ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Validering omöjlig  (läst 973 gånger)

2017-04-30, 17:21
läst 973 gånger

Utloggad Hans Ekman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 12:54
    • Visa profil
Här kommer ett problem som jag antar att fler än jag råkat ut för.
Personen jag försöker följa till "den sista vilan" är Zacharias Forsberg Nilsson, född 1826-03-21 i Strandfors, Nysätra, Västerbotten. Enligt uppgifter från olika släktforskarprogram skulle denne Zacharias ha dött i Australien kort efter sin ankomst dit. Problemet är att jag inte med säkerhet kan följa honom till Australien via Nord Amerika. Den sista säkra uppgiften jag har är från Klara kyrkoarkivs utflyttningslängder där han uppges ha utflyttat till Nord Amerika. Vidare har jag en avskrift av Överståthållarämbetets registrering av svenska undersåtar som skäligen kunna antagas hafa såsom emigranter lämnat fäderneslandet under år 1853. Om det är samme Zacharias här är ju inte helt säkert, men jag väljer att anta det. Emigranten Populär uppger New York som destination. Men jag hittar inte Zacharias på Castle Garden. Inte heller ger Ancestry eller Family Search särskilt mycket. Möjligen att National Archives New York kan ha honom på nån microfilm men jag är tveksam. Har också letat honom i England utan resultat.
Jag har däremot hittat en Z Forsberg på Victoria, Australien, Assisted and Unassisted Passenger Lists, 1839-1923.
Har även en dödsattest på Zacharias Forsberg begravd i Ballarat. Denne var enligt attestet född i Umea, Sweden.
Tror ni att det bara är att lyfta på hatten och acceptera denna ofullständiga dokumentation? Och följdfrågan blir, hur säkra är egentligen släktforskarprogrammens upplysningar?
Hälsningar Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna