ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syskonen Levin  (läst 1003 gånger)

2017-05-23, 21:45
läst 1003 gånger

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
 1713 i Nordmarks härads dombok finns följande"Blev  länsman olof koberg o nm amund i sanna beordrade att lagligen o i laga tid likvidera mellan så stina boveng i kålboda o trumslagarens  hans anderssons i liane arvingar o därom göra relation vid anfodran"
Visar detta att Hans Levin är en av syskonen Levin i Silbodal och Lian? Och har någon uppgifter om Stina Boveng och om hon har något gemensamt med syskonen Levin.
1717 finns också infört en längd om försummelse att infinna sig vid div uppbörder. Här finns bl.a. Sven Andersson i Lian och även hustru Maria Andersdotter i Klevan.
Kan någon hjälpa till att förklara det första inlägget 1713.
Kent i Gunnarskog

2017-05-24, 02:18
Svar #1

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 19:27
    • Visa profil

Hej Kent!
Om Hans och de hans bröder finns det redan en rätt utförlig diskussion på forumet under "Personrelaterat - Släktnamn - Övriga släkter L - Levin". Men domboksstycket som du nämner har jag använt för att styrka att Stina Boveng är identisk med den jungfru Kristina Eriksdotter som Hans gifte sig med 1708. De verkar inte ha fått några barn, så arvingarna bör vara hans bröder, som inte var överens med Stina om arvet. Jag har tyvärr inte hittat någon fortsättning på målet vid nästa ting.
-- Peter

2017-05-24, 20:15
Svar #2

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Tack Peter. Jag skrev först i släktnamn Levin men fick inget svar. Därför skrev jag även i Sillbodal.
Då är det nog samma, hustru Stina Boveng som är gift med Nils Jonsson i Kåhlboda som finns i ett domstolsprotokoll från 1715.
Kristina/Stina Boveng bör ha en syster som kallas kvinnspersonen Chatarina Eriksdotter Boveng som enligt ett protokoll från 1720 haft lönskeläge med Secund Serganten Johan Levin som resulterade i ett barn som föddes vid valborgsmässotid 1720. Han hade sitt tillhåll i Löfslund? i Sillbodal. Johan hade enligt protokollet rymt till Norge. Det är möjligt att han rest till Treskog och Gunnarskog istället, då han strax efter blev gift med en kvinna därifrån. Han återkom ju till Silbodal med henne och födde barn från 1722 och framåt innan han återvände till Treskog.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna