ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Storskifte i Humlegårdsstrand/Borg efter år 1799  (läst 874 gånger)

2017-05-08, 22:27
läst 874 gånger

Utloggad Martina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 22:27
    • Visa profil
Hej!  :)


Jag letar efter dokument på storskiftet som ska ha skett för Humlegårdsstrand efter år 1799. Före år 1799 ska Humlan ha brukats som "hjälpskog" gemensamt av alla hemmanen i Borg. Därefter delades marken upp bland folket i Borg i ett storskifte. Den informationen har jag hittat i boken "Borg - Byn vid vägen" som skrevs av ett antal personer i en studiecirkel på 80-talet. Tyvärr anges inga källor i boken och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.


Jag har kollat efter skifteskartor på Lantmäteriet men de har inga kartor över området. Jag har också kontaktat Kommunarkivet men de har inga dokument över Norrala äldre än år 1900. Jag har via Norrala Hembygdsförening kontaktat några äldre människor med kopplingar till Borg och Humlan men ingen vet någonting tyvärr.


Vet någon här var jag kan hitta dokument på det här storskiftet? :)

2020-08-31, 21:47
Svar #1

Utloggad Roger Bergström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 09:58
    • Visa profil
Kul att du fortfarande är intresserad av Humlegårdsstrand, eller som det ofta kallas Humlan.
Humlan var ingen bondby eller något bondehemman. Det var ett mindre område kring ett fiskeläge och det var därför aldrig något storskifte just för denna plats. Men området där Humlan ligger var ändå inblandat i flera skiften, bland annat storskifte. Hela östra Norrala socken, från kusten och 2–4 km in på fastlandet var en sockenallmänning till 1642. Inga byar med jordbruksmark fanns inom allmänningen. Denna allmänning delades nämnt år upp i fyra mindre men fortfarande ganska stora allmänningar (hjälpskogar). Humlan hamnade med omgivande område inom Fjärde (Yttre) hjälpskogen. Den hjälpskogen ägdes av byarna Borg, Edvik nr 1, Haga, Hamre nr 2, Källene, Styvje, Sund och Varberg. Allmänningen bestod fram till storskiftet 1786 då den delades upp i enskilda skogsskiften, dvs. varje hemman fick ett skogsskifte. Det område som då kallades Humlan hamnade till större delen på Hagabönders mark och framför allt på hemmanet Haga nr 1. Det kan du se på en snygg karta från 1779 på ”lantmateriet.se/historiska kartor/avancerad sökning/lantmäteristyrelsens arkiv/Gävleborgs län/Norrala socken/Edvik nr 1-2”. Några sidor fint skriven text hör också till kartan. Detta är kanske det dokument du frågar efter? Strax väster Humlan fick Borg nr 2 sina marker och sedan längre västerut övriga Borghemman. Det gamla Humlegårdsstrand bestod av ett par öar (idag allmänning) och en remsa på fastlandet (idag Hagamark).
Fiskeläget vid Humlan anges på 1700-talet vara för fiskare från Borg, Haga och Sund med sju båtlag (cirka 14 fiskare).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna