ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Yngve Roland Christiansson  (läst 735 gånger)

2017-04-29, 13:12
läst 735 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag undrar vilka hans föräldrar var, vad hans yrke var och likaså om fadern var skeppare eller liknande. Rubr. var född den 12 juli 1920 i Halmstad.

2017-04-29, 15:58
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Ingemar!

Hans föräldrar hette Yngve Teodolf Kristiansson (född 1892-08-07) och Valborg Amalia Hansson (född 1894-09-26). I församlingsboken (Halmstad AIIa:28, s 1356) är fadern först inskriven som kontorist. Senare har titeln ändrats till kontorschef och slutligen skeppsmäklare. Sonen Karl Yngve Roland står då som reservofficersaspirant.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-04-29, 19:09
Svar #2

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Hej Hans Olof och tack för ditt välkomna svar. Jag har haft Yngve Teodolf som alternativ men saknade bevis. Nu har jag det. Yngve Teodolf köpte en skuta som sonen övertog efter hans död. På svaret som du gav verkar det inte som någon av dem själva kunde vara befälhavare. Skutan blev döpt till WYC och förklaringen till namnet ligger nog i initialerna på hustrun som i så fall stavade med W, Y står för Yngve och C för Christiansson tror vi. Tack för hjälpen.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna