalhandlingarna och sett, aldrig i kompletteringarna och du har rätt, det ska inte vara Lestander på nr 19 (20), rättelse kommer i nästa CD.  
Var felet har kommit ifrån får vi nog aldrig rätt på eftersom Carina B. inte längre finns bland oss.
 
Hoppas att det löser sig de tappade sidorna.
 
Karin Jonsdotter (1712-12-09) är för övrigt från Svensbyn nr 1 Risnäs.
Några av hennes syskon är dopvittnen när barnen föds.
 
Hälsar
Kristina

2009-01-23, 18:22
Svar #25

Utloggad Harald Skogli

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2020-07-26, 20:42
    • Visa profil
Hvor ble det av barna til Jon Jonsson, Kopparnäs 9, født 29.september 1780. Han ble avrettet for mord i 1816. Han hadde barna: Katrarina Margareta født 26.september 1812, Jonas født og død 1814 og Lars Johan født 22.juni 1815. Deres mor Margareta Persdtr., (født 19.sep.1788 i Örjebyn 9 väst)gift på nytt med Anders Dalberg 19.januar 1823. Fam. til Norge 1832, men barna fra første ekteskap, dro de også til Norge ?

2009-02-09, 19:13
Svar #26

Odd Skoglund

Søker opplysninger om Jonas Klok født ca.1720 i Piteå? Håper noen kan gi meg opplysninger om hans aner.
 
Hilsen Odd Skoglund

2009-02-09, 22:28
Svar #27

Odd Skoglund

Jonas Klok var sansynlig født før 1710.
 
Odd.

2009-02-10, 10:21
Svar #28

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Harald!
Jon Jonssons (kallas vid barnens födelser Dahlberg) dotter Katarina Margareta f 1812-09-26, gifte sig 1837-07-30 med Johan Fredrik Samuelsson Markström f 1816-08-25 i Alter, Piteå lfs. I vigselboken står det att hon är bonddotter från Kopparnäs och att hennes bror är Lars Johan Jonsson i Kopparnäs. Jag har letat på honom också men kan inte hitta hans vidare öden. Men jag tror att syskonen blev kvar hos sina farföräldrar när modern och hennes nya familj for till Norge. Jag ska ta en titt på forskarföreningen under dagen, eftersom jag ändå ska dit.
 
Katarina Margaretas (Cajsa Greta) och Johan Fredriks barn:
Anna Margareta f 1838-07-28 i Nybyn, Piteå lfs
Katarina Erika f 1842-02-14 i Alter och Holmträsk, Piteå lfs
Johan August f 1844-08-06 i Alter, Backträsk, Piteå lfs
Johanna f 1846-12-25 i Backträsk, Piteå lfs (här står modern som Katarina Magdalena, 34, kan vara en felskrivning men lika gärna att Johan Fredrik gift om sig.)
Byarna där barnen föddes ligger väldigt tätt så det är inte säkert att de flyttat över huvud taget. Jag har släkt där själv och har kört bokbuss där och i början var det svårt att förstå att en gård hörde till Backträsk och den brevid till Holmträsk. Tyckte till en början att det var konstigt att byarna var så vansinnigt nära varandra. Jag har inte följt barnens vidare öden. Än!
MvH Katrin

2009-02-11, 07:58
Svar #29

Utloggad Harald Skogli

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2020-07-26, 20:42
    • Visa profil
Hei!  Til opplysning så var det Jon Jonssons (f.1780) far Jon Jonsson (f.1756) som ble dödsskjuten av smeden Anders Jonsson (f.1783) den 12.okt. 1815 på sonen Jon Jonssons anmodan.(hfl Piteå lfs 1807 - 1817 för Kopparnäs nr 9). Smeden Anders Jonsson avrättad 9.mars 1816 och Jon Jonsson 6.aug. 1816.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna