ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsnotis  (läst 849 gånger)

2017-05-10, 11:15
läst 849 gånger

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:39
    • Visa profil
Hej! Jag vill ha hjälp med att tolka texten i Mörsil C:2 pag 85 och begravningen 1811 22/9  av Nils Mårtensson i Sällsjö som drunknade i någon tjärn. Jag får bara fram brottstycken av texten.

2017-05-11, 01:54
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Hej Björn,

Sept: 22 Begrafdes Swagsinte Bonden Nils Mårtensson ifrån Solsiö _ han måste mer än 1½ år hollas wård och wagt., om _ och druncknade i Damtjena (?). Anars lefwat Chr: i 42 år  Olÿcks Händelse (handstilen tillhör komminister Lars Erik Festin d.ä.)

Jag hittar ingen tjärn i närheten av Sällsjö som börjar på D, däremot Magnustjärnen. Det namnet låter inte särskilt gammalt, så den kanske kan ha haft ett äldre namn.

2017-05-11, 08:33
Svar #2

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:39
    • Visa profil
Det var tydligen med kraft prästen betonade att det var en olyckshändelse, trots att Nils betecknades som svagsint. Vad gäller tjärnen har jag kollat med ortsbor och även de tror att det måste vara en äldre beteckning! Tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna