ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christian Lundberg  (läst 1622 gånger)

2017-05-10, 19:34
läst 1622 gånger

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil

Hej!
Min ana Christian Lundberg dog i Värnamo 1887-10-13. Han var boende där åren 1880-1887.
Skulle gärna vilja ha hjälp med orten/stället (Lafvker?) han bodde på vid bortfallet.
Vad menar prästen med anteckningen till höger (Orekr?).
Vore väldigt tacksam för hjälp. Har gått igenom husförhörslängderna för åren 1882-1891 och kan inte finna honom eller den orten som jag har fått det till.
Med vänlig hälsning
ulla svensson

2017-05-10, 20:03
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10392
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:36
    • Visa profil
    • Gensvaret
Han är inte skriven i Värnamo utan i Laholm. Se även noteringen längst till höger om att begravningsattest skickats till pastorsämbetet i Laholm 22/10. Han ska vara omkring 70 år gammal.

2017-05-10, 20:16
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10392
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:36
    • Visa profil
    • Gensvaret
Här är dödsnotisen i Laholms stadsf.:
Laholms stadsförsamling CI:9 (1861-1890) Bild 252 / sid 128 (AID: v92891.b252.s128)

2017-05-10, 20:39
Svar #3

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil

Hej Åke!
Snällt att du tog dig tid.
De uppgifter du lämnade känner jag till. Jag nämnde inte Laholm, eftersom jag var ute efter var i Värnamo han var boende när han dog.
Han skulle ha rest till Värnamo slutet av året 1880 och var boende fram till livet slut. Han tog ut ett frejdebytyg i Laholm innan han avreste.
Prästen där skriver att han rymt från sin familj.
Jag skulle vilja lösa gåtan varför han lämnade Laholm och vem han var boende hos i Värnamo. Därför trodde jag att den orten jag hade tolkat var rätt.
Var han kringstrykare i Värnamo de åren?
Hur kan jag gå vidare?
Med vänlig hälsning
ulla svensson
Med vänlig hälsning
ulla svensson

2017-05-10, 22:35
Svar #4

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10392
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:36
    • Visa profil
    • Gensvaret
Hej Ulla,
Har du gjort en noggrann kartläggning av hela hans släkt utan att finna någon anknytning till Värnamo? Har du också kollat flyttlängderna på respektive ställe och sett om några andra personer flyttat mellan orterna före 1880? Hur ser det ut på yrkesfronten? Kan det ha funnits några kopplingar till Värnamo där?

Om det var så att han under någon period saknade laga försvar efter 1880, är det också möjligt att han förekommer i JK:s fånglistor (serie EIIIcc, ej digitaliserad för denna tid). Där kan det i så fall finnas ytterligare upplysningar.

Tillägg: Jag kollade just i namnregistret till polisunderrättelserna som man hittar hos AD. Där finns han inte med.

2017-05-11, 12:03
Svar #5

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil

Hej Åke!
Har varit inne på din teori om det var andra personer som från Laholm som rest till Värnamo. Usch, vad jag har läst och läst flyttattester, husförhörslängder för bägge orterna.
Får väl läsa igen och se om jag hittar någon koppling.
Han måste ju ha bott någonstans de där 10 åren i Värnamo. Hittar honom inte någonstans. Eller höll han sig borta varje gång prästen gjorde skattskrivning? Hittar inte heller några bilagor till flyttattesterna i Värnamo eller Laholm.
I Laholm hittar jag hans familj och där står det att han befinner sig i Värnamo och att han rymt från familjen. Men han var väl lurig också som tog ut ett frejdebetyg (fribrev?). Vad han nu skulle använda det till? Inte behöva betala skatt om han nu gjorde något arbete.
Prästen i Värnamo skriver att han var 70 år vid döden. Men han var ju 78 år och ett halft år.   
Han var utbildad till handskmakare men övergick senare till att vara hökare.
Med vänlig hälsning
ulla svensson


2022-01-10, 17:25
Svar #6

Utloggad Ulf Helgesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 13:19
    • Visa profil
Hej Ulla,
Min tolkning av prästens anteckningar är "omkr ing" 70 resp "från Laholm". Christian såg alltså nästan 10 år yngre ut. I brist på flyttattest blev det för prästen att lyssna sig fram, kanske hos den som anmält dödsfallet, om övriga uppgifter.
Det är märkligt att dödsorsaken inte uppges. Genom digitaliserade dagstidningar har jag kollat i Vernamoposten vid tiden för dödsfallet men där finns inget skrivet. (Värnamo köping hade omkring 700 invånare vid den här tiden och tidningsutgivaren dammsög verkligen allt i nyhetsväg som kunde skrivas om).
Christian begravdes i Värnamo knappt en vecka efter dödsfallet. Jag har sökt efter eventuell gravplats hos Kyrkogårdsförvaltningen men det troliga är att jordfästningen har bekostats med allmänna medel och har då enligt dem skett på särskild del av kyrkogården. Det är vid den tiden östra halvan av Värnamo södra kyrkogård,  på den del som ligger närmast Apladalen.
I Värnamo fanns en handskmakare Jonas Peter Johansson som Christian kan ha haft affärer med framför allt inför de fyra stora marknaderna i köpingen. En teori jag har är att det kanske var han som anmälde dödsfallet...
Jag har sökt i Höks härad efter Christians bouppteckning men kanske upprättades det inte någon.
Hälsningar!
Ulf

2022-01-11, 14:14
Svar #7

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Hej Ulf!
Tack för ditt intresse och medverkan om min ana. När på året inträffade de fyra marknadstillfällena? Tack för namnet på handskmakaren i Värnamo.  Hur tror du Christian färdades mellan städerna? [size=78%]Om du hittar något mer om intresse är jag tacksam.[/size]

[size=78%]med hälsning[/size]
[size=78%]ulla[/size]


2022-01-11, 15:57
Svar #8

Utloggad Ulf Helgesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 13:19
    • Visa profil
Hej Ulla!
Värnamo fick järnvägsförbindelse med Halmstad redan 1877. Mellan Laholm och Halmstad gick Skåne-Hallands järnväg från 1885.
De stora marknaderna i Värnamo på 1800-talets andra hälft var "marsmöte" i mars, "sommarmarknaden" i juni och "slåttalördag" i juli. Den allra största marknaden på året var "friveckolördag" den sista veckan i oktober. Då hade alla pigor och drängar fritt en vecka och rätt att enligt legohjonsstadgan få ut årets lön och dessutom möjlighet att söka ny husbonde. Det kunde samlas tiotusentals besökare i den lilla köpingen som under några dagar blev ett eldorado av köpenskap, nöjen och festande. Mitt i denna strängt religiösa trakt var talesättet länge "Den som inte varit på Vernamo marknad blir aldrig salig".
Har Du för övrigt kanske rentav något fotografi på Christian Adolf härifrån? Det fanns tre verksamma porträttfotografer i köpingen 1880-1890, inte minst för marknadernas skull.
Värnamos handskmakare Jonas Peter Johansson var född i Vetlanda 12 januari 1829.
Hälsningar
Ulf

2022-01-12, 12:14
Svar #9

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Hej Ulf!
Tack för ditt svar som innehöll mkt fakta som jag har stor nytta av. Har stor tacksamhet för din hjälp. Kul att Jonas Peter var född i Vetlanda, då jag själv bor här men född i Laholm. Var han född på Tångerda gård? Hittade där en med det namnet. Så dråpligt! I så fall var han släkt i släkt med min makes släktingar.
mvh
ulla

2022-01-12, 12:16
Svar #10

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Hej Ulf!
Glömde att säga att jag har inga kort på Christian. Vore ju jättekul om det fanns något foto!
mvh
ulla

2022-01-12, 21:42
Svar #11

Utloggad Ulf Helgesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 13:19
    • Visa profil
Hej Ulla!
Jonas Peter var född på soldattorpet under Tångerda Håkansgård och hans far var soldaten Johannes Käck. Jonas Peter fick överta namnet efter sin bror som dött året innan.
Det var ju märkligt med Din makes släktskap just i den byn. Jag kände mig speciellt tvungen att googla var i Vetlanda Tångerda Håkansgård låg  och då fick jag samtidigt mig en intressant historia till livs om Ospaks runsten. Det berättades att under årens lopp har flera försökt stjäla den för att använda som trappsten men de fick samtliga så dåliga energier i husen så de tvingades bära tillbaka den till Håkansgården där den hörde hemma och också står nu. Hade vi kunnat träffa Jonas Peter Johansson i Värnamo så hade han säkert berättat den historien från sin hembygd.
Hälsningar!
Ulf

2022-04-27, 13:29
Svar #12

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Hej!
Håkansgården ligger strax norr om Vetlanda på väg mot Värne. En gren av min mans släktingar har bott i trakten under flera hundra år. Det gjorde ju de flesta torpare.
Stenen du pratade om har jag aldrig hört talas om.
må så gott i våren
ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna