ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tiberg i Ransberg och Tiberg i Finnerödja/Hova. Finns det slältband?  (läst 801 gånger)

2017-05-15, 20:20
läst 801 gånger

Utloggad Lars Tiberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 19:06
    • Visa profil
Hej!

Min släkt anses ha sitt ursprung i framförallt Gustaf Jansson Tiberg, född 1705 i Jonbols Hammar, Visnum, Värmland. Han dog 30/10 1770 i Tivedshagen, Hova, Västergötland.

Vid min granskning av släkten har det dykt upp flera andra med namnet Tiberg men som har sitt ursprung i näraliggande Ransberg, Västergötland. En central person tycks vara Johan Alfred Tiberg Andersson, född 24/4 1849 i Ransberg (Tibro).

Någon som vet om det finns några släktband mellan dessa olika släkter med namnet Tiberg?

Jag är tacksam för all information som kan föra min granskning av släkten framåt. Med hälsningar!   ///   Lars Tiberg, Täby

2017-05-15, 22:38
Svar #1

Utloggad Inga Ellsäter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 23:20
    • Visa profil
Den släkt Tiberg jag forskar på är från Tidavad, bröderna Lars Tiberg född 1776 och Sven Tiberg född 1783 båda skräddare. Deras far hette Anders Larsson. Sven flyttar till Skara och genom en dotter som får en oäkta son Carl Johan 1840 förs namnet Tiberg vidare. Ganska många hamnar i Brevik och Tibro Min mormor Hanna Elisabeth född Tiberg 1891 i Korsberga är en av dom. Nej jag har inte kunnat finna att de här två släkterna har något samband.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna