ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En plats kallad Sibirien?  (läst 2451 gånger)

2005-04-05, 21:47
läst 2451 gånger

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej!
 
Har precis fått ett brev i min ägo skrivet av min mff. Brevet är utan kuvert men daterat Karlskrona oktober 1911. Min mfm var mottagare men jag vet inte var hon befann sig när hon fick brevet men troligtvis i Fridlevstad i Blekinge (möjligen på Öland).  
 
Brevet är fullt av skvaller och innehåller flera namn på personer och platser. En plats som nämns är Sibirien och jag förstår det som att denna plats ligger där min mfm befinner sig men det är inte helt tydligt uttryckt. Kanske är det en arbetsplats. Jag undrar nu om någon känner till en sådan plats i Fridlevstadtrakten?
 
Hoppas på svar
Christina

2005-04-05, 23:23
Svar #1

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ett Sibirien finns i Stockholm, men det kanske du visste.
mvh/Dag

2005-04-06, 08:21
Svar #2

Daniel Larsson

Hej Christina!
 
Ett Sibirien (just en arbetsplats) finns även i kustrakten utanför Byske norr om Skellefteå och dit finns kopplingar med Karlskronafolk vid just den tidpunkt du nämner. Kanske långsökt, men ändå ett tips. Om du ger mig namn så kanske jag kan bekräfta eller dementera om kopplingar finns.
 
Vänligen,
Daniel

2005-04-06, 08:41
Svar #3

Utloggad Christer Göransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-06-10, 17:05
    • Visa profil
    • www.goranssons.net
Hejsan!
Jag arbetade i Karlskrona för 30 år sedan. Minns från den tiden ett område som hette Sibirien. Jag har för mig att det är en del av Nättraby. Är i allafall säker på att Sibirien finns nära Karlskrona.

2005-04-06, 10:10
Svar #4

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Dag, Daniel och Christer!
 
Jag tror att jag kan utesluta både Stockholm och norra Sverige av flera anledningar. Däremot ska jag titta närmare på Nättraby.
 
Christer eller någon annan: Var Sibirien ett bostadsområde eller en arbetsplats? I brevet nämns ett par, Nilssons, som jag tror är f.d. arbetsgivare. Säger det någon något?
 
Tack för alla snabba svar
Christina

2005-04-06, 13:20
Svar #5

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nu fått veta att Stora Sibirien var ett stenbrott i Nättraby. Det finns omnämnt i Harry Martinssons Nässlorna blommar.  
 
Hälsningar
Christina

2005-04-06, 17:36
Svar #6

Utloggad Jonta Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2009-01-19, 10:57
    • Visa profil
Hej Christina. På Djupafors pappersbruk i Kallinge fanns det bostadskaserner och en av dessa gick under benämningen Sibirien Jag skall kontrollera om det finns några Nilssons benämnda här under helgen? Kanske långsökt men vem vet.

2005-04-06, 19:04
Svar #7

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
I Borgholm finns det också ett område som åtminstone förr kallades Sibirien.

2005-04-06, 19:38
Svar #8

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej Jonta och Christina!
 
Tänk att det finns så många Sibirien i Sverige. Utifrån min mff:s brev får jag bilden av en inte speciellt trevlig plats men det kan man nästan förstå på namnet. Jag lägger Kallinge och Borgholm bland möjliga kandidater.
 
Tack för all hjälp
Christina

2005-04-06, 21:44
Svar #9

Utloggad Christer Göransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-06-10, 17:05
    • Visa profil
    • www.goranssons.net
Hej igen!
I inseglingen till Karlskrona passerar man mellan Aspö och Sturkö (om jag minns rätt). Mellan Aspö och Sturkö ligger Kungsholmens fort, där farsvaret har/hade en fästning. En av broarna mot Sturkö och fästningen byggdes av ryska krigsfångar. Krigsfångar arbetade kanske också i stenbrottet i Sibirien för att få material till brobyggandet och fästningen.
Mvh
/Christer

2005-04-07, 19:37
Svar #10

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
En liten spekulation
 
Det fanns många arbetsplaster där det fanns ytor eller områden som kallades Sibirien på 30-40 talet.
Detta var karga hårda och tunga arbetsplatser, ofta stenbrott där man stod på stora planer och högg men på senare år även svetsningsplatser där det var stora ytor och arbetet inte upplevdes så bra.
 
Detta associerades givetvis till Stalintiden och straffarbetet i Sibirien.
 
Ditt brev är ju daterat till 1911 och det är före revolutionen, jag vet inte om Sibirien fanns i tankevärlden som straffarbete då eller om det är storheten och ödligheten som man skall fundera runt.
 
Det kanske är någon hed eller skog eller annan karg yta som kallades Sibirien. 1911

2005-04-07, 21:37
Svar #11

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej Christer och Jan-Erik!
 
Tack för era svar.
 
Du har nog rätt Jan-Erik Det är sannolikt så att människor 1911 inte hade samma associationer som folk senare vad gäller Sibirien, och kanske det är ett naturnamn snarare än ett namn på en arbetsplats.  
 
Jag har fått så många tips nu att det är svårt att veta var man ska börja. Jag har läst brevet flera gånger och tolkar det nu som att min mfm var på Öland och då är Borgholm en bra start.
 
Hälsningar
Christina

2005-04-08, 09:12
Svar #12

Utloggad Ann Helen Lindroos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Sibirien som förvisningsort för obekväma personer användes redan på tsartiden. De nya härskarna efter 1917 övertog bara konceptet som var välkänt och inarbetat. Så 1911 var det redan ett välkänt begrepp för något otrevligt, kallt och ödsligt.

2005-04-08, 19:35
Svar #13

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
För Svenskarnas del var Sibirien något som hade en negativ klang. Många av de soldater som blev tillfångatagna av ryssarna under Karl XII:s krig hamnade där. De få som som lyckades återvända efter lång fångenskap hade inte mycket positivt att berätta om den delen av Ryssland. Redan på 1700-talet börjar torp lite överallt i Sverige kallas för Sibirien av den anledningen. Även Tobolsk är ett vanligt namn, av samma anledning.
MVH   Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna