ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domboksregister  (läst 1508 gånger)

2017-05-11, 19:44
läst 1508 gånger

Utloggad Kelly Derrick

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-01-02, 21:32
    • Visa profil
Hello,
I have a subscription to riksarkivet where I can access a domboksregister index, but how do you access the original handwritten copy of the register so you can look at the details of the court cases?  Is it possible to do that online?
Tack så mycket för hjälpen!

2017-05-12, 08:43
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:26
    • Visa profil
Yes, it is possible to read most of the Swedish "domböcker". But it is a bit complicated to get there. First, you can not use Google as your "engine". Try Explorer, that one works fine. And then I suggest you phone Riksarkivet and tell them how to help you.
Or try this:
Log in at Riksarkivet.se, change language into English (top right) and Go to Digital Research Room. Go to Court Archives
In the new window you write the parish or härad or whatever you name you are looking for.

Good luck.

Leif Olofsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna