ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur kontrollera om en möjlig far kan vara rätt person?  (läst 769 gånger)

2017-04-25, 11:01
läst 769 gånger

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Det är lite komiskt att det är jag själv som har gjort det senaste inlägget http://forum.genealogi.se/index.php?topic=137357.msg1403180#msg1403180 i det här forumet och om samma sak som det här handlar om, nämligen min farmors styvfars okände fader.

Om fyra veckor ska släkten samlas till släktträff och då hade det varit kul att kunna berätta om vem som är släktens anfaders okände far. Det handlar om med vem som Botilda Olsson, som föddes den 22 maj 1853 i Gråmanstorp församling enligt kyrkans födelsebok, fick sina två barn Nelly Fredrika som föddes den 8 april 1877 och Adolf som föddes den 3 januari 1887? Se bilden nedan.

En sak jag provat med sen förra inlägget om det här är att titta i elevlistorna för den skola där Nelly Fredrika och där Adolf gick i skolan (jag har inte de bilderna till hands) för att se vem som står som målsman där och det gör, tyvärr, deras morfar, inte deras okände far som jag hade hoppats lite på.

Fortfarande gäckar det där namnet Wolter som prästen har skrivit till vänster om klammern som man ser i bilden nedan. Jag antar ju att det är namnet på en person men om det är namnet på den som prästen visste var far till barnen vet jag inte, men det KAN ju vara en förklaring till namnet.

Inte minst eftersom Nelly Fredrika också hade Wolter som efternamn när hon flyttade.  (AD Gråmanstorp-(Klippan)-B-7-1889-1901-Bild-66-sid-62, se bild i förra inlägget) och år 1900 var hon piga i Borås med Walter (med a) som efternamn. I folkräkningen år 1910 har hon till sist gift sig med Volter i efternamnet.

Varför Wolter med a eller o om det inte skulle vara hennes faders namn?

Den som vill ha fler detaljer om familjen som jag beskrivit ovan och deras släkt hittar det på den här sidan http://www.jonnyochannchristine.se/om/slakten/olsson/adolf/

Det som har hänt sen sist är att det har dykt upp en skäligen misstänkt (dock den lägre misstankegraden) person  ;)

Vi har blivit tipsade om en Kjell Magnus Wolter som passar in för att kunna vara barnens okände far väldigt bra tidsmässigt och som uppenbarligen också rört sig i samma trakt. Det står om honom på den här sidan i Bygdeband http://www.bygdeband.se/person/1096155/sverige/skane-lan/klippan/vedby/for-hyllstofta-ryggasstuga/kjell-magnus-wolter/

Vi har inget som säger att det är han som är far till barnen men om man har den här informationen, hur, om möjligt, går man till väga för att verifiera den? Det är inte precis släktforskning för amatörer som mig.

Konspirationsteorin i det här är förstås att Kjell Magnus Wolter som f.d. Kronolänsman stod över prästens synpunkter om det omoraliska i att ha barn utom äktenskapet. Alla människor var och är ju inte lika jämlika.

Vår släktforskning är egentligen pausad för ett tag nu så jag har inte tillgång till kyrkoarkiven just nu men planerar att skaffa årsabonnemang igen någon gång längre fram i sommar eller i början av hösten, och då om inte förr tänker jag försöka gräva lite i det här, bara jag vet hur jag ska gå till väga.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna