ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Jonas Lans  (läst 588 gånger)

2017-05-25, 12:19
läst 588 gånger

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2023-06-26, 22:27
    • Visa profil
Hej,

Jonas Lans föddes som oäkta barn 1799-06-05 i Naum (Ryda C:2, sid.6). Modern var Maria Andersdotter och fadern angavs "drängen Lars Jonsson från Vedum". Barnet och modern blev inhysta hos Marias föräldrar i Dampetorp i Naum tolkar jag som när jag läser födelsenotisen.

Hur kan jag hitta denne Lars Jonsson? Ska man tolka det som att Lars Jonsson är född i Laske-Vedum eller att han bodde i Laske-Vedum just då barnet föddes?

Kan det finnas andra källor där man kan hitta mer info om denne Lars Jonsson? Blev sånt här nedskrivet i domböcker?

När jag följt Jonas genom husförhörslängderna innan han blev soldat så ser jag att han benämns Jonas Jonsson. Borde han inte ha hetat Jonas Larsson om nu fadern hette Lars?

Tacksam för hjälp,

Med vänlig hälsning
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna