ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tomas Tomasson? i Sandtjärn, d före 1678  (läst 2845 gånger)

2017-05-09, 17:52
läst 2845 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag har gjort en utredning om Tomas Tomasson?, Sandtjärn, död före 1678 och publicerat hans Personakt i mitt moln. Anledningen till att jag sätter ett frågetecken bakom efternamnet är att det sannolikt är fel, ska vara Persson.


Personakt Tomas Tomasson i Sandtjärn, d före 1678,
https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=855493D9C7FFDA33!9750&ithint=file%2cdocx&app=Word&authkey=!AGKXNYaAyLSEVRM


Mvh /Leif

2018-02-19, 22:01
Svar #1

Utloggad Annelie Tjernström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 18:54
    • Visa profil
Hej Leif! Detta är mitt första inlägg i Anbytarforum. Hoppas få lite hjälp och klarhet om Thomas Thomsson. I min släktforskning har jag hamnat i Voxna, där en anfader Thomas Thomsson dör 1772. I hans dödbok står att läsa: ...Kolaren Thomas Thomsson, född i april månad 1674 i Ramsbergs sn. Westmanland. Fader bonden Thomas Thomsson, moder hustru Brita Ericsdotter, död d 17 martii, 97 år och 11 mån.  av hetsig bråd död. Det verkar troligt att det är Thomas från Sandtjärn som avses. Denne Thomas son som också hette Thomas Thomsson gifte sig med Elisabeth Olofsdotter som råkar vara barnbarn till Per Simonsson, född i Sandtjärn men död i Lövslätten. Har inte funnit någon annan Thomas Thomsson i husförhörslängderna för Ramsberg. Troligt att de flyttade till Voxna. Thomas Thomsson från Ramsberg är omnämnd i boken "Från fäboland till bruksbygd" av Otto Mattsson.  Det framgår i boken att den största delen av bruksfolket kom från Norrbärke med omnejd. En intressant sak är att Brukspatron Robsahm på Voxna bruk var son till brukskrivaren Robsahm i Malingsbo. Det här vet du säkert redan men håller på att läsa ovanstående bok just nu, väldigt intressant. Tyvärr finns inga kyrkböcker för Voxna innan 1759 p.g.a. brand. Skulle vara intressant att höra din åsikt om mina antaganden.

2018-02-20, 19:15
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Annelie!


Välkommen, roligt att du har hittat till Anbytarforum!


Här har du en fantastisk databas med en enorm mängd data om släktforskning och allt som är förknippad med denna trevliga hobby. det är lätt att missa om man bara befinner sig på FB (som många gör....).


För att följa med i ditt resonemang skulle jag dock behöva några källor till dina uppgifter, t ex den Tomas Tomasson som är gift med Elisabet Olofsdotter. det blir lite svårt för mig att kunna svara på ett bra sätt. Jag har nämligen ingen sådan uppgift.


Den Tomas Tomasson (Persson) som kommer till Sandtjärn med familj någon gång i början på 1650-talet är inte heller den som flyttar till Voxna. Den Tomas, född 1674, är troligtvis en sonson till denne Tomas. För det finns en Tomas Tomasson i Långvattnet, Malingsbo (Söderbärke) som dör 1675, som jag härleder till denne Tomas Tomasson d.ä. Han får 4 barn och tvingas bort från Sandtjärn, befinner sig i Övertjärn några år innan han hamnar i Malingsbo och senare Långvattnet.


Tomas Tomasson d. 1675 skulle alltså få sonen året före sin död, men födelsebok i Söderbärke saknas från tiden. Jag kan alltså inte se att Tomas i Voxna är son till Tomas Tomasson d.ä. i Sandtjärn - han är för gammal - utan hans son Tomas Tomasson, d. 1675 i Långvattnet, Söderbärke.


Uppgiften om Robsam är sedan synnerligen intressant i sammanhanget, och inget jag kände till. För detta visar en möjlig anledning till att Tomas f. 1675 flyttade till Voxna. Hustrun, Brita Jakobsdotter, blev f ö omgift 1681 Per Sigfridsson från Hälsingland. Han har flera barn i ett tidigare äktenskap, ett par av dem utflyttar från Långvattnet till Ljusnarsberg. Men kanske drog det ill Voxna, och Tomas f. 1674 följde med? Det vore intressant att forska om dessa barn i fall de kan återfinnas i Voxna. En av Tomas döttrar, Karin f. 1668, försvinner också har inte återfunnits.


Mvh
Leif G Nygård

2018-02-20, 21:50
Svar #3

Utloggad Annelie Tjernström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 18:54
    • Visa profil
Hej! Trevligt att du svarade så snabbt.
Alla dessa Thomas Thomsson får det att snurra i huvudet, lätt att man blandar ihop dom. Till en del har jag Sveriges släktregister: Voxna 8F som källa, då jag inte har några kyrkböcker att tillgå från tiden före 1759.

Högst upp på sidan under 8F står:
Registerbeteckningen 8F omfattar en släkt från Ramsberg sn. Västmanland (Ör.län) varav en gren inflyttat till Voxna på 1700-talet.

Thomas Thomsson f 164..Bonde i Ramsbergs sn.Ör.
Brita Erichsdotter f 165.. bos. i Ramsberg
Barn:
Thomas f /4 1674

Vidare enligt Voxna släktregister: Thomas Thomsson född /4 1674, son till bonden T. Thomsson i Ramsberg sn.Ör. Kol. bos. i Voxna. d 17/3 1772 (där har jag även källa: Dödbok Voxna 1759-1803 sid.319)
Anna..... f 167. Hustruns härst. okänd.
Barn:
Thomas f 1703

Om Thomas gift med Elisabeth Olofsdotter står att han är f 1703, son till kolaren Thomas Thomsson i Voxna. Kolare bosatt i Slätborn, Voxna, d 175... gift med Elisabeth Olofsdotter f 1706 i Skinnskatteberg (henne har jag kunnat forska på genom kyrkböckerna och funnit att hon var född 15 okt 1706 i Haraldsjön, Skinnskatteberg, dotter till Olof Persson och Margareta Johansdtr. Olof var född 5 mars 1676 i Lövslätten Skinnskatteberg och son till Per Simonsson. Källa där: Födelsebok och Julianska kalendern 1676).
Barn:
Christina f 1731
Anna f 1735
Elisabeth f 1739
Brita f 1741 d 28/10 1759  (blodsot)
Anders f 1743

Så långt från Voxna släktregister som även omfattar dessa barns familjer där min ana är Christina "Stina".

Att jag börjat rota i detta beror på en entusiastisk DNA-matchning som såg att jag hade Simon Andersson Ryss i mitt släktträd. Denna Gunnel har mailat mig utdrag ur Voxna släktregister och jag kunde tack vare henne knyta ihop mina föräldrars anor. Min far kom från Sundsvall till Malingsbo på s.k. AK-arbete under krigsåren och träffade min mamma, som läs nu, var född och uppväxt i Haraldstorp där min morfars släkt bott sedan 1600-talet. En gren av honom kommer från Simon A Ryss, och nu har jag även en gren till honom på min norrländske faders sida.
På den ansedel du bifogade ditt inlägg, står att Thomas Thomsson bodde i Haraldstorp en tid, helt otroligt! Men hur var denne Thomas besläktad med den äldste på min lista? Har du funnit uppgiften i en mantalslängd? Nu har jag en hel del material att studera från dig.

Till slut måste jag rätta mig själv: Reinhold Robsahm född år 1700, delägare i Voxna bruk (och så småningom Strömsbruk) var barnbarn till Christian Robsahm i Malingsbo och inte son. Men det är intressant i alla fall med kopplingen.  Har lärt mig en viktig sak och det är att folk rörde sig mer än man trodde förr i tiden.  Hoppas på att du liksom jag vill fortsätta "grotta" i dessa Thomas Thomsöner.

Sena kvällshälsningar
Annelie




2018-02-21, 11:54
Svar #4

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Elisabet Olofsdotter f 1706 och Thomas Thomsson vigdes 1727-09-04 i Skinnskatteberg.


Skinnskatteberg (U) C:4 (1721-1746) Bild 124 / sid 120 (AID: v74052.b124.s120, NAD: SE/ULA/11336) :"Drängen Thomas Thomsson ifrån Ramsberg med pigan Elisabeth Olofsdotter i Haraldsjön"

I hfl Haraldsjön Skinnskatteberg (U) AI:3 (1663-1737) Bild 44 / sid 79 (AID: v74001.b44.s79, NAD: SE/ULA/11336) står hon hos fadern Olof Persson med en hänvisning (som jag inte helt kan tyda) till Söderbärke och årtalet 1727, dvs året hon gifte sig.


Jag härstammar både från Simon Andersson Ryss och Tomas Tomasson (Persson) i Sandtjärn, så det här är intressanta informationer.


Mvh
Samuel

2018-02-21, 14:08
Svar #5

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej Annelie,


anor har jag också i Haraldstorp. Den äldsta är Lars Persson som dog där 1708, 63 år gammal,  trolig son till Per Larsson, kallad Kuut i mtl 1671-72. Min gren kallade sig senare Harén och var skräddare i Haraldstorp i tre generationer. Den sista, Per Gustaf född 1829, flyttade från Haraldstorp till Kloten, Ramsberg och gifte sig med Stina Näström, dotter till masmästaren i Kloten, Jacob Näström. Per Gustaf är min fm ff.


Mvh
Samuel

2018-02-21, 21:24
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Annelie och Simon!


Ja, det här var onekligen intressant - av flera skäl.


Har kontrollerat min uppgifter, och jag har registrerat den här Tomas och Elisabet.
(Bifogar utdrag ur databasen).


Och ingenting motsäger det jag fört fram:


Att Tomas Tomasson född ca 1703 i Voxna är son till Tomas Tomasson i Voxna, död på 1750-talet och född ca 1674 i Långvattnet, Söderbärke - då ministerialböcker saknas - vars far är Tomas Tomasson d. 1675 i Långvattnet, Söderbärke och vars far i sin tur är Tomas Tomasson (sannolikt Persson) i Sandtjärn, Ramsberg. Han får en son Tomas i Ljusnarsberg 1644-12, döpt 1645 1/1.


I personakten för Tomas Tomasson (Persson) död före 1678 - sannolikhet i Ramsberg runt 75-80 år gammal - har jag framlagt de faktorer som jag anser styrker mitt antagande: att familjen inflyttat till Sandtjärn ifrån Bredsjön, Ljusnarsberg i början av 1650-talet och att sonen Tomas blev "överflödig" på gården och kände sig nödsakad att söka sig därifrån.


Jag har i andra släktgrenar en förbindelse mellan Sandtjärn och Tackbyn/Lövslätten, Skogen/Östra Skogstorp och Övertjärn och här även Långvattnet och Sandtjärn. Så det var finska familjer som säkerligen hade kännedom om varandra. Därför kunde flyttningsrörelser ske mellan familjer och enstaka familjemedlemmar mellan dessa platser. Det är inte särskilt långsökt.


Jag har ju gjort en skiva som innehåller hela min släktdatabas (t o m 2017-12) - och en massa annat. Ni är välkomna, om den skulle vara intressant.


https://docs.google.com/document/d/16p6lOAe3IMuDkfBHh41aFGFfDFllclOoEaG10O7n5mg/edit


Med vänlig hälsning


Leif G:son Nygård
lepoemo@hotmail.com [size=78%]    [/size]









2018-02-22, 16:06
Svar #7

Utloggad Annelie Tjernström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 18:54
    • Visa profil
Hej Leif och Simon!
Ja det här är mycket intressant information som jag får "grotta" i så fort jag blir frisk från min förkylning, det är ju dom tiderna nu.
Härstammar också från Per Larsson Kuuti som Herou funnit i mantalslängder. Haraldstorp kallades i folkmun för Kutbyn men varken min mamma eller hennes syskon visste vad namnet kom från. Har genom DNA-matchning i FT-DNA fått kontakt med Petri Anttila i Finland som kunde berätta att Kuuti hemman var ett rusthåll i Tyrvää, Sastamala socken. Det var alltid äldsta sonen som bodde kvar på gården, alla hade svenska namn, detta var från slutet av 1500-talet och framåt i tiden. Eftersom jag delar DNA med Petri är det sannolkt att det kommer från släkten Kuuti som morfar, Per-Erik Eriksson härstammar från. Morfar kallades allmänt för Kutby Per-Erik. Har skivit en artikel om detta som publicerades i senaste numret av Finnmarken förr och nu.

Haréns har jag hört talas om genom mamma och mostrarna, men har inte upptäckt släktkopplingen, så det är väldigt intressant. Vad heter det av Lars Perssons barn som du härstammar från? Jag har Ingeborg Larsdotter som blev kvar på gården och gifte sig med Herman Ersson från Sandtjärn som då flyttade till Haraldstorp. Det är han som härstammar från Simon A Ryss på mammas sida.

Det här är fantastiskt trevligt. Ska gå igenom allt material jag fått ta del av genom er när jag piggnat till. 

2018-02-22, 20:08
Svar #8

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej Annelie,


din Herman Ersson är tydligen son till Erik Staffansson (1663-1753) och hans hustru Katarina Staffansdotter, född 1659 i Tolvsboberget. Hon är ju dotter till Staffan Andersson (ca 1629-1692) och Kerstin Persdotter (ca 1633-1706), så hon kommer också från en skogsfinsk familj. Själv härstammar jag från Staffan och Kerstin genom sönerna Herman och Mikael.


Haraldstorp: det var intressant att läsa om Kuuti hemmanet i Sastamala. Att Haraldstorp ibland kallades Kutbyn har jag också hört, det skulle ju passa. Min koppling går genom Lars Perssons och Anna Larsdotters son Anders Larsson (1695-1735) som var hammarsmed på Malingsbo bruk och bodde i Haraldstorp. Sedan går det vidare genom hans och Margareta Claesdotters dotter Anna (1726-1814), gift med hammarsmeden Jan Persson Menlös. Deras familj bodde också i Haraldstorp. Sonen Per (1764-1829) blev skräddare och tog namnet Harén, tydligen efter hemmanet eller byn. Deras fem barn förde namnet Harén vidare och sonen Johan (1795-1873) - min ane - drev skräddarhantverket vidare på samma ställe. Hans hustru Anna Persdotter kom från Tolvsboberget och härstammar från Staffan Andersson, som jag nämnde ovan. Deras son Per Gustaf flyttade senare som skräddare till Kloten, min fm ff.


God bättring!

2018-02-26, 15:50
Svar #9

Utloggad Annelie Tjernström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 18:54
    • Visa profil
Hej Samuel och tack för krya på dig hälsningen!

Har varit däckad och är ännu inte återställd med känner att jag vill skriva några rader till dig. Intressant att se din släktkoppling till Staffan Andersson och Kerstin Persdotter. Har alla barnen registrerade i "Min släkt" men inte deras familjer. Du härstammar från Ingeborg Larsdotters bror Anders och hans hustru Margareta Claesdotter. Nu måste jag fråga om du någon gång besökt Källan och platsen Skommargården där Margareta Claesdotter växte upp? Jag har varit där och huset som är förfallet finns ännu kvar. Om du är intresserad kan jag maila dig en artikel om gården från 1924 skriven av skollärare Hugo Törnkvist. Artikeln har namnet: "En gammal gård i Malingsbo" och är intressant.  Själv har jag ingen direkt koppling till Skommargården vad jag vet.

Har du kännedom om att en systerdotter till Anders Larsson blev halshuggen 1752 för barnamord? Det var Kerstin Larsdotters dotter Anna Andersdotter, född 1712. Kunde inte tro att något så ruskigt hänt men genom Landsarkivets försorg har jag en dom på 27 sidor som beskriver förloppet och alla inblandade.

Till sist kan jag meddela, om du inte upptäckt det ännu, att vi är 3-5 cousins på Ft-DNA. Där kan vi se varandras släktträd. Vi är nog släkt på flera olika sätt som det ser ut. Såg att du också har "Bruskarna". En anmoder till mig är Margareta Larsdotter Brusk. I Ft-DNA står jag som Anneli utan e på slutet, men söker du på Tjernström så hittar du mig.

Kommer att ägna mig åt Thomssons och Haréns nu. Verkligen intressant att din ana tog sig namnet Harén, jag har redan noterat det i "Min släkt".

Det känns bra att man kan hjälpa varandra och vara villiga att dela med sig av information genom detta forum. Guld värt!  :D

Allt gott till dig Simon
från Annelie


2018-02-27, 15:10
Svar #10

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej Annelie,


Ja, Anna Andersdotters fruktansvärda och sorgliga öde känner jag till från domstolsprotokollen som jag också fått från Landsarkivet. Bland annat min Margareta Claesdotter nämns där som vittne. Några årtionden senare utfärdade Gustav III barnamordsplakatet, som då hjälpte ogifta mödrar - mord på "oäkta" barn hade tydligen blivit ett stort problem.


Familjen drabbades hårt också på andra sätt. Anders Larssons och Ingeborg Larsdotters svåger Anders Larsson (gift med Kerstin Larsdotter) blev soldat och dog enligt hustruns dödsruna under Skånefejden. Margareta Claesdotters far Claes Svensson hade tidigare också blivit indragen (det var ju det Stora Nordiska Krigets tid) och enligt ett brev skrivet av Margareta reste han 1704 till fiendeland (tack till Arne Eriksson some gav den informationen), I hfl står han som avliden 1706. Just det året ägde det stora slaget vid Fraustadt i nuvarande Polen rum, som Karl XII visserligen vann, men Västmanlands regemente, som Claes tillhörde, led stora förluster.


Haraldstorp besökte jag för flera år sedan och åkte sedan genom Källan, men att Margareta växte upp på Skommargården visste jag inte - jag har bara Källan som hennes bostad. Hugo Törnkvists artikel skulle jag mycket gärna vilja läsa. Min Emailadress står på min profil. Stort tack! Kanske jag också har uppgifter som du kan ha nytta av.


Många hälsningar
Samuel



2018-03-27, 21:41
Svar #11

Utloggad Annelie Tjernström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 18:54
    • Visa profil
Hej Samuel!
Vill bara stämma av med dig så att du har fått artikeln om Skommargården i Källan? Skickade den i början av mars till dig. Intressant att höra vad du tycker och om det är något du känner att du har nytta av.

Ha en trevlig Påskhelg
/ Annelie



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna