ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Grönberg och Margareta Bock på Sandbacken  (läst 1468 gånger)

2017-05-23, 12:46
läst 1468 gånger

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Anders Andersson Grönberg, ursprungligen från Västergötland, och hans hustru Margareta Persdotter Bock finns enligt hfl AI:1-AI:3 på Sandbacken t.o.m. 1747. Ett senare tillägg i AI:3 visar att Margareta avlidit. Från och med AI:4 (1748) står bara sonen Anders, född 1704, med familj på Sandbacken. Gården gick sedan i arv i flera generationer.

Anders och Margareta gifte sig 1693 i Ljusnarsberg och fick minst sex barn mellan 1694 och 1704. De hade tydligen nära kontakter och förbindelser med Laxbrosläkten: bland faddrarna till fem av barnen, utom Anders f 1704, märks framför allt många personer från den familjen, bland annat Maria van Gent och flera av hennes barn med Mickel Hindersson ("Laxbro-Mickel") samt hennes mågar Niclas Pemer och Hans Svensson Lund. Laxbrosläkten var välbärgad: både Mickel Hindersson och Niclas Pemer var delägare i flera gruvor och hyttor och en stor del av kopparhandeln tycks ha gått genom Mickel Hindersson. I den kretsen rörde sig tydligen Anders och Margareta.

Men ingen av dem finns med i begravningsboken, åtminstone inte t.o.m. 1757. Det är väl knappast troligt att båda två hade glömts bort, så vad hände med dem? Flyttade de bort från församlingen? Någon som vet mer?

2017-07-06, 22:12
Svar #1

Utloggad Margareta Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 21:05
    • Visa profil
27/3 1742 dör Margareta Persdotter i Sandbacken 75 år gammal, Ljusnarsberg F:1 1724-1745, bild 63.
12/11 1746 dör Anders Andersson Grönberg i Sandbacken 92 år gammal, Ljusnarsberg F:2 1746-1774, bild 60. Bild nr från ArkivDigital.
Sommarhälsningar Margareta
Laxbro- och Bockättling


2017-07-08, 17:56
Svar #2

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Tack Margareta, ja så kan det gå om man slarvar...

En möjlig far till Margareta Persdotter är Per Mikaelsson Bock, som enligt Gunilla Didrikssons sammanställning av Ljusnarsbergs rotar skrevs på Finnkullen t.o.m. 1665. Vet du mer?

Hälsningar
Samuel
Också Laxbroättling

2017-07-09, 08:00
Svar #3

Utloggad Margareta Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 21:05
    • Visa profil
Jag tror hon är dotter till Per Andersson Bock f. 1645, d.v.s. en av de första sönerna Bock födda i Ljusnarsberg. Hon bör enligt dödbok vara född runt 1667.  Per kan också ha en dotter Anna, fadder till Per född och död 1695. Då Karin föds 1697 dyker Johan Mickelsson upp. Karin Persdotter, fadder vid Anders dop 1704 kan också vara en dotter till Per Andersson. Helt klart tycker jag att Margareta Persdotter är en Bock. Per Andersson Bock hittar du på Björ(k)torp som sedan byter namn till Nya Vägen.
Per Mickelsson på Finnkullen är troligen en bror till fadern Anders Mickelsson, men jag har inte hittat något som tyder på att hans barn födda 1640-50 finns kvar. Mickel Bocks son Per är född 1676, så han kan inte vara aktuell.
Det vore kul att få kontakt med dig. Jag tror att jag nu hittat dina föräldrar och 2 syskon innan ni försvinner ur landet. Min mail är mirrjame (at) hotmail.com
Mvh Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna