ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gammelnyströms i Finnfara  (läst 1186 gånger)

2017-04-28, 09:48
läst 1186 gånger

Utloggad Anders Häggström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 15:13
    • Visa profil


Hej,
Jag hittade ett foto på sidan https://digitaltmuseum.se/021016734000/gammelnystroms-i-finnfara-utanfor-bollnas-fore-1915-personerna-i-mitten?aq=place%3A%22Finnfara%22&i=13 som förestås av Länsmuseet Gävleborg. Identifikationsnummer är XLM.U08616.


Här står det att personerna är Olov Nyström d.ä, Elin Johansson och Karin Johansson på gården Gammelnyströms. Då borde det väl vara gården Finnfara 6, men jag har inget foto av den gården som jag kan jämföra med. Den liknar dock Finnfara 1, Abrahams i Svenska gods och gårdar, sida 251, där Olof Olsson med hustru Brita Jonsdotter bodde vid denna tid.


Olov Nyström d.ä. var gift med Sigrid Olsson, död 1908, och det vore väl troligt att det är hon som sitter bredvid honom på bilden, om det nu är Olov Nyström som finns med på fotot.


Mina undringar är;
- om gårdsnamnet Gammelnyströms avser Finnfara 6?
- om det finns annan info som styrker att personer och gård är de som anges på fotot?


MVH


Anders Häggström

2017-05-02, 22:14
Svar #1

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
År 1914-12-27 kommer Karin Johansson till Finnfara. Hon blir hushållerska hos Nyström. År 1915, då detta foto påstås vara taget, fyller Karins dotter Elin 12 år. Karin själv är 45 år. Flickan på bilden verkar vara betydligt mycket yngre och kvinnan ser äldre ut än 45 år. Jag tror inte att det är Karin Johansson (och definitivt inte dottern Elin om fotot ä taget 1915).
Om gården vet jag ingenting. Jag ser dock i Församlingslängden Bollnäs AIIa:10 att det finns två Olof Nyström på Finnfara nr 6 (Jag bifogar de två sidorna). Kan det vara den yngre Olof Nyström på bilden?
Här står det, att Karin Johansson och dotter kom inflyttande till den äldre Olof Nyström 1919-12-27. Antagligen tog Karin inte ut flyttbetyg förrän fem år senare. Dottern Elin skriver utförligt om flytt 1914 och första tiden i Finnfara i sina memoarer. 
MVH
Gudrun Åhrlin









Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna