ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östervåla Vigsel (Marriages) 1736 - 1779 (C:3) Bild: 11 Sid: 10  (läst 698 gånger)

2017-05-02, 10:40
läst 698 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Först, jag antar att Östervåla i Uppland är detsamma som Östervåla i Västmanland (Västmanland=Ancestrys rullor)?

Östervåla Vigsel (Marriages) 1736 - 1779 (C:3) Bild: 11 Sid: 10
Näst längs ner på höger sida, vigsel den 17 oktober 1736...Jag tror det står:

Lars Andersson i Kanikebo med pigan Marrita Mattsdotter men, vilken by kommer hon ifrån? Rätta mig gärna om jag har fel om det övriga för hennes förnamn är lite suspekt. I det enda HF jag kan hitta henne står hon som Margita?
Östervåla Husförhör (Household examination) 1748 - 1756 (AI:1) Bild: 31 sida: 49.

Hoppas någon kan hjälpa mig räta ut frågetecknen  :D

2017-05-03, 13:44
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Östervåla ligger i landskapet Uppland men i Västmanlands län. Därför blir det olika beroende på om man använder lansdkap eller län som indelning.


Hon kommer från Jufwansbo. Det ser ut som om man har ändrat Mattsdotter till Månsdotter i vigselnotisen.


Det är inte henne du har hittat i husförhörslängden. Mannen där heter Anders och inte Lars och de är gifta 1728.

2017-05-03, 21:39
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Hej Harald och Tusen Tack för att du tog dig tid  :D

Det är familjen längst ner på sidan i HF där de gifter sig 1736 jag letar efter. Mannen är Lars Andersson 1707 & Hustrun Marit/Margita 1712 boende i Kanikebo. Jag skulle naturligtvis ha skrivit detta, Miss av mig. Då verkar det som om detta kan vara rätt vigsel ialla fall  :D

Önskar dig en riktigt trevlig kväll//Tina

ps. Du hade så rätt med Margreta (enl. dopboken) hennes pappa heter Måns så efternamnet var ändrat  :D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna